Gisteren was het eindelijk D-day voor de mensen die er van houden hun pc te benchmarken. Futuremark (voorheen Mad Onion) liet namelijk 3DMark2003 los op het internet, de nieuwste benchmark om systemen tot het uiterste te testen. En getest is er, waarbij scores in de oude versie totaal zijn verdampt. Mensen die eerst 14.000 3DMarks hadden mogen nu blij zijn met alles boven de 5000. Opvallend hierbij is dat vooral de eigenaren van een Radeon 9700 goede zaken doen, dit natuurlijk tot ongenoegen van Nvidia.

In een reactie hierop heeft Nvidia laten weten dat ze 3DMark2003 niet meer zien als hun primaire benchmarkprogramma, het is niet representatief voor de huidige games op de markt. Men gebruikt ongewone, inefficiënte en kunstmatige technieken om te testen, aldus Nvidia. Specifically, Nvidia contends that the first test is an unrealistically simple scene that's primarily single-textured, that the stencil shadows in the second and third tests are rendered using an inefficient method that's extremely bottlenecked at the vertex engine, and that many of the pixel shaders use specific elements of DX8 that are promoted by ATI but aren't common in current games. Lees het hele verhaal op GameSpot.