Het gaat er hard aan toe op de markt voor physics engines, software die ervoor zorgt dat objecten in een spelwereld zich volgens de wetten van de natuurkunde gedragen. Was ooit de Karma Engine marktleider, welke standaard in de Unreal Engine geïntegreerd zat, al snel werd deze plaats ingenomen door de Havok Physics Engine die in Half-Life 2 furore maakte. Het lijkt er echter op dat Havok flink op zal moeten passen wil het niet afgetroefd worden door weeral een nieuwe speler op de markt.
Het Zweedse Meqon geniet met haar physics engine namelijk steeds vaker de voorkeur van spelontwikkelaars. Zo heeft onder andere 3D Realms met Duke Nukem Forever licentie genomen op deze engine. Ook het Belgische Larian Studios, bekend van Divine Divinity en Beyond Divinity, heeft haar keus op de Zweedse wetten der natuurkunde laten vallen.
Eerder nam Larian ook al licentie op de Gamebryo 3D engine, die onder andere in Freedom Force 2 en Sid Meier's Pirates gebruikt wordt. Ook de licentie op de steeds populairdere bomentechnologie SpeedTree, die ook in de Unreal 3 engine geintegreerd is, is reeds in het bezit van de Belgische ontwikkelaar. Het lijkt er dus op dat het volgende spel van de Vlamingen een technologische hoogstandje zal gaan worden.
Reacties op: Ook Larian Studios kiest de Meqon Physics engine
kreative
Erwie
Sasuke
Hopelijk zien ze bij Larian op tijd in waar ze die technologie voor kunnen gebruiken….
babbaloerie
daar kun je movies en demos downloaden die laten zien wat de meqon physics engine kan
Dreadramon
rubmifer
Duran
Divine Divinity 2 in een 1st person jasje (ala Morrowind).
Dat kon nog wel eens mooi worden.
belgie heeft zowiezo al wat gamepareltjes afgeleverd :
Divine Divinity - Beyond Divinity en DE BESTE game ooit door BELGEN GEMAAKT : OUTCAST !
Man, dat was me pas een topspel !!
Ben er nog steeds treurig van dat Outcast II niet meer in ontwikkeling is.
Die screens van Outcast II waren hemeltergend mooi !!!
Wie weet en herrijst Appeal wel.