Dat schrijft the Guardian maandag op basis van gelekte documenten van klokkenluider Edward Snowden. Uit de documenten blijkt dat sinds 2008 online games als World of Warcraft en Second Life worden geïnfiltreerd door geheim agenten van de NSA en GCHQ. Zij doen zich voor als gamers en proberen zo informatie te verzamelen.

Ook werd communicatie tussen online gamers op bijvoorbeeld het Xbox Live-netwerk afgetapt. Op welke schaal dat gebeurde, is onbekend. De geheime diensten waren ervan overtuigd dat terroristen deze communities gebruiken om te communiceren. Uit de documenten blijkt niet dat er ook echt terroristen zijn opgepakt. Tevens is er geen bewijs voor gesprekken tussen terroristen.

Anoniem

Naast het aftappen en werven van informanten heeft NSA online gamecommunities ook gebruikt om gegevens als locatie en profielfoto's van gamers te verzamelen. Het verzamelen van gesprekken in online games is volgens NSA noodzakelijk omdat ze potentieel gebruikt zouden worden voor anonieme communicatie.

World of Warcraft-ontwikkelaar Blizzard stelt nooit toestemming te hebben gegeven voor het verzamelen van informatie via de game. "Als het gebeurd is, is dat geweest zonder dat wij ervan wisten of er toestemming voor hebben gegeven." Microsoft, het bedrijf achter Xbox Live, wilde niet reageren en ook Philip Rosedale, oprichter van Second Life, was niet bereikbaar voor commentaar, zo meldt the Guardian.

Door NUtech/Gamer.nl