"Ophef vliegveldlevel in Modern Warfare 2 fascinerend" | Gamer.nl

Voor de Total War-purist is het ketterij van de hoogste orde: geen historische setting, maar een volledig fictieve wereld waarin orks, vampiers en dwergen elkaar brullend de hersenpan inslaan. Dat is misschien jammer voor de geschiedenisliefhebber, maar Total War: Warhammer belooft meer spektakel dan ooit tevoren.

Dit vertelt hij in een interview met Gamepro.

"We hebben een hoop kritiek en hulde ontvangen. Mensen hebben erg sterke reacties op het level en dat is fascinerend, omdat we iets wilden maken dat verontrustend en schokkend zou zijn, maar ook iets waar mensen zich in kunnen verplaatsen", aldus Stern.

"Wanneer het gebeurt is het direct te definiëren en dat is intere ant: de speler weet meteen wat er aan de hand is. Het is zo herkenbaar. [...] Mensen willen weten hoe het voelt om er te zijn, omdat het een menselijke ervaring is. Het zijn mensen die deze acties ondernemen en je wilt weten hoe dit kon gebeuren en hoe het tegengehouden kan worden."

Emotionele impact

"Het is niet aan ons om te bepalen wat voor effect het level op spelers heeft", vervolgt Stern. "We hopen dat het wel een emotionele impact op hen heeft. Je kunt drie dingen doen in het level: je kunt de terroristen neerschieten, waarna ze jou neerschieten. Je kunt niks doen in de eerste helft van dat level. Of je kunt zelf meedoen met schieten. Toen we het level aan het testen waren, schoot elke speler als vanzelf op de mensen, het is hoe de mens in elkaar steekt. Het voelt zo echt, maar aan de andere kant is het een videogame en het effect dat het heeft is fascinerend. Ik wist niet dat een game zo'n diepe emotie bij ons los kon maken, maar het kan."

Stern denkt dat ontwikkelaars hier iets van kunnen leren. "Ik hoop dat ontwikkelaars dit als een les zien dat je dingen moet proberen. Je moet soms de gok wagen. Dit is een immens populaire game met een gigantisch budget en we nemen risico's wanneer we maar kunnen. Als je de gok niet waagt, maak je nooit echt iets nieuws."

Zombies

Volgens Stern had het team aan het begin van de ontwikkeling een hoop ideeën die het verhaal van Modern Warfare 2 een stuk minder realistisch zouden maken. "In het begin hadden we het over uitbraken van viru en, chemische oorlogsvoering en zelfs aliens en zombies."

"Uiteindelijk kwamen we toch op een realistische setting en toevallig speelden veel van de ideeën die we hadden voor het verhaal ook in het echte leven. Toen we aan het schrijven waren, vielen Ru ische tanks een paar weken later ook echt Georgië binnen. We waren nooit van plan om het verhaal recht uit de koppen van kranten te halen, maar we wilden wel het gevoel van deze onvoorstelbare scenario's die echt gebeuren overbrengen."


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou