Uit het onderzoek, dat gehouden werd onder dertig 9- en 10-jarige Afrikaans-Amerikaanse kinderen uit een gezin met een laag inkomen, blijkt dat kinderen na het spelen van een advergame van een voedselproducent zin hebben in het product dat ze net hebben gezien. Dit kan positief, maar ook negatief uitpakken voor de gezondheid van het kind: de resultaten gelden voor zowel suiker- en vetrijke producten als gezond eten.

Volgens Tiffany A. Pempek en Sandra L. Calvert, het duo dat het onderzoek heeft uitgevoerd, bewijst dit dat de zorgen die men heeft over de invloed van dergelijke advergames geheel gerechtvaardigd zijn. Toch zien ze deze bevindingen als positief: "Uit het onderzoek blijkt dat er niet alleen een markt is voor gezonder eten en tussendoortjes, maar dat advergames gebruikt kunnen worden om gezondere keuzes en eetpatronen te promoten, waardoor we dichter bij een gezondere samenleving kunnen komen. [...] Dergelijke marketing kan bijdragen aan de strijd tegen overgewicht."

Pac-Man eet junkfood

In de studie speelden de dertig kinderen een game die leek op Pac-Man. In één versie at het personage junkfood, terwijl in de andere versie gezonde tussendoortjes gegeten konen worden. De onderzoekers ontdekten dat de kinderen die versie met gezonde snacks hadden gespeeld, naderhand eerder voor gezond eten kozen.