"Iets dat je constant hoort, is dat de iPad-markt zoveel kleiner is dan de iPhone-markt", aldus SpellTower-ontwikkelaar Zach Gage. "Ik ben gewoon blij om te zien dat Apple stappen onderneemt om hun marktaandeel te vergroten." David Kalina van Walking Mars-ontwikkelaar Tiger Style beaamt dit: "Een grotere marktpenetratie voor de iPad maakt er een serieus gamingplatform van naast de iPhone. De gamemarkt op iPad is nog te klein om exclusief te gebruiken, maar betaalbare iPads zorgen voor meer iPads, wat voor iedereen goed nieuws is." Daarbij hopen diverse ontwikkelaars ook dat bestaande iPad-titels beter gaan verkopen wanneer de iPad Mini verschijnt.

De iPad Mini verschijnt op 2 november in Nederland. Het wifi-model met 16 GB opslagcapacitieit kost 329 euro, 50 euro minder dan de iPad 2. Ook verschijnen er modellen met 32 GB en 64 GB. De iPad Mini heeft een beelddiagonaal van 7,9 inch, bij de reguliere iPad is dat 9,7 inch. De resolutie bijft wel hetzelfde: 1024 bij 768 pixels. "De Ipad Mini lijkt mij de ideale iPad", aldus Kalina. Ook Steve Allison van Telltale Games is positief: "Het heeft in feite de kracht van een iPad 2 qua grafische kracht voor games. Daardoor moet het iPad-merk de andere tablets op de markt voorblijven wat betreft 3D-gaming."

Wel geven sommige ontwikkelaars aan nog niet overtuigd te zijn van de prijs. "Ik zou willen dat de prijs nog wat agressiever was", aldus Kalina. "329 euro is een beetje een vreemde prijs en moeilijk te verkopen wanneer je het vergelijkt met de Kindle Fire en Nexus 7." Volgens Chip Sineni van Horn-ontwikkelaar Phosphor Games kopen Apple-fans het apparaat toch wel. "Maar ik weet niet zeker of de prijs laag genoeg is om iemand die twijfelt over de Nexus 7 te overtuigen van de Mini."