Nieuws
Nintendo Logo

Kickstarter handgetekende gamegidsen gestopt na verzoek Nintendo

Maker heeft geen spijt van het werk dat hij er in heeft gestopt

Geschreven door Michel Musters op
Een Kickstartercampagne voor met de hand getekende gamegidsen is stopgezet. Dit nadat Nintendo de maker verzocht zijn activiteiten te staken.

Tekenaar Philip Summers haalde in een maand tijd meer dan 270.000 euro op voor het project, terwijl hij maar 16.852 euro beoogde. Hij wilde getekende en handgeschreven gidsen voor allerlei klassieke games uitbrengen. Zo werkte hij aan gidsen voor games als The Legend of Zelda, Metroid, Ninja Gaiden en Contra. Zelda en Metroid zijn Nintendo-franchises.

Nintendo deed dan ook een takedownverzoek om het project offline te halen, waarna Summers besloot het project in zijn geheel te annuleren. Hij laat weten geen spijt te hebben van het werk dat hij er in heeft gestoken en is dankbaar voor de enthousiaste reacties.

Het is niet ongebruikelijk dat Nintendo projecten van fans offline haalt of laat halen doordat het de handelsmerken van het bedrijf schendt. Diverse boeken, mods, video's en covers van Nintendo-muziek zijn hetzelfde lot beschoren geweest. Logischerwijs zijn er ook andere bedrijven die soortgelijke acties ondernemen; het gaat immers om eigendommen van die bedrijven.

Dit artikel delen:

Lees meer

Call of Duty: Vanguard-multiplayer wordt vanavond om 19:00 uur onthuld Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning-uitbreiding Fatesworn getoond
20

Reacties op: Kickstarter handgetekende gamegidsen gestopt na verzoek Nintendo

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    coola

    • 7 september 2021 09:57
    Erg jammer want ik vond dit wel een tof idee

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Markus88

    • 7 september 2021 10:00
    Wat zonde… Kijk hoe vet het er uit ziet!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 7 september 2021 10:11
    Hoewel jammer, is dit meer dan terecht en ik heb er dan ook geen medelijden mee. Deze man probeert geld te verdienen door het werk van anderen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    coola

    • 7 september 2021 10:48
    @Quintex

    Ik vraag mij echt af hoe ver copyright gaat, want zou ik ( en vooral mijn tatoeeerder) eigenlijk ook strafbaar zijn? Want ik heb namelijk shenron van Dragon Ball en Griever van final fantasy 8 op mijn arm staan , maar ik heb nooit toestemming gevraagd aan Akira toriyama en square Enix en mijn tatoeeerder heeft er dik geld aan verdiend. Dus ik vraag mij serieus af hoe ver gaat zo'n copyright

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 7 september 2021 12:01
    @coola Ik heb het naar je gestuurd in een PM, omdat de spam filter mij er van hield om een antwoord te posten. TLDR: jouw voorbeeld is op wettelijk vlak een enorm grijs en daardoor lastig gebied. Zoiets valt voor Nintendo bovendien amper te controleren. Gelukkig is dit een meer zwartwit situatie. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 7 september 2021 11:31
    @Quintex Jij snapt het. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 7 september 2021 10:45
    Typisch weer nintendo die dit soort dingen weer neerhaalt. En typisch weer nintendo fans die dit proberen te verdedigen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 7 september 2021 11:19
    @Liquidshake Zo te zien heeft de schrijver expres de volgende zin toegevoegd om dit soort opmerkingen te beperken: "Logischerwijs zijn er ook andere bedrijven die soortgelijke acties ondernemen; het gaat immers om eigendommen van die bedrijven".

    Jij begrijpt blijkbaar niet hoe het zit met eigendommen van bedrijven. Er zijn manieren om dit soort projecten gewoon op te zetten in samenwerking met het bedrijf die de eigendommen bezit. Hij had toch ook gewoon met Nintendo kunnen bespreken of zij achter zo'n project staan voor hij er aan begint? Hoe denk je dat alle andere guides gemaakt zijn die wel op de markt verschijnen? Dat is door samen te werken.
    Niet eerst er aan beginnen, er geld voor vragen, en dan pas kijken hoe het gaat lopen.

    Denk je dat ik zomaar een boek mag gaan maken en verkopen over Mickey Mouse, en daarin ga uitleggen hoe die getekend is, welke kleuren je nodig heb, ect? Dan krijg ik ook problemen met Disney.

