Dat blijkt uit een gesprek tussen investeerders en het management van het bedrijf, waaronder directeur Adam Kiciński. Een transcript van dit gesprek is beschikbaar op de website van CD Projekt Red.
"Na drie keer uitstellen hebben we ons als managers teveel gericht op het uitbrengen van de game", zo vertelt Kiciński. "We hebben de schaal en complexheid van de problemen onderschat en we negeerden de signalen die aangaven dat er meer tijd nodig was om de game te verfijnen op de last-gen consoles. Het was de verkeerde aanpak en het staat haaks op onze zakelijke filosofie. Tijdens de marketingcampagne toonden we vooral de pc-versie. Daarmee hebben we het vertrouwen bij gamers en de reputatie waar we een groot deel van ons leven aan hebben gewerkt verloren."
Kiciński geeft aan dat het bedrijf alles op alles wil zetten om het goed te maken. "We doen al het mogelijke om te tonen dat we achter onze eigen waardes staan. We hopen dat de moeite die we er in gaan steken er voor zorgt dat we het vertrouwen dat we hebben verloren kunnen herbouwen."
In het gesprek met de bestuursleden was ook senior vicepresident of business development Michał Nowakowski aanwezig. Hij spreekt Kiciński's uitspraak over de tijdsdruk om het spel uit te geven tegen: "Ik zou niet zeggen dat we enige externe of interne druk voelden om op de lanceringsdatum de game uit te brengen, buiten de reguliere druk die je voelt bij elke release. Maar het was niet de oorzaak."
Andere redenen die worden aangedragen voor de niet naar behoren werkende PS4- en Xbox One-versies van de game, zijn onder andere de coronapandemie en het feit dat CD Projekt Red als gevolg daarvan met minder testers kon werken. Dat is volgens de ontwikkelaar echter niet het hoofdprobleem geweest.
CD Projekt Red werd ook gevraagd waarom het bedrijf niet eerder in het marketingproces beelden van de versie op last-gen consoles naar buiten heeft gebracht. "We waren de last-gen versie tot het laatste moment aan het updaten en dachten dat we het op tijd zouden redden", aldus medeoprichter Marcin Iwiński. "Helaas konden we deze versie daardoor pas één dag voor release aan reviewers geven. En dat was absoluut te laat. We hebben de media niet de kans gegeven de game fatsoenlijk te recenseren... dat was niet onze bedoeling, we waren de game gewoon aan het verbeteren tot het laatste moment."
CD Projekt Red gaf eerder al aan dat het begin volgend jaar meerdere patches uit gaat geven om de game stabieler te laten draaien. Ook in de vergadering wordt dit benadrukt. Het is de bedoeling dat de game niet meer crasht en dat alle grote bugs worden opgelost. De ontwikkelaar geeft wel aan dat het onmogelijk is dat de versies op Xbox One en PS4 even goed gaan draaien als op pc, PlayStation 5 en Xbox Series X.
Het team bij CD Projekt Red dat aan Cyberpunk 2077 heeft gewerkt krijgt volgens de managers nu eerst vakantie, waarna ze aan de patches gaan werken tot en met februari. Het is niet duidelijk of de hobbels voor en tijdens de release van de game er voor zorgen dat de verwachte downloadbare content en multiplayermodus van de game worden vertraagd. De dlc en multiplayer hebben nog geen releasedatum.
Reacties op: Op tijd uitbrengen van Cyberpunk 2077 had prioriteit boven kwaliteit
Frezzle
Ik hoop dat ze alle tijd en assets in de single-player gaan steken om er hopelijk nog iets van te maken.
Pinopokie
Ik snap niet zo goed wat je bedoelt met "dat hebben ze verperst"? De wereld is levendig en ziet er echt gruwelijk uit. De mechanics werken lekker en ik zie mezelf al met meerdere spelers op de map ronddiggen. Zeker als ze ook nog even MOD support en zelf extra content blijven toevoegen.
De basis van de game is zo perfect om op uit te bouwen. Ben heel benieuwd naar de toekomst van de game (en die heeft het alleen als ze niet op singleplayer blijven focussen)
Frezzle
Prima dat je je aankoop wilt verdedigen maar het is letterlijk een schande wat CPR heeft gedaan met deze game. MP gaat m nooit worden. Zeker niet na dit fiasco.
En nee de wereld is niet levendig. Er is letterlijk gezegd dat dit de Most Vibrant Openworld to Date was. Nee, er is interactie met niks, exploring heeft buiten mooie vista's 0 meerwaarde, de AI is slechter dan gta 4. Ze hebben letterlijk gelogen over de features.
Het enige waar ik het me je mee eens ben is dat het gruwelijk mooi is (op pc). Een gruwelijke mooie, lege, niet interactieve, niet levendige wereld waar je verder niks aan hebt.
Robert-Frans
-Shigeru Miyamoto
GregWiki
Robert-Frans
Nu is de ontvangst van Cyberpunk lang niet zo dramatisch als die van NMS destijds; het wordt op zich algemeen erkend als een goede game, doch geplaagd door onacceptabel slechte performance op current-gen consoles. Maar ik denk wel dat CD Project Red hard zal moeten werken om de massale negatieve perceptie weer ongedaan te krijgen.
Cocabeer
hulstpower
Oxymorphone
Jumpman
Jerz1993
hulstpower
RR020
Oxymorphone
Volgens mij is dit de beste game die in JAREN tijd is uitgekomen, technisch en gameplay wise. Dit staat mijlenver boven GTA, alleen qua schieten en lopen al. In een paar maanden tijd als alles voor de pauper consoles gepatched is zal dit spel op een gouden schaal omhoog gehouden worden als de nieuwe standaard voor de spellen die nog moeten uit komen. Een spel als dit is een gigantische onderneming en bijna niemand die daar respect voor heeft. Als jullie het allemaal zo goed weten maak dan je eigen spel!
"Thinking is difficult, it's why most people judge"
Jerz1993
KLUUT
Pinopokie
gekke henkie
Zo dit is me een partij bullshit. Alsof wat ze op release hebben uitgebracht wel 'af' is op de PS4.
Vet spel hoor, maar bijna onspeelbaar op de gewone PS4 (zit persoonlijk op 13 crashes en meer dan 20 gamebreaking bugs zoals controls die, lopend in first person, op vehicle blijven staan. Of geen gespreksopties kunnen kiezen.)