Fargo zegt dat de relatie tussen ontwikkelaars en uitgevers alles behalve gezond is. "Er is meer spanning dan je zult geloven. Je zou de verhalen over hoe ontwikkelaars worden bedreigd door uitgevers vandaag de dag niet geloven. Het is hopeloos", aldus Fargo.
Fargo noemt als voorbeeld de relatie tussen Obsidian en uitgever Bethesda voor Fallout: New Vegas. Hij zegt dat de ontwikkelaar een bonus is misgelopen omdat de game een tiende punt te laag had gekregen op Metacritic. Volgens hem waren de bugs in deze game ook niet de fout van de ontwikkelaar. "De ontwikkelaar zegt nooit: 'ik weiger om deze bug op te lossen. Het is de uitgever die de kwaliteitscontrole doet."
Kickstarter
Volgens Fargo voelt hij zich dankzij zijn Kickstarter-project voor Wastelands 2 veel meer verbonden met zijn publiek. "Normaal werk je voor een uitgever. Je probeert je eigen visie erdoor te krijgen. Je doet ook veel moeite om een bepaalde persoon of groep tevreden te stellen, en dat hoeft niet noodzakelijk te zijn wat fans willen."
Fargo zegt dat het voor hem nu anders is danzkij Kickstarter. "Nu sta ik aan het voorfront, oog in oog met fans die zeggen wat ze willen. 'Brian, dit is wat we willen. Je zorgt er maar voor dat je presteert'. Ik vind dit proces leuker, het is veel persoonlijker en intenser."
Reacties op: ‘Ontwikkelaars bang om te praten over slechte werkomstandigheden’
nitiniskaal
Xcellent
Kan me nog een tijd herrineren dat de beste games werden door niet meer dan 10 personen :)
Phoenix the II
Stealth95NL
Totalreject
De makers van een spel worden vaak als slecht bestempeld als er bugs in een spel zitten bij de release. Vaak is het juist zo dat de uitgever juist pushed om een releasedate te halen onder het mom van we lossen dit later wel op met wat patches en quickfixes. (of soms helemaal niet)
Dit zorgt ervoor dat steeds meer games met grote bugs alsnog gereleased worden. Soms zijn bepaalde onderdelen van een spel nog niet eens af. Voor de uitgever geen probleem, maar een kans. Dan bied je die toch gewoon later aan tegen betaling… (Natuurlijk is dit niet bij elke dlc zo)
Vervolgens raken de makers hun banen kwijt als een game niet verkoopt.
Seraphex
nulian
Zoals double fine met brutal legend op de PS3 patch ligt al voor maanden klaar maar nog steeds wordt buggy versie gedraaid omdat EA(dacht ik) patch niet wil releasen.
Baukereg
Overigens is het als ontwikkelaar ook niet makkelijk om hoog in te zetten in de vroege besprekingen met de uitgever. In de gamebusiness gaat op dit moment de ene na de andere ontwikkelaar op de kop. Algemene verkoopcijfers dalen en de markt voor AAA titels kakt in. Dan wil je als ontwikkelstudio echt wel grote opdrachten binnenhalen, want uiteindelijk gaat het om mensen als jij en ik die hun eten en huis moeten betalen.
paulix90
Rexus
alphatrion
Wernemers hebben rechten.
Aquemini
dmb97
alphatrion
Anders gaat het hier ook zo worden.
En kinderen, daar moet je sowieso niet aan beginnen!
Damien 666