Nieuws
no mans sky

No Man's Sky voor het eerst sinds lancering 'grotendeels positief' op Steam

Vijf jaar na de lancering van het spel

Geschreven door Michel Musters op
Vijf jaar na lancering is No Man's Sky voor het eerst als 'grotendeels positief' bestempeld op Steam.

Op Steam kunnen gebruikers recensies achterlaten. Doordat de game op lancering in 2016 volgens velen niet de verwachtingen inloste, waren de recensies dan ook veelal negatief. Kort na lancering stond de gemiddelde beoordeling op 'overweldigend negatief'. 

Na vele gratis uitbreidingen en updates staat de gemiddelde beoordeling nu op 'grotendeels positief'. Ontwikkelaar Hello Games laat weten dat dit gemiddelde na de lancering van de Frontiers-uitbreiding vorige week werd bereikt.

Steam-recensies geven niet altijd een correct beeld van de algemene kwaliteit van een game - soms worden games ook gebombardeerd met negatieve recensies om een punt te maken. Toch is het nog altijd een belangrijke graadmeter voor ontwikkelaars, zo geeft Hello Games aan. "Vijf jaar lang moesten mensen die No Man's Sky gingen kopen dat doen ondanks een rode of gele waarschuwing naast de naam."

No Man's Sky verscheen op 9 augustus 2016. Sindsdien heeft Hello Games verschillende grote uitbreidingen voor het spel uitgegeven en wordt het spel tegenwoordig beter ontvangen. In de afgelopen vijf jaar is er onder andere vr-ondersteuning, verbeterde graphics voor de nieuwe consoles, cross-platform multiplayer, de mogelijkheid om basissen te bouwen en veel nieuwe flora en fauna op de verschillende planeten toegevoegd. Via de Frontiers-update die vorige week is uitgekomen is het mogelijk om eigen dorpen op te richten en te besturen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Rainbow Six Siege: Operation Crystal Guard speelt op safe De komende vijf jaar komen er nog drie Asterix en Obelix-games uit
22

Reacties op: No Man's Sky voor het eerst sinds lancering 'grotendeels positief' op Steam

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    MoodyBanter

    • 7 september 2021 15:22
    Moet je voorstellen wat een kans ze hadden gehad als ze niet eerst iets hypten wat ze niet hadden en uitgaven.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • MrGizMo

    • 7 september 2021 16:37
    En terecht. Die gasten blijven maar leveren! 5 jaar lang en 17 updates (GRATIS)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Bigds9fan

    • 7 september 2021 19:47
    @MrGizMo Doen genoeg anderen ook maar daar wordt voornamelijk commentaar op gegeven.

    En ja het is indrukwekkend maar goed de launch was allesbehalve goed en dus was er ook veel te verbeteren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 7 september 2021 20:22
    @Bigds9fan Noem eens een game die al zo lang gratis updates uitbrengt dan? En dan bedoel ik niet bugfixes, maar daadwerkelijke content patches, die nieuwe dingen toevoegen met grote impact op de game.
    Zonder microtransactie of abonnements systeem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 7 september 2021 22:06
    @Messtranor Minecraft. Bestaat ruim tien jaar en komt straks met haar achttiende gratis update. En zeker de laatste updates voegen enorm veel content toe.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 8 september 2021 11:49
    @Robert-Frans Ok, daar heb je er een, maar ook dat is een een game van een indie studio. Je zal de grote jongens dat niet snel zien doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    TheChief

    • 8 september 2021 12:03
    @Messtranor Ik zou Microsoft toch echt geen indie-studio willen noemen :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 8 september 2021 13:49
    @TheChief Mojang is de studio. Microsoft is de eigenaar van die studio en is dat pas lang na uitbrengen van minecraft geworden. Minecraft is wel degelijk als indie game op de markt gekomen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 8 september 2021 13:58
    @Messtranor De developer van Minecraft, namelijk Mojang, is echter sinds 2014 eigendom van Microsoft, ca. drie jaar nadat Minecraft officieel uitkwam. Dat maakt Minecraft dus geen indie-game meer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 8 september 2021 14:57
    @Robert-Frans De game is zonder externe uitgever uitgebracht en zelf gefinancierd. Dat maakt het een indie game en dat zal t ook altijd blijven. Het formaat van de studio of wie er als eigenaar achter zit heeft daar verdomd weinig mee te maken.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robert-Frans

    • 8 september 2021 19:11
    @Messtranor Dan hanteer jij denk ik een iets andere definitie dan gewoonlijk wordt gehanteerd, zo ik na enig zoeken op internet zie. Dat is niet gek, want het blijkt niet helemaal helder te zijn wat we nu precies daaronder moeten verstaan.

    Meestal spreekt men van een indie game als deze door een onafhankelijke developer is gemaakt en uitgegeven. De vraag is dan of zo'n game nog wel indie blijft als haar developer haar onafhankelijkheid verliest, maar het spel nog steeds onderhoudt.
    Kan een indie game die status dan verliezen, of blijft zij voor altijd indie vanwege haar ontstaansgeschiedenis, zoals jij zegt?

