Oddworld Inhabitants, de ontwikkelaar achter de vier succesvolle Oddworld spellen, gooit de handoek in de ring. Lorne Lanning, de directeur van het bedrijf, besloot om het zestig man sterke ontwikkelteam in San Luis Obispo, Californië, te ontslaan en te verkassen naar de Bay Area. Daar werkt hetgeen er nog over is van Oddworld aan het maken van concepten voor flims, televisieprogramma's en mogelijk ook nog voor games. Dit betekent ook dat de ontwikkeling van de opvolger van Oddworld Stranger's Wrath, genaamd Oddworld: Fangus, afgebroken zal worden. Het is nog wel mogelijk dat eventuele gameprojecten aan een andere studio uitbesteed zullen worden.De reden voor deze beslissing is dat hij geen toekomst meer ziet in het voortbestaan van zijn bedrijf in de huidige gamesindustrie. Hierbij haalt hij onder andere aan dat de manier waarop uitgevers zorg dragen voor de financiering van games er de oorzaak van zijn dat er steeds minder ruimte is voor innovatie en creativiteit. Een specifiek voorbeeld is volgens hem de manier waarop EA zich heeft gedragen toen Oddworld Stranger's Wrath uitgegeven werd. Doordat EA er niet zorg voor kon dragen dat de game van de Xbox geport werd naar de PS2, wilde de uitgever geen reclame maken voor het spel. Iets wat de verkoop van het door de pers goed ontvangen spel niet goed heeft gedaan. Lorne vind dat een uitgever op deze wijze gewoonweg teveel invloed heeft op de wijze waarop een game gemaakt wordt.
Oddworld's eerste spel, Abe's Oddysee: een van de beste games ooit gemaakt!Het komt er dus op neer dat Lorne gewoonweg geen toekomst meer ziet in het maken van games in de industrie zoals deze nu werkt. In plaats van zijn bedrijf of IP (intellectueel eigendom) te verkopen aan een uitgever, heeft hij de eer aan zichzelf gehouden er gewoon de stekker eruit getrokken. Zijn bedrijf zal nu verder gaan met het maken van projecten op basis van computer animated graphics. Met de huidige Oddworld Stranger's Wrath denkt hij tegen een fractie van de prijs van huidige CG films de kwaliteit van de grote productie maatschappijen te kunnen gaan evenaren. Op de vraag of er ooit een Oddworld film gaat komen geeft hij geen ontkennend antwoord. Dus wie weet wat voor moois we nog uit zijn handen kunnen verwachten.
Lees het hele interview met Lorne Lanning over deze jammerlijke beslissing voor de gamesindustrie, bij The Hollywood Reporter. Tsja, als we met z'n allen leuk elk jaar een FIFA'tje of een Need for Speed: Underground op de kop tikken, dan heb je het ook een beetje aan jezelf te danken.
Reacties op: Oddworld Inhabitants stopt met zelf games ontwikkelen
PjotrStroganov
slyrullez
aan de andere kant moet ik als playstation fan toch stiekem wel een beetje lachen, want ik weet zeker dat als ze halverwege de productie van de eerste 3d oodwold game niet van ps2 naar xbox geswiches waren ( Munch hete die game toch?) dat ze veel meer suc6 hadden gehad HAHA eigenschuld…toch wel vreemd he dat alle grot eontwikkelaars die voomicrosoft gaan ontwikkelen uiteidelijk mislukken, eerst rare en nu oddwold inhibitants
Erwie
Stranger zou eerst door MS worden uitgeven en werd daarom op de Xbox ontwikkeld, maar toen EA 'm overnam moestie naar de PS2. Toen dat niet bleek te lukken gooide EA de Xbox versie maar zo snel mogelijk op de markt (nota bene de derde week van januari in de VS) en deed er nagenoeg geen marketing voor. Zonde, want het is een van de betere titels van het jaar tot nogtoe.
Cen
Erwie
PrimePigmee
Afterburner
Vergeef me voor mijn taalgebruik, maar dit sukkeltje word mij echt wat teveel. Sodemieter toch op. Je hoeft geen Mario pet te dragen om innovatieve spellen te maken en je hoeft ook niet voor Sony te werken als je geld wilt verdienen.
Er is een groot ontwikkelaar heengegaan en ik kan het hem ook helemaal niet kwalijk nemen. Shame on you EA.
Teknootje
Johnny_anoniem
Ronin
Ryuken
RefriedNoodle
Maar nu, met Stranger, wil een publisher geen geld steken in een PS2-port, en ze gaan wel huilen omdat ze hun zin niet krijgen.
Begrijp me niet verkeerd, ook ik ben een fan van de Oddworld-serie, maar dit vind ik een wel erg drastische maatregel, om je werkenemers te ontslaan omdat je geen vertrouwen in de industrie hebt, omdat je je zin niet krijgt bij 1 publisher.
Erik_XP
ERL
Ronn
Ronn
Twog86
PjotrStroganov
Daarnaast is dit niet de reden dat Oddworld Inhabitants ophoudt met games maken. Het geval EA is maar een voorbeeld om aan te tonen wat er mis is metde totale gamesindustrie. Lorne ziet gewoon geen toekomst in de industrie en de richting die het hele gedoe opgaat. Voor deze beslissing is meer nodig dan een onenigheid met EA.
RoadKill
Jammer dat OH bij Munch koos voor het grote geld, en niet voor kwaliteit…….wie z'n billen brandt……………, zullen we maar zeggen
N3cro_Manc3r