"Ik heb GTA 5 niet eens gespeeld", aldus Dailly. "Alleen GTA 4, even gekeken van: ah ok, dat doen ze er nu mee. GTA 3 en zo zijn meer filmische verhalen, terwijl GTA 1 en 2 speelse arcadegames waren. Dat gevoel is de serie kwijtgeraakt."
Dailly was onderdeel van het vroegere DMA Design, dat de originele Grand Theft Auto ontwikkelde. Het bedrijf was ook verantwoordelijk voor Lemmings. Het arcadegevoel en perspectief van Lemmings en GTA mag wat Dailly betreft wel terugkeren. Hij heeft minder interesse in verhaal en 'grote dure levels waar niemand naar kijkt'.
Het complete interview met Dailly en andere voormalige werknemers van DMA Design is hier te lezen.
Reacties op: Originele GTA-maker: 'GTA-serie is het arcadegevoel kwijt'
mrtweakbox
Skjip
SiS Anacreor
Persoonlijk heb ik niets te klagen over de richting waar GTA in is vertrokken vanaf de 3e game in de serie. Absolute topgames!
JotunNeko
Exclusive501
HighNesZ
Bilspleet
Ik ben 25 en waarschijnlijk behoor ik niet tot de oudste gamers die rondlopen, maar deze post komt over alsof ik me wel zo zou moeten voelen
On-topic: Ik vond GTA 4 verschrikkelijk, de slechtste instant game-aankoop die ik gedaan heb. Ik kon er gewoon niet inkomen. Ik verwachtte er te veel van misschien.
GTA 5 daarentegen vond ik wel weer heerlijk over the top. Surreële, compleet geschifte personages en idem missies. Hoewel er, tegelijkertijd, ook genoeg 'realistische' personages en missies tussen zitten, die het geheel wat relativeren.
Wat wel anders is, vergeleken met 'vroeger', is dat ik de game niet meer heel lang blijf spelen. Eenmaal uitgespeeld (GTA5) ging ik online en offline nog wat aankloten, maar daarna hield ik het snel voor gezien. Dit komt eerder doordat ik meer geld heb en dus meer games kan kopen, dan dat het komt door gebrek aan kwaliteit. Eerder deed ik het met een paar games, waar ik me dan erg lang mee moest en kon vermaken.
razzie10
GTA is juist een game die zijn faam behaald door de technologische voorsprong op andere games. Deze techniek gaat samen met het realiseren van een niet van echt te onderscheiden game.
Two-fists8
watashi wa maurice desu.
een andere verhaal.
nu net is de serie succesvol vanwege durven aanpassen.
vind ik dan toch.
olivierh
Wat me altijd 'trok' in GTA was de freeroam randomness, en de muziek.
In GTA5 is er eigenlijk geen reet aan een beetje random rond rijde etc (map is minder leuk, te veel berg met te weinig onderscheid over de gehele map) en de muziek is helemaal bout (alle schijt muziek van vandaag de dag, le fuck echt? hoe kunnen ze zo stom geweest zijn)
En ik wil nog steeds een jetpack (die er misschien wel of misschien niet is, en misschien een DLC word) en heists (die ondertussen al 5 maanden te laat zijn ofzo?) en alle andere niet waargemaakte 'beloftes'.
Trouwens, ze komen nu met een soort HD versie, 50% kans dat de map groter is, als je de eerste paar videos van GTA5 vergelijkt met dezelfde locaties in de uitgebrachte game, zie je dat alles kleiner is…
GTA:SA is nog steeds het hoogtepunt van de serie, zelfs vandaag de dag (nu de graphics toch best stoffig worden) is het nog steeds de beste.
Ennuh, voor de kids, gta1 en 2 kan je online vinden, gratis, legaal, hiero;
http://www.rockstargames.com/classics/
….
