O.R.B. preview @ Gamespy | Gamer.nl

Afgelopen week was er zeer veel commotie over de tech demo van O.R.B. dit zou namelijk een verkeerde zijn. Na een aantal nietes en welles verhalen is de tech demo toch echt van het web gehaald. Net toen ik bijna klaar was met binnehalen...

Alleen de screenshots deden mij al kwijlen, en als je er dan bij leest dat je schepen kunnen schuilen in kraters dan is het voor mij gedaan. Gamespy heeft een preview geschreven aan de hand van de tech demo waarschijnlijk. De game O.R.B. is te vergelijken met Homeworld maar dan veel groter, mooier en indrukwekkender. Je zal denken dat het mi chien de zoveelste cloon is maar dat heb je helemaal mis.

De productie van O.R.B. was al begonnen 2 jaar voordat Homeworld uit kwam van Relic. Ze wister zelf al dat ze een topper in handen hadden. Voor het team van O.R.B. was Homeworld natuurlijk even schrikken, hun game zou niet meer speciaal zijn. Strategy First's (het team achter O.R.B. is daarna druk bezig geweest om hun titel veel beter te maken dan Homeworld.

O.R.B. of Off World Resource Base is nu in totaal 4 jaar in ontwikkeling. De eigen mod-friendly engine is erg krachtig voor dit soort titels, de Homeworld engine kan hier iedergeval nog een puntje aan zuigen. Dan gaan we naar het verhaal, er zijn twee "child" ra en. Deze zijn beter bekend als de Malus en de Aly ians. Met "child" ra en bedoelen ze een afstamming van een enorm groot ras. Het is niet bekend waarom ze met elkaar vechten, het was iedergeval nergens te vinden volgens Gamespy. Natuurlijk hebben beide ra en hun goede en slechte kanten, de Aly ians zouden goed zijn in de technologie en prachtige schepen hebben. De Malus daarintegen zouden 2 planken als vleugels hebben en grote geweren.

Maar hoe worden we rijk in deze game? Inderdaad er bestaat geen strategie spel zonder resources, dit keer is het geen tiberium of goud maar een vloeistof dat om een rode planeet zweeft. Het leuke is dat je moet oppa en hoeveel resources je binnenhaalt van een astroid. Als je teveel resources weghaalt gaat de astroid ervandoor, dus pas maar op anders beland de astroid in jou basis.

Dan het single player gedeelte, je heb 2 campaigns voor elk ras, en een geheime bonus. Dan de technologie, bij homeworld is dit vrij linear. Als je verder komt krijg je meer, bij O.R.B. zal dit iets anders verlopen. Er vliegen natuurlijk erg veel schepen rond, als je zo'n schip in handen kan krijgen heb je kans dat er nieuwe technologie op zit. Natuurlijk zal je ook vele bijzondere items vinden in de grote ruimte van het master ras.

Dan komen we bij de schepen, er zijn meer dan 20 schepen te vinden aan elke kant, van cruisers tot scouts het is allemaal weer beschikbaar. Maar toen ik las dat er space mariniers zijn die deuren kunnen open blazen stond ik toch wel even versteld, hiermee kan je waarschijnlijk complete schepen overnemen.

Zoals je leest zou O.R.B. alles waar kunnen maken wat Homeworld en zijn vervolg Cataclsymn niet konden. Ik ben een grote fan van de Homeworld serie, het prachtige verhaal, graphics en de gameplay zijn zo fantastische dat het gewoon verslavend is. Ik baal er erg van dat ik net te laat was om de tech demo die meer dan 200mb(!!) was binnen te halen. Als je meer wilt lezen over O.R.B. moet je snel naar Gamespy voor het uitgebreiden verhaal over O.R.B.