Dat het een tijdrovende kwestie is, komt volgens Sawyer door het feit dat de problemen inherent zijn aan de engine van Skyrim en aan hoe deze omgaat met savegames. In deze bestanden wordt alles opgeslagen wat een speler in zijn bezit heeft, de vaardigheden die hij heeft ontwikkeld en de veranderingen die hij in de spelwereld heeft veroorzaakt. Sawyer stelt dat zij hierdoor al snel een aanzienlijke grootte kunnen bereiken, wat de prestaties van de game negatief kan beïnvloeden. Hetzelfde verschijnsel kwam hij in New Vegas tegen, dat op een eerdere versie van de Skyrim-engine draait. 

Op de PlayStation 3 zouden de savegames het meest voor problemen zorgen, vervolgt Sawyer. "Net als met Fallout 3 en Skyrim, zijn de problemen het meest opvallend op de PS3, omdat het geheugen [van die console] gescheiden is. De Xbox 360 heeft een blok geheugen: 512 megabyte aan RAM dat gebruikt kan worden als systeemgeheugen of grafisch geheugen. De PS3 heeft gescheiden geheugen: 256 mb voor het systeem, 256 mb voor graphics. De totale hoeveelheid geheugen is hetzelfde, maar het biedt minder flexibiteit voor ontwikkelaars."

Patch

Bethesda heeft onlangs een patch uitgebracht die de problemen op de PlayStation 3 zouden moeten verhelpen. Veel gamers melden echter dat de problemen eerder zijn verergerd sinds die update. Bethesda heeft beloofd meer zorg te steken in de updates die het voor Skyrim uitbrengt.