Bethesda Softworks heeft vandaag The Elder Scrolls IV: Oblivion officieel aangekondigd. Het spel werd eerder al exclusief uit de doeken gedaan in een Amerikaans gamemagazine, waarvan zoals gebruikelijk de nodige scans op internet verschenen.

Oblivion is de opvolger op het succesvolle Morrowind en biedt dezelfde vrijheid als zijn voorloper. Je kunt het spel op je eigen tempo spelen en je rustig bezig houden met de vele andere zaken die de spelwereld te bieden heeft. Het grootste kritiekpunt van Morrowind, het saaie leven van de NPC's, is verholpen met een technologie de die makers Radiant Ai noemen:Oblivion features a groundbreaking new AI system, called Radiant AI, which gives non-player characters (NPCs) the ability to make their own choices based on the world around them. They'll decide where to eat or who to talk to and what they'll say. They'll sleep, go to church, and even steal items, all based on their individual characteristics. Full facial animations and lip-synching, combined with full speech for all dialog, allows NPCs to come to life like never before.

Ook op grafisch vlak is Oblivion er flink op vooruit gegaan. De vegetatie groeit weeldig en het detail aan de karakters is ongekend. Oblivion is al sinds 2002 in ontwikkeling maar heeft nog een lange weg te gaan. Waarschijnlijk zal de release ergens in 2006 plaatsvinden, voor PC, Xbox 2 en PS3. Gelukkig maar, want deze graphics zullen voorlopig nog niet aan een fatsoenlijke framerate over het scherm bewegen.

Gamespy heeft de eerste preview van Oblivion online gezet, welke hier te bekijken is en nog wat extra informatie over het spel bevat.