Via een enquête die door 298 ontwikkelaars verspreid over de wereld is uitgevoerd, komen Develop en MCV tot de conclusie dat de gemiddelde medewerker van een gamestudio 37.360 duizend euro zal gaan verdienen in 2011. Dit is het gemiddelde van wat bijvoorbeeld programmeurs, designers en grafici verdienen. Gemiddeld verdient het hoofd van de geluidsafdeling het meest, maar ook producers en de hoofdprogrammeur behoren tot de bestbetaalde krachten.
Ontwikkelaars verdienden dit jaar gemiddeld meer dan vorig jaar, toen het gemiddelde ongeveer 280 euro lager lag. Het gemiddelde jaarsalaris maakte tussen 2009 en 2010 echter een grotere sprong, namelijk 1.700 euro meer.
Reacties op: Ontwikkelaar verdient gemiddeld 37 duizend euro op jaarbasis
Kolky
Erwie
uberik
Als je meerdere succesvolle games hebt ontwikkeld neem ik aan dat dit bedrag als snel veel hoger licht.
Sith
Zoals je bij de bron kan lezen, ligt het salaris van een standaard medewerker (designer/coder/artist) ronde de £25.000 (€29k) per jaar. Dat is meer dan 10k/jaar minder dan het gemiddelde van de gehele industrie, en met €2400 per maand echt geen grote vetpot voor iemand met al meerdere jaren/titels ervaring (niet-junior).
Hoe groter de studio, hoe meer producers, leads en directors er in dienst zijn. Dit zijn de mensen die bijna het dubbele verdienen in verhouding tot de rest. Een groter team heeft naast een structureel benodigde veelvoud aan managementfuncties ook de "zakelijke verplichting" om groeiposities beschikbaar te stellen voor hun werknemers.
Bij kleine studios, ook al hebben ze succesvolle titels op hun naam staan, zijn de posities en loonschalen veel minder dynamisch. Je hebt genoeg aan één producer en één lead voor respectievelijk de art/code/design teams. Als je aangenomen wordt als designer voor €22k/jaar dan zal je het daar voorlopig voor moeten doen. Het inkomen van succesvolle titels wordt eerder gestoken in extra ontwikkelingstijd voor het volgende project, dan in een €35k/jaar loonstrookje voor de werkpaarden.
lethalnl
of er zit zoals ik een tijd terug al zei mischien veel extra voordelen aan zo'n baan?
uberik
SuperDre
SuperDre
Sith
Sith
Speltip 3: Als je rijk wil worden, maak niet van je hobbie je baan. Anders moet je vrijwel zeker genoegen nemen met je liefde voor het werk als grootste beloning :-)
Rez
Hukkel
SilNiN
Campo
GGB
Mstro
* € 37.360,-- per jaar is hier misschien gemiddeld, elders misschien een vermogen? Context!
* Ik krijg de indruk dat dit 'statisch' inkomen betreft, hoe zit het met provisies/bonussen en winstdelingen/uitkeringen? 13e maand? Ik ken een programmeur van Rockstar en die heeft náást zijn inkomen (en absurde uren) een partij bonussen waar je helemaal van achterover slaat.
* De verzameling ontwikkelaars beslaat verschillende disciplines en echelons. Geen zuiver beeld met zo'n kleine selectie (298 is niks als je bedenkt dat het alle disciplines en niveaus betreft, en dan ook nog eens wereldwijd.
Al met al: Geweldig getal…hier is er nog een:75.134! Verzin zelf maar 'n toepassingsgebied. ;)
erwinneke
Ik hoop wel dat dat een netto bedrag is.
Zal wel weer veel negatieve reactie's oproepen maar wij hebben met z'n 2én hier bijna een ton per jaar.
Kan me niet voorstellen dat het een bruto bedrag is.
Seri4lkiLL3r
Maar toch… Ben ik blij dat ik niet in die sector werkzaam ben zeg :p
japnapper
-it-
Iedereen hier denkt te weten dat "die gasten" ontzettend veel uren maken en hard werken. Dat zou allemaal wel meevallen en is echt niet anders bij andere soortgelijke banen