In een interview met studiebaas Colin Macdonald van Realtime Worlds kwam naar voren dat de kansen op een vervolg van Crackdown weer ietsje groter zijn geworden.

Macdonald zei dat de deur naar een vervolg op een kier staat. De ontwikkelaars hebben vijf jaar van hun leven gestoken in het maken van de eerste Crackdown en er zijn zelfs teamleden die echte Crackdown-tatoeages op hun lijf hebben laten zetten. Hij voegde daaraan toe dat hij hoopt in de toekomst iets te kunnen regelen met Microsoft, zodat ze de toch aan het langverwachte vervolg kunnen gaan werken.

Een ieder die het eerste spel heeft uitgespeeld weet dat in het eindfilmpje al werd gezinspeeld op een vervolg. Nadat de productie van Crackdown klaar was, popelde het ontwikkelingsteam om meteen te beginnen aan dat vervolg. Helaas gaf Microsoft daar toentertijd geen opdracht voor. Waarschijnlijk omdat men daar te laat besefte dat ze met Crackdown goud in handen hadden. Vervolgens richtte de studio zich volledig op de ontwikkeling van hun online multiplayer actietitel All Points Bulletin, kortweg APB. En verdwenen de plannen voor een Crackdown 2 in het doucheputje.

In Crackdown speelde je een soort superagent, die de misdaad moest bestrijden in een grote, open spelwereld. Een van de kenmerken van het spel was dat je verschillende vaardigheden had, die je onder andere kon versterken door orbs te verzamelen. Na een paar uur spelen kon je al gigantische sprongen maken en hoge gebouwen beklimmen.