    Zelf neig ik naar de eerste optie en zie ik Minecraft niet meer als indie. En de Bedrock-versie van het spel al helemaal niet, vanwege haar nog veel directere vervlechting met de diensten van Microsoft.
    Maar jouw definitie kan ik op zich ook wel begrijpen, ook omdat Minecraft en haar bijzondere geschiedenis, vooral de Java-versie, nog wel een sfeer van indie uitademt en Microsoft Mojang sowieso veel vrijheid laat in de ontwikkeling.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 8 september 2021 13:05
    @Messtranor Met die toevoeging "zonder microtransactie of abonnementssysteem [sic]" sluit je wel meteen vrijwel elke game die in de afgelopen 10 jaar is uitgegeven uit. Dat is niet helemaal eerlijk lijkt me. Ik denk aan MC zoals genoemd, maar ook GTAV, Rocket League, Fortnite. Unreal World is inmiddels 28/29 jaar lang ondersteund met updates, de laatste stamt uit augustus van dit jaar (ik kan geen links plaatsen, bron is makkelijk te googlen, staat in een post van de devs op Steam)…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 8 september 2021 13:48
    @Witty1889 Dat is ook de bedoeling dat ik daarmee vrijwel elke recente game uit sluit. Dat is nou juist het hele punt :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 8 september 2021 19:47
    @Messtranor Welk punt? Dat gameontwikkelaars tot in den treure nieuwe patches en content horen aan te bieden, ook ver nadat zo'n project financieel niet levensvatbaar meer is? Dat is een grens die voor de kleinste indiedev tot de grootste AAA-ontwikkelaar gewoon keihard telt.

    Als jij een winkel hebt en daar voor elke 1000 euro die je uitgeeft maar 500 (of nog erger: nul!) euro terugverdient, ga je dat dan ook uit eigen zak bekostigen? Dat hoop ik toch echt niet. Dat is precies wat je 'failliet gaan' noemt. En het maakt ook echt niet uit of je dan Ahold heet, of een avondwinkel in een dorp hebt. De reserves raken ooit toch echt op. Het hele idee is nu juist dat we die winkelmvan je alsnog open kunnen houden, al is het maar om de trouwste klanten blij te houden, precies door diensten aan te bieden die niet in eerste instantie in lijn liggen met je originele verdienmodel, of die je originele klantenbestand niet per se blij of gelukkig zal maken. De introductie van betaalde DLC en microtransacties maken precies die support op lange(re) termijn mogelijk. Het is een tradeoff die je maakt aan het eind van de dag.

    Als jouw antwoord op mijn vraag overigens 'ja' is, dan wens ik je verder veel plezier in het leven, en veel financiele voorspoed, want dat ga je nodig hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 8 september 2021 23:25
    @Witty1889 wow, dat zijn een hoop aannames en voorbarige conclusies die je trekt.
    Ik zeg helemaal niet dat iets "hoort" Ik zeg dat er niet veel developers zijn die het doen.
    Er zit een groot verschil tussen iets opmerken "Er zijn niet veel developers die een game zolang gratis onderhouden" en zeggen dat ALLE developers dat MOETEN doen.

    Dus reageer aub op wat ik zeg, en niet op de aannames die je er zelf bij doet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 9 september 2021 06:57
    @Messtranor Volgens mij stel ik een vraag en weiger je nu die vraag te beantwoorden, omdat je weet dat je punt nergens op slaat. Sterker nog: omdat je weet dat je helemaal geen punt hebt. Ik heb alleen maar uitgelegd waarom het niet mogelijk is voor devs om zulke langetermijnsondersteuning aan te bieden zonder financiele tegenprestatie van de consument.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 9 september 2021 07:34
    @Witty1889 volgens mij geef ik wel degelijk antwoord op die vraag, namelijk nee. Maar jij hebt voor jezelf al aangenomen dat ik vast en zeker ja zal zeggen. Omdat je of niet goed leest, of t niet begrijpt, of zelf een hoop aannames doet.
    Je vraag is namelijk gebaseerd op iets wat ik helemaal niet beweer.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 9 september 2021 10:16
    @Messtranor Wat beweer je dan wel? Maak je punt of move the fuck on

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 9 september 2021 10:40
    @Witty1889 Ik beweer dat niet iedere developer een game zolang ondersteund, en dat No man's sky dat wel doet. That's it.
    Jij maakt er allerlei extra zooi bij.
    Ik zeg helemaal niet dat andere developers dat ook moeten doen, Ik maak een observatie. En dat punt had ik allang gemaakt, maar je was te druk met me woorden in de mond leggen om dat te zien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 9 september 2021 12:34
    @Messtranor Dus eigenlijk een observatie van een zeer duidelijk feit. Met andere woorden: je hebt letterlijk 0 dingen toegevoegd aan het publieke dialoog over deze kwestie. Om een duit in het zakje te doen: de lucht is blauw, en 1+1=2. Prima. Doei!