Hoewel de Nintendo GameCube een aantal erg sterke first party titels in haar line-up heeft, zoals Metroid Prime, Eternal Darkness en binnenkort The Wind Waker, zijn er opvallend weinig 3rd party games dewelke exclusief voor de GameCube ontwikkeld worden. Ook valt de GameCube bij multiplatformgames redelijk vaak buiten de boot.

Dit moet veranderen volgens Nintendo en men heeft dan ook het percentage wat ontwikkelaars aan Nintendo moeten afstaan per verkochte game drastisch verlaagd om zo meer ontwikkelaars voor de GameCube te winnen. Men noemt GTA als voorbeeld waarom het belangrijk is goede 3rd party ontwikkelaars achter je te hebben:"The biggest games of the year last year were games like GTA and they came from an independent publisher," Harrison said. "We need to make sure that we have good relationships with all the independent publishers, because you never know where the next big hit game is going to come from."

Nintendo intends to place more emphasis on third-party game developers at the upcoming E3 trade show in Las Vegas in May, the largest annual exhibition for Gaming industry. Several developers, who see a large installed base of a game platform as a guarantee that audience exists for their titles, have complained about GameCube slack sales.Op de komende E3 hoopt Nintendo een hele reeks nieuwe 3rd party games aan de pers voor te stellen. Het ziet er dus naar uit dat de Japanse consolegigant eindelijk zelf ook door heeft dat het allemaal niet vanzelf gaat. Concrete cijfers wat betreft de verlaging van de royalties zijn er niet, maar men zegt dat ze op hetzelfde niveau liggen als die van Sony en Microsoft.