Volgens de blogger biedt Microsoft aan sommige Japanse (RPG-)ontwikkelaars goede ondersteuning en financiële middelen om een game een jaar lang exclusief op de Xbox 360 te hebben. Omdat het veel goedkoper en makkelijker is om voor de Xbox 360 te ontwikkelen dan voor de PlayStation 3, zo zegt de blogger, kiezen uitgevers als Namco met Tales of Vesperia ervoor om eerst een Xbox 360-versie te maken.

Het is volgens de voormalige Artoon-medewerker echter moeilijk om veel exemplaren te verkopen van een RPG op de Xbox 360 en dus ook om winst te maken. Om die reden wordt er later alsnog een PS3-versie gemaakt. Dit is volgens de blogger goedkoper dan alleen een versie maken voor Sony's spelcomputer, omdat het overzetten van een Xbox 360-game naar PlayStation 3 aanzienlijk eenvoudiger en goedkoper zou zijn dan een PS3-spel vanaf de basis te ontwikkelen.

Verbetering

Volgens het blogbericht krijgt Sony altijd verbeterde versies van exclusieve Xbox 360-titels, omdat het bedrijf niet akkoord gaat met kopieën van oude games. Om deze reden worden dan onderdelen die uit het origineel zijn geschrapt, zoals het nieuwe personage in Tales of Vesperia, toegevoegd aan de PS3-versie. Tales of Vesperia is niet de enige exclusieve Xbox 360-titel die een jaar later in verbeterde vorm op Sony's console verschijnt. Met Eternal Sonata gebeurde hetzelfde en recentelijk werd Star Ocean: The Last Hope aangekondigd voor de PlayStation 3.

Zelf werkte de blogger mee aan de game Vampire Rain. Ook deze werd eerst ontwikkeld voor Xbox 360 en verscheen later in uitgebreide vorm op PS3.