Onlangs kwam aan het licht dat Epic Games is aangeklaagd door ontwikkelaar Silicon Knights omdat het contractuele verplichtingen met betrekking tot de Unreal Engine 3 niet nagekomen zou zijn. Silicon Knights vond onder andere dat Epic later dan beloofd met Xbox 360 en Playstation 3-versies van de engine was gekomen. Ook zouden bepaalde beloofde functies voor externe ontwikkelaars nog niet beschikbaar zijn, maar al wel worden gebruikt in Epic's eigen titel Gears of War. Inmiddels hebben diverse andere ontwikkelaars tegenover Shacknews op de zaak gereageerd.

Een aantal ontwikkelaars, waarvan de meesten niet bij naam genoemd willen worden, herkennen zich in een aantal problemen die Silicon Knights heeft aangekaart. Zo zou Epic inderdaad laat zijn met het leveren van bepaalde functionaliteiten, terwijl die al wel in Gears of War aanwezig waren. Het zou hier onder andere gaan om de multi-threaded renderer die van aanzienlijk belang is om op de Xbox 360 aanzienlijk mooiere graphics te leveren. Er zou echter geen kwade opzet in het spel zijn volgens veel ontwikkelaars. Zo zouden functies eerder in Gears of War zitten, omdat die game door Epic als test werd gebruikt om nieuwe functies uit te proberen en te verbeteren. De functies zaten weliswaar in Gears of War, maar bevonden zich nog wel in een vroege ontwikkelfase wat bij externe ontwikkelaars voor onnodige problemen zou kunnen zorgen.

Andere ontwikkelaars spreken juist over prima ervaringen met Epic. Hoewel bijna iedereen onderkent dat ook de Unreal 3-engine zijn problemen heeft, zou dit voor vrijwel elk soort technologie opgaan. Van alle engines zou Unreal 3 misschien niet het beste zijn op elk terrein, maar wel goed op de meeste terreinen tegelijk.