Oh, uuuhhhm, naja via Google dan, het is in ieder geval wel legaal, want ze hebben ze zelf als downloads aangeboden (dat de downloads er niet meer zijn zegt niet zoveel, want ze zijn zeker 5 jaar gratis te downloaden geweest)
geert1
Voor deel 6 heb ik een aantal verzoeken, naast de juiste balans tussen plezier en diepgang. Ten eerste hoop ik op hoofdkarakters waar ik wat meer achter kan staan qua gedrag. Het mogen best gekke criminelen zijn, maar al dat gemartel en gehaat deed voor mij af aan de inleving. In GTA 3, Vice City en San Andreas kon ik me als speler meer vinden in de hoofdkarakters; ze hadden meer iets sympathieks.
Daarnaast: Verkenning. De omgeving in de GTA-games wordt steeds groter, maar daardoor wordt de dichtheid aan activiteiten steeds lager. Een grotere omgeving heeft weinig nut als je geen bijzondere dingen kunt vinden en doen. Gebouwen moeten toegankelijk worden, zodat je overal naar binnen kunt om items en karakters te vinden en dingen te kopen / regelen / doen. Op moeilijk te bereiken plaatsen moet de speler beloond worden voor zijn verkenning, bijvoorbeeld door daar een zeldzaam item of voertuig te plaatsen. En er moeten veel meer optionele missies komen, die je vindt door verkenning. Ik wil, net als in bijv. Fallout, het gevoel hebben dat ik enorm veel gameplay kan vinden die verborgen is. In GTA 5 zaten wel wat random encounters en zo, en die zijn leuk, maar er valt zoveel meer te doen met een open wereld. Ook is GTA zeker niet meer de enige franchise met een open wereld; op de afgelopen E3 kwam dit speltype alom naar voren. GTA zal daarom de volgende stap moeten zetten om voorop te blijven lopen. In GTA5 vond ik de omgeving mooi ontworpen en weergegeven, maar uiteindelijk levenloos.
Eens met deze ideeën? Toevoegingen?
Gradok
Saints Row is relatief arcade and batshit crazy.
Daarnaast tjsa kun je toch wel een hedendaagse Topdown Sandbox weer op nieuw maken?
Tuurlijk zal het ene meer succesvol zijn dan de ander.
frenchfriemaniac
Gta 4 en 5 vondt ik pure troep san andreas vice city hadden nog leuke elementen erin zitten.
bigmichiel
olivierh
- Geen special powers meer, slaat nergens op en hoort absoluut niet in gta thuis, heb ze de hele sp campagne alleen maar gebruikt op de momenten dat ze werden geïntroduceerd, daarna nooit meer.
- Gang wars, SA was zo lang leuk mede omdat je na het uitspelen van de game nog een boel gang wars kon doen.
- Een eigen gang/bende beheren (kleding autos etc kiezen) was ontzettend leuk in Saints Row 2 en had ik eigenlijk wel in GTA5 verwacht.
- Huizen met zwembaden en helikopter landplek enzo, al die appartementen in GTA5 (en GTA
- Breng 'doelen' weer terug, in SA deed iedere voetganger/autorijder ook echt iets, als je ze volgde gingen ze echt ergens naartoe, in alle latere delen is het weer gedegradeerd naar stomweg rondjes lopen/rijden.
- Jetpack, en vtol fighter, duh, dat die niet in 5 zitten (of zeer waarschijnlijk niet) is echt lomp.
- Veel meer te doen buiten de storyline
- Betere verhouding van bergen (natuur) en stad, en meerdere grote steden of zelfs eilanden zoals eerst.
- Beter onderscheid tussen bepaalde delen van de wereld (nu lijkt alle stad gebeuren op elkaar, en alle natuur gebeuren ook, beetje afwisseling kan geen kwaad)
- Nog 100 punten, maar ik moet weer aan het werk ;(
Melkunie
Goed bezig Gamer.nl, zo'n lekkermakertje…
Exclusive501
geert1
Verder helemaal eens, goeie punten naar mijn mening. Hopen dat Rockstar meeleest ;)
Eenlamp
Ben gestopt met lezen na deze zin. Wat een zuurpruim.