Ontwikkelaar Riot Games heeft vandaag de online RPG League of Legends aangekondigd. League of Legends lijkt sprekend op Warcraft 3, en dat is niet geheel toevallig. De makers ervan zijn namelijk verantwoordelijk voor Defense of the Ancients, een populaire Warcraft 3-mod die zich kenmerkte doordat je maar één personage bestuurde. League of Legends is, net als Demigod overigens, een commerciële uitwerking van dat concept. Met het verschil dat League of Legends qua look and feel dichter aanleunt bij de inspirator en van dezelfde makers is.

Je speelt in League of Legends een zogeheten Summoner, een denkbeeldig personage dat niet aanwezig is op het speelveld maar dat wel in niveau kan stijgen. De Summoners zijn persistent in de online wereld van League of Legends, je kunt ze dus over meerdere speelsessies steeds sterker laten worden. Dat in tegenstelling tot de Champions, die door de Summoners opgeroepen worden en het vuile werk moeten opknappen. Champions stijgen per speelsessie in niveau en zijn na de speelsessie weer verdwenen.

Je hebt keuze uit een groot aantal Champions met elk hun unieke vaardigheden en uitrusting. De sterkte van een Champion wordt mede bepaald door het niveau van zijn Summoner. Je bevecht de Champions van andere Summoners om steeds beter te worden. Een ideaal spel dus voor de liefhebbers van (MMO)RPG's die niet de tijd hebben om aan alle sociale bezigheden eromheen deel te nemen. League of Legends verschijnt in 2009, maar je kunt je nu alvast inschrijven voor de beta.