Op de website CurmudgeonGamer is een intressante visie op de toekomst van gamedistributie verschenen. Gebasseerd op het feit dat uitgevers er alles aan doen om de kosten omlaag te krijgen en distributie te vereenvoudigen maakt de auteur van het artikel een voorspelling: Binnen enkele jaren wordt het onmogelijk om 2e hands games te kopen, games te huren, games fysiek te kopen of om games uit te lenen. De reden: steeds meer distributie van games gaat online, zonder dat er ook maar een fysieke cd aan te pas komt. Het voorbeeld van dit voor Gamers is zonder twijfel Steam, het platform wat het grote publiek kennis moet laten maken met een online distributie platform. Geintroduceerd als het platform tegen cheaters (alsof Steam hiervoor de enige oplossing wordt) brengt Steam ons dus ook een distributiesysteem. De consumenten schieten er weinig mee op, vooral de uitgevers winnen er mee. Ze hebben immers minder kosten en houden volledige controle over content. EA kan bijvoorbeeld besluiten de game Madden online te verkopen. Na een jaar kan men online een uitbreiding kopen, met nieuwe updates en grafische verbeteringen. Na twee jaar wordt het spel te oud, en kan de stekker uit de game worden getrokken. Aangezien niemand dan een fysiek exemplaar van het spel heeft, stopt het spel gewoon te bestaan. Wil je toch blijven spelen? Dan moet je de nieuwe Madden maar kopen. De gekochte games worden dus eigenlijk een soort lease in plaats van een koop, een ontwikkeling die we naast games ook bij andere software zien. And that's where were headed, like it or not. No physical media. No rentals. No used games. No sharing games among friends. Limited hardware upgrades. Pay-to-play. Unless something seriously changes the course of the industry, this is the future. Niet alleen PC gamers worden hierdoor getroffen. Ook console systemen beginnen voorzichtig online content te verkopen. De bekendste hiervan is natuurlijk Xbox Live, waar tegen een kleine vergoeding "premium content" aangeboden wordt. Lees de rest bij Curmudgeongamer.