Nieuws
switch rood

Nintendo sleept hacker Gary Bowser voor de rechter

Japanse gigant probeert modchips aan banden te leggen

Geschreven door Jacco Peek op
Nintendo spant een rechtszaak aan tegen de Canadese hacker Gary Bowser van Team Xecutioner. (Via Polygon).

Bowser en partners Max Louarn en Yuanning Chen werden in 2020 opgepakt en aangeklaagd voor zo'n elf misdrijven. Nu Bowser in hechtenis van de Amerikaanse overheid is, spant het in Seattle  een nieuwe rechtszaak aan wegens de verkoop van modchips om de Nintendo Switch mee te hacken.

Nintendo noemt de praktijken een 'internationale piratenring' en zegt dat Bowser al sinds 2013 appraten maakt om de Nintendo 3DS en Switch mee te hacken. Door de jaren heen maakte Xecutioner, bestaande uit 'ruim een dozijn leden' wereldwijd, hackapparatuur voor allerlei platformen.

Nintendo eist een schadevergoeding van 2500 dollar voor elk verkocht apparaat en 150.000 euro voor auteursrechtschending.

Dit artikel delen:

Lees meer

Mod maakt Half-Life: Alyx speelbaar zonder vr-bril Amazon annuleert Lord of the Rings-mmo
12

Reacties op: Nintendo sleept hacker Gary Bowser voor de rechter

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    xXDannyNLXx

    • 18 april 2021 10:21
    Nintendo tegen Bowser :P

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tad

    • 18 april 2021 16:42
    @xXDannyNLXx Maar Bowser is ook hoofd van Nintendo Amerika.. Bowser vs bowser?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    do365nic

    • 18 april 2021 11:35
    Yikes, ik blijf derbij dat je met je aangekochte apparaatjes zou moeten kunnen doen wat je wil. Deze man zijn tools geven je de mogelijkheid om eigen gemaakte code op de toestellen te runnen, wat dan weer geweldig is voor emulation en homebrew, maar meestal worden deze chips enkel gekocht met 1 reden en dat is piraterij.

    Ik heb pas een documentaire gezien over de mensen die begin jaren 2000 door de muziekindustrie aangeklaagd zijn voor het downloaden van muziek. Deze mensen konden zich 'failliet' verklaren zodat de schuldeisers op het eind van de dag konden fluiten naar hun centen. Dat zie ik hier ook wel gebeure, maar het zal wss wel gedaan zijn met zijn handeltje.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DaFixer

    • 18 april 2021 12:16
    @do365nic helemaal mee eens, als ik iets koop wil ik er mee doen wat ik wil. Altijd leuk om met handheld en consoles zitten klooien.
    En die documentaire heb ik ook gezien, ik heb mij kapot gelachen.
    Want ik heb het toen in de nieuws voorbij zien komen, ook dat hele gebeuren van Metallica vs napster.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DaFixer

    • 18 april 2021 12:19
    Beetje jammer van Gary Bowser, hopelijk lekt de source code van de SX core.
    Dan is er nog hoop voor Mariko switches, tot die tijd ben ik erg zuinig op mijn 2 unpatched switches ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • mhnl1979

    • 18 april 2021 13:18
    Sinds 2013? Bij mijn weten bestaat Team Executioner al sinds de xbox360 era. Verkochten ze daar al chips en dergelijke voor

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Masterchief

    • 18 april 2021 16:25
    @mhnl1979 mijn originele Xbox had zelfs al een Xecutioner chip ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • mhnl1979

    • 19 april 2021 09:29
    @Masterchief ik wist het niet meer zeker inderdaad, maar ik dacht ook die al te zien bij mijn originele xbox haha. Mooie tijden waren dat. Met XBMC.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Masterchief

    • 19 april 2021 10:39
    @mhnl1979 behoren zeker bij de beste herinneringen tot nu toe :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pascal08

    • 18 april 2021 15:20
    En terecht, misschien moet Gary zelf een console uitbrengen en games er voor programmeren en die dan verkopen en dan voor zijn console allemaal hack stuff uitbrengen zodat iedereen gratis kan genieten van zijn producten waar hij maanden zowel niet jaren heeft lopen programmeren en verhalen verzinnen en uitwerken en audio opnemen en voiceboards opnemen acteurs betalen etc etc
    Ik zie dit als zware criminaliteit en diefstal maar velen in de game wereld die vinden dit allemaal prachtig.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 18 april 2021 15:30
    Ik vind dit altijd een beetje dubbel. Laat ik voorop stellen dat ik uiteraard tegen piraterij ben, echter wie is Nintendo dan wel helemaal niet dat die even bepaald wat ik met mijn apparaat doe als ik 'm gekocht heb. Zij zijn geen eigenaar meer, dat ben ik. Ik heb geen gebruikersvoorwaarden getekend toen ik het apparaat in gebruik nam, dus ik kan en mag ermee doen wat ik wil (of moet je iets accepteren als je de Switch voor het eerst aanzet? Kan het me niet herinneren eigenlijk).

    Zelfde geldt voor die Bowser, kennelijk is het tegen de wet wat hij doet (anders was 'ie niet aangehouden) maar ik vraag me af waar dat dan op gebaseerd is. Ben benieuwd waar in de wet staat dat je geen mods mag maken voor een hardware apparaat wat je gekocht hebt en het vervolgens ook niet mag doorverkopen. Kan Toyota mij dan ook aanklagen als ik een dikke taartschep-spoiler ontwerp en deze verkoop aan derden? Ik zal ongetwijfeld iets over het hoofd zien….

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • blopa

    • 18 april 2021 19:02
    @The_Stifmeister

    Wat jij met je console doet mag je inderdaad zelf weten, maar de verkoop van modchips is verboden.