Nieuws
Starfield

Ontwikkeling Starfield is meer gefocust door Xbox-exclusiviteit

Bethesda voelt de druk wel nu het een belangrijke Xbox-exclusive is

Geschreven door Michel Musters op
Bethesda kan zich beter focussen op de ontwikkeling van Starfield doordat de game niet meer op PlayStation-consoles uitkomt.

Dat meldt Bethesda's Todd Howard in een uitgebreid gesprek in de Lex Fridman-podcast, waarvan een samenvatting onlangs op Reddit verscheen. De aflevering is hieronder in zijn geheel te bekijken en te beluisteren. Bethesda is inmiddels onderdeel van Microsoft en daarom komt Starfield alleen op Xbox Series en pc uit. Volgens Howard geeft dat het ontwikkelteam meer focus. Daarbij richtte Bethesda zich volgens hem altijd al voornamelijk op Xbox bij de ontwikkeling van consolegames.

In het gesprek legt Howard ook uit dat het de beste keuze was om Starfield uit te stellen naar volgend jaar. Het spel had dit jaar nog uit kunnen komen, maar volgens hem was het een te groot risico voor het team, de game, de fans en Xbox. Howard claimt dat hij wel druk voelt om te leveren met Starfield, aangezien de game wordt gezien als een mogelijke 'platform seller', oftewel een reden om een Xbox aan te schaffen. Als het op gamen aankomt, speelt Howard zelf overigens het liefst op consoles, omdat hij heel de dag al achter de pc zit voor werk.

Howard geeft gedurende de podcast ook diverse details over Starfield. Zo bevestigt hij nogmaals dat spelers tijdens ruimtereizen niet zonder brandstof kunnen komen te zitten, omdat dit simpelweg niet leuk is. Hij meldt dat er na release mogelijk wel nagedacht wordt over een "hardcore survivalmodus" voor de game. De game bevat daarnaast robots - waaronder vijandige exemplaren - maar Starfield is volgens Howard wel een "erg menselijke wereld". Howard vindt het daarnaast belangrijk dat spelers zich tijdens het verkennen van verschillende planeten moederziel alleen kunnen voelen. Tot slot heeft Starfield vier verschillende romantische opties die complexer zijn dan in Fallout 4.

De complete aflevering van bijna drie uur staat hieronder. Howard praatte in de aflevering ook over The Elder Scrolls 6. Lees daar hier meer over.

Starfield komt in de eerste helft van 2023 uit op Xbox Series X en S en pc. In de langverwachte ruimte-rpg van Bethesda Games Studios, de makers van The Elder Scrolls, sluiten mensen zich aan bij Constellation, een organisatie die de ruimte verkent op de "laatste reis van de mensheid", honderden jaren in de toekomst.

Dit artikel delen:

Lees meer

Todd Howard heeft vaag idee van releaseperiode The Elder Scrolls 6 Soccer Story is nu verkrijgbaar
22

Reacties op: Ontwikkeling Starfield is meer gefocust door Xbox-exclusiviteit

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Riyakuya

    • 1 december 2022 07:21
    Ik hoop dat ze de hype een beetje waar kunnen maken. Ondanks wat velen ervan vonden heb ik geweldige tijden met Fallout 4 gehad. Ik vond dit wat gameplay betreft wel in de buurt komen zover ik kon zien alleen dan in een space setting. Dus wat mij betreft zal het denk ik wel een goede game worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 1 december 2022 07:32
    @Riyakuya denk dat mensen die fan zijn van games zoals fallout, tes, cyberpunk, the outer worlds komt het wel goed. Was zelf wel meer hyped door de game. Vraag is word dit me game of the year of me oude liefde zelda.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Markus88

    • 1 december 2022 08:16
    @hulstpower Ik maak me een klein beetje zorgen over de performance… De reveal trailer draaide echt BAGGER haha! Maar afgezien van dat is het super interessant en het kan ook niet anders dan een leuke gameplay ervaring worden!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 1 december 2022 09:10
    @Markus88 daarom is ie toch ook uitgesteld, komt wel goed hopelijk wel60 fps mode

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 1 december 2022 08:39
    Ik ga het gewoon het proberen via gamepass heb niet het gevoel dat het mijn type game is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 1 december 2022 09:34
    @Snoop213 Nee denk ook niet dat het jouw type game is inderdaad.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 1 december 2022 09:46
    @Mmo-veteran Maar proberen kan altijd. Zo heb ik ooit een indie game the indivisble een kans gegeven dat bleek op het eerste oog qua gameplay ook niets voor mij. Maar werd een van mijn favoriete games van dat jaar. Zelfde eigenlijk voor Ni no kuni 2. Dus hopelijk is deze game wel voor mij..

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 1 december 2022 09:47
    @Snoop213 Ja je houd wel van goed geschreven verhalen dus als dat deel van de game goed in elkaar zit dan kan het misschien wel aanslaan bij je.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 1 december 2022 13:00
    @Snoop213 dat had ik met ori dus

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Magister

    • 1 december 2022 09:18
    Ik hoop niet dat ze zich ook gaan focussen op de limitaties van een XBox. Net zoals bij veel andere spellen die grafisch gewoon ondermaats presteren omdat ze gecapped zijn op de XBox specs.

    "…dat spelers zich tijdens het verkennen van verschillende planeten moederziel alleen kunnen voelen"… dat is iets wat ze maar al te goed kunnen in Bethesda games.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Mmo-veteran

    • 1 december 2022 09:34
    @Magister De Xbox Series X is toch behoorlijk krachtig?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Magister

    • 1 december 2022 09:38
    @Mmo-veteran maar heeft niet veel geheugen. Ook Flightsimulator gebruikt op de pc niet de beschikbare hoeveelheid geheugen als die boven het aantal uitkomt van de XBox.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Deadspacer

    • 1 december 2022 11:48
    @Mmo-veteran Zelfs de krachtigste console op de markt net als de one x dat ook was.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Aerofox81

    • 1 december 2022 09:39
    @Magister ik denk juist door dat ze voor minder platformen hoeven te ontwikkelen de optimalisatie beter zal zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 1 december 2022 09:48
    @Aerofox81 in dit interview zei todd dat ie blij zijn dat het alleen series en pc is. Ik hoop dat er gewoon 60 fps mode in zit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Magister

    • 1 december 2022 09:49
    @Aerofox81 dat valt bij Flightsimulator toch echt heel erg tegen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    axolotsyl

    • 1 december 2022 12:12
    @Magister is Flight Simulator niet gewoon een pc port? Dat is in het geval van Starfield toch echt anders :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Don Carpaccio

    • 1 december 2022 09:49
    Nice! Daarna kan Bethesda zich focussen op een PlayStation release. Wie weet brengen ze Starfield ook samen uit met Call of Duty op de Switch! Ik droom mee Microsoft.

    Snap hun redenering wel. Games zoals Red Dead Redemption 2 sukkelen met het feit dat ze multiplatform zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 1 december 2022 11:30
    @Don Carpaccio Wist je dat nog niet, CoD wordt exclusief straks ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ardyn

    • 1 december 2022 11:47
    @Ziminar
    Ik vermoed dat dit een stukje satire is… of @Don heeft een opstart nodig deze ochtend. Hahah