Op de vraag wat hij van de recente overname van Id Software door ZeniMax vindt, antwoordde Bleszinski: "Ik was met stomheid geslagen. Vroeger was het dé studio waar ik naar opkeek en vroeg ik mezelf altijd af of we net zo goed, zo niet beter, als hun konden zijn. [...] Om al die oude 'veteranen' die ingrijpende veranderingen te zien ondergaan is echt shockerend. Net als de annulering van Duke Nukem door 3D Realms. We stammen allemaal uit hetzelfde 'shareware-tijdperk' en het komt echt als een verrassing om te zien hoe ze overgenomen worden."

Identiteit en bedrijfscultuur

Toch ziet Bleszinski de toekomst rooskleurig tegemoet: "Ik denk niet dat [onafhankelijke game-ontwikkelaars] ooit zullen verdwijnen. Het is eigenlijk net als met gamegenres: ze verdwijnen niet, maar evolueren naar andere vormen. [...] Ik denk dat het voor een opgekochte studio ook mogelijk is om hun eigen identiteit te behouden. Ook al zijn er in het verleden acquisities geweest, ik noem geen namen, waarbij de betreffende studio werd uitgekocht [...] en uiteindelijk geheel iets anders is gaan doen dan waarvoor ze zijn geacquireerd."

"Als je kijkt naar Bungie toen ze nog onder de vleugels werkten van Microsoft, dan kan je spreken van een goede werkrelatie. Ze hadden hun eigen kantoorruimte en konden in feite doen wat ze wilden. En dat is goed, je moet die magie vast zien te houden. Als ZeniMax weet waar ze mee bezig zijn -en kijkend naar wat ze met Bethesda doen dan zit dat wel goed- dan laten ze Id [Software] hun identiteit en bedrijfscultuur behouden. De identiteit en bedrijfscultuur van een studio is de ruggengraat van het bedrijf."