Nieuws
switch oled

Nintendo ziet daling in Switch-verkoop

Er zijn inmiddels 111,08 miljoen exemplaren van de Switch verscheept

Geschreven door Michel Musters op
Tijdens het eerste kwartaal van het fiscale jaar heeft Nintendo een daling waargenomen in verkoop van Switch-consoles en -games.

In de periode van 1 april tot en met 30 juni werden er wereldwijd 3,43 miljoen exemplaren van de Nintendo Switch verscheept, een daling van 22,9 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De verkoop van Switch-games ging met 8,6 procent naar beneden en kwam uit op 41,41 miljoen verkochte exemplaren.

De netto-omzet ging dan ook met 4,7 procent naar beneden naar 307,4 miljard yen. De winst steeg wel met 28,3 procent naar 166,7 miljard yen. Nintendo maakte ook bekend hoeveel Nintendo Switch-exemplaren er in totaal zijn verkocht. Het gaat om 111,08 miljoen exemplaren.

De daling in verkoop van van Switch-consoles wordt deels toegewezen aan het aanhoudende tekort van halfgeleiders om chips mee te maken. Hoewel het bedrijf dat niet expliciet vermeldt, kan de daling echter ook te wijten zijn aan de versoepeling van de samenleving na de coronalockdown van de afgelopen jaren. Concurrenten PlayStation en Xbox hebben beiden immers ook dalingen in hun verkoopcijfers geconstateerd.

Ondanks dat houdt Nintendo vast aan diens verkoopverwachtingen voor de Switch dit jaar. Het bedrijf wil dit fiscale jaar 21 miljoen exemplaren verkopen. Later dit jaar brengt het spellen als Splatoon 3, Bayonetta 3 en Pokémon Scarlet en Violet uit.

Het afgelopen fiscale kwartaal gaf Nintendo zelf diverse games uit. Van Nintendo Switch Sports zijn tot en met juni inmiddels 4,84 miljoen exemplaren verkocht en van Mario Strikers: Battle League 1,91 miljoen exemplaren. Kirby en de Vergeten Wereld, dat het kwartaal daarvoor uitkwam, is inmiddels 4,53 miljoen keer verkocht.

Tot slot maakte het bedrijf de tien bestverkochte Switch-games van Nintendo zelf bekend:

  • Mario Kart 8 Deluxe – 46,82 miljoen
  • Animal Crossing: New Horizons – 39,38 miljoen
  • Super Smash Bros. Ultimate – 28,82 miljoen
  • The Legend of Zelda: Breath of the Wild – 27,14 miljoen
  • Pokemon Sword / Pokemon Shield – 24,50 miljoen
  • Super Mario Odyssey – 23,93 miljoen
  • Super Mario Party – 18,06 miljoen
  • Pokemon Brilliant Diamond / Pokemon Shining Pearl – 14,79 miljoen
  • Pokemon: Let’s Go, Pikachu! / Pokemon: Let’s Go, Eevee! – 14,66 miljoen
  • Ring Fit Adventure – 14,54 miljoen

Dit artikel delen:

Lees meer

Stardew Valley-maker toont nieuwe game Haunted Chocolatier Activision hint mogelijk naar Call of Duty-content in 2023
19

Reacties op: Nintendo ziet daling in Switch-verkoop

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • Roy36NL

    • 3 augustus 2022 10:14
    Iedereen zal er al 1 hebben

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 3 augustus 2022 10:18
    Het wordt ook wel tijd voor een nieuwe technische sterkere Switch console. Want technisch gezien vind ik bijvoorbeeld bij een Xenoblade 3 dat het echt niet meer kan. Verder natuurlijk mooie cijfers goed om te zien dat Nintendo er bovenop is gekomen. Ook heb ik op dit moment weinig met Nintendo het zegt veel dat de enige games van Nintendo waar ik dit jaar naar uitkijk extern worden gemaakt. Maar die jaren heb je helaas er tussen zitten. Hopelijk volgend jaar een beter Switch ik hoop eigenlijk Switch 2 jaar voor mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Real13

    • 3 augustus 2022 16:46
    @Snoop213 Games als Xenoblade verdienen eigenlijk gewoon beter als de Switch. Als ik van mijn Xbox terug moet naar 720p of zelfs lager en 30 fps is dat altijd wel even slikken

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 3 augustus 2022 16:58
    @Real13 zeker grafisch en technisch gezien kan Xenoblade in mijn ogen niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Zut

    • 3 augustus 2022 11:35
    Heb toevallig net voor het eerst de Switch aangeschaft, de OLED. Mooi apparaat, lekker ontspannen Mario op de bank spelen. Straks met de nieuwe Zelda gaat hij ook genoeg uren maken dus ik ben er blij mee. Alleen jammer dat Switch spellen best duur blijven, tweedehands moet je beetje geluk mee hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 3 augustus 2022 12:02
    Dat trekt wel weer bij aan het einde van het jaar als Pokemon uitkomt. Dit jaar over de 120M. zou toch moeten lukken.