    Dit heeft niets met "Nintendo fans die het proberen te verdedigen", want dit gaat gewoon over eigendommen. Welk bedrijf dan ook. Had dit artikel gegaan over Sony of Microsoft, dan verdedige ik hun precies hetzelfde.
    En sommige bedrijven zijn nou eenmaal strenger in het beschermen van hun eigendommen dan andere. Dat Sega het spel Sonic Mania accepteerde was omdat het imago van Sonic al geheel in de put zat, en de ontwikkeling van Sonic Mania juist heel positief door het publiek werd gezien en hiermee juist het Sonic imago een boost gaf. Dit was iets wat alleen maar positief was voor Sega, en daardoor hierin mee ging. Het werd toen een samenwerking met Sega, en mocht de maker van het spel niet het spel zelf uitbrengen en daar zelf geld aan verdienen, maar wel in samenwerking met Sega.

    Jouw reactie verbaasd me juist, omdat dit inmiddels al zoooo vaak is uitgelegd. En dit is waarschijnlijk ook de rede waarom de schrijver die laatse alinea had toegevoegd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 7 september 2021 14:29
    @Exalian-1 het is gewoon een feit dat nintendo vaak projecten gemaakt door fans neerhaalt. Dit in tegenstelling tot andere studio's, moge het Sony of Microsoft of een andere studio zijn die daar niet zo moeilijk over doen. Je kunt het zo goed praten als je wilt, maar nintendo toont geen enkele sympathie tegenover haar fans

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 7 september 2021 15:16
    @Liquidshake Ik praat niets goed. Jij begrijpt het gewoon niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Liquidshake

    • 7 september 2021 15:33
    @Exalian-1 sorry, jij bent de enige persoon die het goed begrijpt, mijn excuses.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 7 september 2021 16:26
    @Liquidshake Kinderachtige reactie vriend. Maar er zijn velen met mij die dit wel begrijpen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • WitteHerder

    • 7 september 2021 15:47
    @Liquidshake Het probleem is het Japanse recht. Hierdoor moet nintendo op deze harde manier optreden. Sony (Gaming) en MS zijn beide Amerikaans. Die hebben dat probleem dus niet. Wat ik begrepen heb is dat als Nintendo ook maar een fan project laat bestaan (ook al is deze gratis) ze bij alle andere plagiaat rechtzaken in japan dus nat gaan vanwege dat ene fan project. Iets in de trant van hij mag het wel, dus waarom wij niet…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 7 september 2021 11:07
    Als Nintendo nou slim was hadden ze deze man/vrouw in dienst genomen en het tot een gaaf project gemaakt. Nu zetten ze zichzelf weer voor aap.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 7 september 2021 11:19
    @Ziminar Als de maker nou slim was, had ie eerst contact met Nintendo opgenomen om dit idee te bespreken voor ie het te koop gaat aanbieden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ziminar

    • 7 september 2021 12:25
    @Exalian-1 dat had inderdaad beter geweest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Quintex

    • 7 september 2021 12:05
    @Ziminar Hoewel ik het er niet mee eens ben dat Nintendo zichzelf als aap neerzet, was dit wel een mooie kans om een toffe special edition game guide te publiceren en de interactie met fans te verbeteren. Maar aan de andere kant, misschien bleek uit hun marktonderzoek wel dat hier amper vraag naar is en de kosten hoger waren dan de opbrengsten. Weten wij veel. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 7 september 2021 11:31
    Ik vind het ook wel een vet project en had dit ook wel graag kunnen kopen.
    Het verbaasd mij echter weer in de comments dat men echt niet snapt wat een eigendom is van een bedrijf, en hoe je daar mee dient om te gaan. Alles heeft te maken met goedkeuring van de eigenaar voor het project voor je er aan begint.

    Ik ga toch ook niet zomaar ergens een huis bouwen zonder eerst met de gemeente (van wie de grond is) de goedkeuring te krijgen? Als ik wat zou bouwen zonder toestemming en het is af, dan sloopt de gemeente het gewoon omdat er geen goedkeuring voor was.

    Nintendo past wel op om zoiets achteraf goed te keuren. Als ze dit een keer doen, dan zullen er duizenden van dit soort projecten gestart worden door vele mensen. Nintendo's eigendommen zijn zo populair en hebben zo veel waarde, dat iedereen er wel wat mee wilt doen.

    Vreemd dat er toch nog mensen zijn die dit niet snappen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    mole28

    • 7 september 2021 12:05
    Hoewel ik de covers erg mooi vind, vallen de tekeningen in het boek erg tegen.
    Niet dat ik het beter kan ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • RoyVG

    • 7 september 2021 14:13
    Jammer, had de boeken best wel gewild. Doen me denken aan de instructieboekjes bij de originele Metroid en Zelda qua artstyle, dat zal vast ook wel de inspiratie zijn geweest.