Nieuws

Nintendo vraagt patent aan voor schijfloze console

Patent omvat ook controller met scherm

Geschreven door Gijs Scheltens op
Nintendo heeft een patent aangevraagd voor een schijfloze spelcomputer. Het patent beschrijft daarnaast een controller met een ingebouwd scherm. Dat blijkt uit documenten die het United Stated Patent and Trading Office openbaar heeft gemaakt.

Een gebruiker van gameforum NeoGAF vond de patenten en zette ze op het forum. Nintendo blijkt het patent al in februari 2015 aangevraagd te hebben, pas deze week maakte het USPTO de documenten publiek toegankelijk.

Schijfloos
Uit de patentaanvraag blijkt dat de console in kwestie geen schijflezer heeft en spellen via een internetverbinding binnen moet halen. Wel kan de spelcomputer geheugenkaartjes te lezen, al is niet bekend om welke soort kaarten het gaat.

Ook blijkt uit de patentaanvraag dat Nintendo mogelijk werkt aan een nieuwe controller met een ingebouwd scherm. Nintendo's recentste console, de Wii U, heeft ook al zo'n controller. De nieuwe controller moet met een techniek genaamd 'Speed Control Processing' echter ook kunnen berekenen met welke snelheid een spel gespeeld kan worden.

NX
Nintendo kondigde in maart aan dat het aan een nieuw spelplatform werkt met de codenaam 'NX'. Er is nog weinig bekend over de hardware. Wel zal de hardware geïntegreerd worden met een nieuwe abonnementsdienst waar Japanse mobiele gigant DeNa aan werkt. Mogelijk slaat het aangevraagde patent op de NX.

Bron: US Patent and Trademark Office

Dit artikel delen:

Lees meer

Tales from the Borderlands: Episode 4 – Escape Plan Bravo Nieuws van de week: Rainbow Six: Siege uitgesteld tot december
15

Reacties op: Nintendo vraagt patent aan voor schijfloze console

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • djensen

    • 22 augustus 2015 16:24
    Aaah jammer, ik hoopte op de terugkeer van cartridges. :(

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Hellraidermike

    • 22 augustus 2015 18:36
    Er komen meerdere versies als het goed is. wees niet bang.

    cartridges zullen niet meer komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • jeroenislego

    • 22 augustus 2015 19:20
    Ik vraag me af wat er met de prijzen zal gebeuren, Nintendo kan alles nu erg duur maken lijkt mij.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wessel

    • 22 augustus 2015 19:42
    Oei… Gaat Nintendo breken met de Backwards Compatibelity?
    Ik was van plan stug WiiU games te blijven kopen omdat ze op een volgende console toch vaak speelbaar zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • ShadowX

    • 22 augustus 2015 20:20
    Misschien hebben ze geleerd van Sony met hun PS Now service oftewel 'This is for our Wallet' en niet voor de gamers wat Backwards Compatibility betreft.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • rpenning

    • 22 augustus 2015 20:34
    Ik ben zeer benieuwd wat de nx nou eigelijk word.
    Ik heb niks met Nintendo en vind de spellen ook niks voor mij maar ben zeer benieuwd of het weer een game tablet achtig word of een echte console voor onder je tv.
    En ook wel raar dat ze een patent aanvragen voor een disc loze console ik denk persoonlijk niet dat mensen daar echt aan toe zijn en Nintendo staat niet erg bekend om de goeie internet op zijn consoles maar mischien worden we allemaal straks wel aangenaam verrast laten we het hopen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wessel

    • 22 augustus 2015 22:02
    Misschien wordt het gamen in the cloud…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Taken NL

    • 23 augustus 2015 08:00
    Ik weet niet of er dan een Nintendo console in komt, ik verkoop mijn games na het uitspelen, ik krijg minimaal 35 euro terug per game, die ik vervolgens weer in een nieuwe game van 50 euro steek.

    Nintendo moet dan met iets goeds komen waardoor het wel betaalbaar blijf en zeker voor de jonge generatie anders gaat deze console zeker floppen (PSP GO)!

    Ik ga geen 50 euro voor een game betalen war ik geen cent meer van terug zie, en een te duur verplicht abonnement van enkele tientjes mer maand zie ik ook niet zitten.

    Wat me wel goud lijkt is een huur concept, toen ik jong was huurde ik altijd spellen in de videotheek, een spel van mijn ouders kreeg ik voor mijn verjaardag of kerst, maar ik kreeg wel elke week geld om één of twee spellen te huren.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sollitdude

    • 23 augustus 2015 08:59
    dus je koopt een spel van 50 euro, en dan speel je de singleplayer verhaal uit, en dan verkoop je het weer voor minder geld? dus je maakt zowiezo altijd verlies op een spel die je maar 1 keertje speelt? lijkt me eerder diep triest en ondoordacht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wessel

    • 23 augustus 2015 10:27
    Ik hanteer hetzelfde concept
    Het gaat mij om de ervaring.Als ik een singleplayer uitspeel in 15 uur en het heeft me 15 euro gekost. Mooie,deal toch?
    Zo blijft het bij te benen qua prijzen
    Echt goede spellenhoud ik wel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • sollitdude

    • 23 augustus 2015 10:56
    als ik 50 euro moet betalen voor een singleplayer ervaring dan torrent ik meestal dat spel. heeft geen nut om zoveel geld weg te leggen voor een spel die je maar 1x wilt bespelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wessel

    • 23 augustus 2015 15:57
    We betalen er tenminste nog voor en gunnen de personen na ons een mooi prijsje.
    Nintendo is nooit zo snel met zakken van prijzen
    Iedereen blij toch?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Taken NL

    • 23 augustus 2015 15:01
    Ik vind dat je een beetje raar reageert!

    Ik betaal 50 en krijg daar 35 euro voor terug, en ben dan maximaal 15 euro kwijt om een new release te spelen.

    Ondoordacht vind ik het om 50 euro te betalen en vervolgens het soel weg te laten rotten totdat het niks meer waard is.

    Maar ik ga dat niet zielig noemen, dat zou zielig zijn vindt je ook niet?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • oggie

    • 23 augustus 2015 11:20
    Als ik bij Nintendo dingen mocht zeggen, zou ik komen met een alles in in Nintendo console.

    Dus nes,snel,n64,gc,Wii,WiiU in 1. Zodat toegang heb tot die geweldige ouwe Nintendo games. Die je dan download.

    En verder een keer een sterke console met goede internet ondersteuning.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 24 augustus 2015 21:43
    hmm dit wou MS ook met de X1. Echter bleek de wereld hier niet klaar voor en begon iedereen te zeuren…

    Nintendo, leer hiervan!