We gaan zes jaar terug in de tijd. Pixels domineren de game-industrie en we zijn allemaal gek van de Nintendo 64 en Playstation. Uit het niets komt de Belgische ontwikkelaar Appeal met de PC-game Outcast aan galoperen. Geen pixels, maar voxels. Geen afgezaagde gameplay, maar verhalende actie. Outcast verovert het hart van menig gamer, waaronder die van ondergetekende, die het nog steeds als de beste game ooit gemaakt beschouwd.
Na Outcast begint Appeal vol goede moed aan Outcast 2. De grafische basis is totaal vernieuwd en de beelden die ons bereiken laten het water in de mond lopen. Midden in de ontwikkeling blijkt de geldput echter op te zijn en moet Appeal met snabbelprojecten de financiën op orde zien te krijgen. Outcast 2 gaat de koelkast in en is er tot op de dag van vandaag niet uitgehaald.
Het team dat Outcast in elkaar draaide start echter onder voormalig Appeal oprichter Yves Grolet de ontwikkelstudio elseWhere Entertainment. De ontwikkelaar heeft al een eigen engine klaar staan, genaamd NeoReality, welke zowel de PC als volgende generatie consoles van games kan voorzien. Ook lezen we op de website dat er al (meerdere) titels in ontwikkeling zijn.
elseWhere Entertainment heeft vandaag ook het op de markt komen, en de financiële steun, voor diens games veilig weten te stellen. De Duitse uitgever 10TACLE heeft de studio omarmd. We hopen binnenkort de eerste titel(s) van elseWhere te zien te krijgen. Voor nu moet je het enkel met een impressie van de NeoReality engine doen:
Reacties op: Oud-Outcast ontwikkelaar vindt onderkomen in 10TACLE
Legendary
Renji
Hurricane
Op de eerste fansite staat al heel wat meer informatie (waaronder renders, artwork, etc) ==> http://www.eegamers.com/ (momenteel blijkbaar offline maar zal wel gauw weer terugkomen)
Erwie
Gamesfreak
Emperor Mordred
ik kan me weinig games herinneren die zulke sfeervolle gameplay hadden.
het had enkele grafische snufjes die pas jaren later in andere games gebruikt werden:
-Bump Mapping (waarschijnlijk wel niet het eerste game met bm)
-AA (kan me niet herinneren dat er toen al andere games AA gebruikten)
-Camera Focus (heb dit enkel in die laatste Far Cry tech demo zien gebruikt worden)
de muziek was ook schitterend
ElPolloDiablo
ik kijk er iig wel naar uit
Crazy Harry
Ik zou al tevreden zijn met een gemoderniseerde versie van Outcast 1, dat spel staat nog steeds op een hoog niveau qua gameplay. (Ja, dat zegt ook enorm veel over de ontwikkeling van gameplay in de tussentijd).
10tacle is trouwens lekker bezig, een uitgever die zijn geld in innovatie en vernieuwing stopt, ik hoop dat ze dat volhouden. Met plezier leg ik mijn geld neer voor een spel dat van hun af komt, wetende dat ik er ook plezier aan ga hebben.
Duran
BEn het met de stelling eens dat Outcast een van de beste spellen ooit was.
Het had een super verhaal, goede graphics, uitdagende puzzels, klasse actie, de mooiste muziek die ik ooit in een spel gehoord heb en het had HUMOR.
Ik was zo teleurgesteld toen ik hoorde dat Outcast II gestopt was.
Ik hoop dat 10Tacle al deze reacties leest / hoort en dat de ontwikkeling van Outcast II weer opgepakt wordt.
Ik wil nog steeds weten wat er nu met dat meisje op het eind gebeurd is ..
Ah mooie herrinneringen.
Renji
uLuKai
ik vond dat hele idee van die portals zo vet, en op de daken rond rennen in astranaar (als ik 't goed heb, 't is poosje geleden). mmmm…outcast