Dit heeft de Wii volgens hem op korte termijn een groot publiek opgeleverd, maar Nintendo kon deze groep niet vasthouden en overtuigen om meer games te kopen. "Bovendien, de prioriteit die we hebben gegeven om een nieuw publiek te bereiken lag helaas een beetje te ver van de aanpak die we hadden voor mensen die games als hobby spelen", aldus Iwata.

Iwata vervolgt: "Als gevolg daarvan gaan we er vanuit dat sommige mensen het idee hadden dat de Wii geen spelcomputer voor hen was, of dat ze niet op het apparaat wilden spelen, ook al werden er enkele interessante games uitgebracht." Nintendo zegt het met de 3DS anders aangepakt te hebben, door te beginnen met het uitbrengen van core-titels als Super Mario 3D Land, Mario Kart 7 en Kid Icarus: Uprising.

Pas wanneer de 3DS (en de Wii U later dit jaar) genoeg "diepte" heeft, wil Nintendo investeren om een bredere doelgroep aan te spreken. Zo denkt de uitgever zowel de casual als de core gamer tevreden te kunnen stellen. "Op deze manier verwachten we dat het aantal gamers per huishouden omhoog gaat. En zodra de gamende populatie groter wordt, geloven we dat we een rendabele markt kunnen creëren", stelt Iwata.