    Die games sales numbers zijn echt bizar trouwens.. :’-D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snafu9

    • 3 augustus 2022 13:00
    @PietS.
    Heb nog geen hype voor Pokemon maar ik heb wel het gevoel dat dit echt wat kan gaan worden. Maar wil niet te veel weten van de nieuwe Pokemon. Dat heb ik bij Sword en Shield ook gedaan en toen vond ik het spel echt heel erg leuk

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 3 augustus 2022 16:23
    @Snafu9

    De nieuwe info die zojuist uitgebracht is, belooft in ieder geval al veel goeds!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Snoop213

    • 3 augustus 2022 13:43
    @PietS. Ik hoop persoonlijk dat het niet meer aantrekt en dat Nintendo een nieuwe Switch gaat brengen die technisch gezien veel beter is. En om dan de huidige Switch eigenaren nog tevreden te stellen kun je de komende 2 jaar nog cross gen games uitbrengen. Maar ik vind de Switch echt snel aan vervanging toe.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    alex201

    • 3 augustus 2022 14:31
    @Snoop213 Het zou mooi zijn als ze een 4k variant zouden uitbrengen, maar verder ben ik na al die jaren nog steeds super tevreden met mijn switch. Ik vind dan ook dat Nintendo ondanks de mindere hardware nog steeds echt wel vette games uitpoept. Door de goede games die zijn uitgekomen en gaan uitkomen heb ik dus eigenlijk ook totaal de verleiding nog niet om een veel krachtigere console te halen als een ps5 terwijl ik wel jaren Sony "fanboy" ben geweest. Want ik heb daar nog steeds niet het gevoel dat ik games mis. Ik heb liever mijn grafisch inferieure switch dan een grafisch monster met een zeer beperkte lineup en 80 euro games. Van mij mogen ze bij Nintendo dan ook lekker zo doorgaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 3 augustus 2022 16:26
    @alex201

    100% met je eens.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 3 augustus 2022 16:25
    @Snoop213

    Ik denk dat je dan pech hebt. Een Switch Pro is denk ik de grootste stap die ze evt. zullen maken. W.m.b. mag Nintendo nog even lekker op deze toer doorgaan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 3 augustus 2022 19:14
    @PietS. Met de huidige tekorten aan chips wordt een switch pro lastig. Het is nu al lastig om fatsoenlijk te leveren

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    PietS.

    • 4 augustus 2022 07:41
    @Liquidshake

    Klopt. Ik denk ook niet dat we dit of volgend jaar een nieuwe Switch model gaan krijgen, maar ik kan er naast zitten!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 3 augustus 2022 12:07
    Ik heb dit jaar ook een switch gekocht, en moet wel zeggen dat, ondanks dat t apparaat technisch gezien natuurlijk minder is dan de concurrentie, ik wel vind dat de kwaliteit van de games echt VEEL hoger is. Nagenoeg alle games die ik er op speel zijn echt kwalitatief toppers (op gameplay en inhoud dan he, niet op technisch vlak)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Lord Ganon

    • 3 augustus 2022 18:06
    Tijd voor de Switch Pro :D

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Rainking

    • 3 augustus 2022 21:57
    Ik gebruik 'm niet dagelijks, maar ik vind het wel een leuk apparaat. Van de drie mogelijke manieren om erop te spelen, wordt-ie voornamelijk op de tv en in de tablet stand gebruikt. Voor beide gebruik ik een 8bitdo controller die eruit ziet als een SNES controller met twee analoge sticks. Naast de bekende first party Nintendo IP's, heeft het nog wat leuke JRPG's die je niet op andere consoles hebt. Collection Of Mana was voor mij een must buy. Afgelopn weekend heb ik Live-A-Live gekocht, die leek me ook goed.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Robskeee

    • 4 augustus 2022 10:07
    Tijd voor een upgrade inderdaad, het is dat ik nergens anders Mario, Zelda en Pokemon op kan spelen maar anders raakte ik hem niet meer aan.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    RikkieDee

    • 4 augustus 2022 12:44
    Ik snap dat handheld gamen sowieso niet. Gamen moet voor mij emersive zijn, niet klein schermpje en een koptelefoontje. Doe mij maar gewoon maatwerk hardware ipv dat MCDonalds systeempje.