Op tijd uitbrengen van Cyberpunk 2077 had prioriteit boven kwaliteit

Op tijd uitbrengen van Cyberpunk 2077 had prioriteit boven kwaliteit

CD Projekt Red heeft zich voor release teveel gericht op het op tijd uitbrengen van Cyberpunk 2077, waardoor de versies op PlayStation 4 en Xbox One niet goed genoeg geoptimaliseerd zijn.

Dat blijkt uit een gesprek tussen investeerders en het management van het bedrijf, waaronder directeur Adam Kiciński. Een transcript van dit gesprek is beschikbaar op de website van CD Projekt Red.

"Na drie keer uitstellen hebben we ons als managers teveel gericht op het uitbrengen van de game", zo vertelt Kiciński. "We hebben de schaal en complexheid van de problemen onderschat en we negeerden de signalen die aangaven dat er meer tijd nodig was om de game te verfijnen op de last-gen consoles. Het was de verkeerde aanpak en het staat haaks op onze zakelijke filosofie. Tijdens de marketingcampagne toonden we vooral de pc-versie. Daarmee hebben we het vertrouwen bij gamers en de reputatie waar we een groot deel van ons leven aan hebben gewerkt verloren."

Kiciński geeft aan dat het bedrijf alles op alles wil zetten om het goed te maken. "We doen al het mogelijke om te tonen dat we achter onze eigen waardes staan. We hopen dat de moeite die we er in gaan steken er voor zorgt dat we het vertrouwen dat we hebben verloren kunnen herbouwen."

In het gesprek met de bestuursleden was ook senior vicepresident of business development Michał Nowakowski aanwezig. Hij spreekt Kiciński's uitspraak over de tijdsdruk om het spel uit te geven tegen: "Ik zou niet zeggen dat we enige externe of interne druk voelden om op de lanceringsdatum de game uit te brengen, buiten de reguliere druk die je voelt bij elke release. Maar het was niet de oorzaak."

Andere redenen die worden aangedragen voor de niet naar behoren werkende PS4- en Xbox One-versies van de game, zijn onder andere de coronapandemie en het feit dat CD Projekt Red als gevolg daarvan met minder testers kon werken. Dat is volgens de ontwikkelaar echter niet het hoofdprobleem geweest.

CD Projekt Red werd ook gevraagd waarom het bedrijf niet eerder in het marketingproces beelden van de versie op last-gen consoles naar buiten heeft gebracht. "We waren de last-gen versie tot het laatste moment aan het updaten en dachten dat we het op tijd zouden redden", aldus medeoprichter Marcin Iwiński. "Helaas konden we deze versie daardoor pas één dag voor release aan reviewers geven. En dat was absoluut te laat. We hebben de media niet de kans gegeven de game fatsoenlijk te recenseren... dat was niet onze bedoeling, we waren de game gewoon aan het verbeteren tot het laatste moment."

CD Projekt Red gaf eerder al aan dat het begin volgend jaar meerdere patches uit gaat geven om de game stabieler te laten draaien. Ook in de vergadering wordt dit benadrukt. Het is de bedoeling dat de game niet meer crasht en dat alle grote bugs worden opgelost. De ontwikkelaar geeft wel aan dat het onmogelijk is dat de versies op Xbox One en PS4 even goed gaan draaien als op pc, PlayStation 5 en Xbox Series X.

Het team bij CD Projekt Red dat aan Cyberpunk 2077 heeft gewerkt krijgt volgens de managers nu eerst vakantie, waarna ze aan de patches gaan werken tot en met februari. Het is niet duidelijk of de hobbels voor en tijdens de release van de game er voor zorgen dat de verwachte downloadbare content en multiplayermodus van de game worden vertraagd. De dlc en multiplayer hebben nog geen releasedatum.

Cyberpunk 2077
Cyberpunk 2077

Cyberpunk 2077 kopen?

Kopen voor Playstation 5

Hoe vond je dit artikel?

Gemiddeld krijgt dit artikel 0.00 van de 5 sterren.
Artikel als favoriet toevoegen

Weet je zeker dat je de comment van wilt verwijderen?

""

Reacties

Meeste likesNieuwsteOudste
Login of maak een account en praat mee!
test

Annuleren die multiplayer. Dit gaat geen GTA V online succes worden. Dat hebben ze verpest. Ik hoop dat ze alle tijd en assets in de single-player gaan steken om er hopelijk nog iets van te maken.

0

@Frezzle Haha ik denk dat multiplayer echt geweldig gaat zijn. Graag zsm hier tijd in steken en zorgen dat dit een game is die ik niet 50 uur achter elkaar speel en daarna nooit meer aanraakt. Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met "dat hebben ze verperst"? De wereld is levendig en ziet er echt gruwelijk uit. De mechanics werken lekker en ik zie mezelf al met meerdere spelers op de map ronddiggen. Zeker als ze ook nog even MOD support en zelf extra content blijven toevoegen. De basis van de game is zo perfect om op uit te bouwen. Ben heel benieuwd naar de toekomst van de game (en die heeft het alleen als ze niet op singleplayer blijven focussen)

0
test

@Pinopokie Prima dat je je aankoop wilt verdedigen maar het is letterlijk een schande wat CPR heeft gedaan met deze game. MP gaat m nooit worden. Zeker niet na dit fiasco. En nee de wereld is niet levendig. Er is letterlijk gezegd dat dit de Most Vibrant Openworld to Date was. Nee, er is interactie met niks, exploring heeft buiten mooie vista's 0 meerwaarde, de AI is slechter dan gta 4. Ze hebben letterlijk gelogen over de features. Het enige waar ik het me je mee eens ben is dat het gruwelijk mooi is (op pc). Een gruwelijke mooie, lege, niet interactieve, niet levendige wereld waar je verder niks aan hebt.

0
test

'A delayed game is eventually good, but a rushed game is forever bad.' -Shigeru Miyamoto

0
test

@Robert-Frans Met No Man's sky als voorbeeld gaat deze "rushed game" zeker nog een mooie toekomst tegemoet.

0
test

@GregWiki Ligt er heel erg aan hoe ze dat dan willen aanpakken. NMS kwam op een gegeven moment met behoorlijk grote, gratis updates die de game dramatisch ten goede veranderden. Daarmee won Hello Games uiteindelijk stukje bij beetje meer goodwill van gamers. Nu is de ontvangst van Cyberpunk lang niet zo dramatisch als die van NMS destijds; het wordt op zich algemeen erkend als een goede game, doch geplaagd door onacceptabel slechte performance op current-gen consoles. Maar ik denk wel dat CD Project Red hard zal moeten werken om de massale negatieve perceptie weer ongedaan te krijgen.

0

@GregWiki NMS bracht misschien niet alles wat het had beloofd, maar de game werkte wel. Daarbij vergelijk je een groepje van een paar man tegenover een volwaardige studio (die TW3 gemaakt hebben en met die shitload aan cash toch echt wel iets beters moet kunnen neerzetten).

0
test

@Robert-Frans weet niet meer wanneer die dit zei maar volgens mij was dit voordat games gepatched konden worden. Maar deze is veel meer van deze tijd van hem. If you release a game in a bad state, you will always regret it.Source: 2016 Interview about Star Fox Zero with TheJWittz at 11:15Text quote

0

Aanbevolen voor jou