Op de Game Developers Conference heeft de grote baas van Nintendo, Satoru Iwata, eindelijk meer concrete details rond Nintendo's nieuwe spelcomputer losgelaten. Wederom begon men met de stelling dat vooruitgang qua graphics en geluid zeker verwacht mag worden, maar dat Nintendo ook een nieuwe vorm van spelinteractie wil brengen om zo het beleefde plezier te vergroten en verbeteren.

Voor het eerst werden de twee voornaamste hardware partners bij de ontwikkeling van de Revolution onthuld. IBM zal, net als bij de nieuwe Xbox en PS3, de CPU verzorgen. Deze processor luistert naar de codenaam "Broadway". ATI ontwikkelt, net als bij de Xbox 2, de videochip voor de console, welke bekend staat onder de noemer "Hollywood". De exacte prestaties van deze onderdelen worden pas op de E3 onthuld, maar men belooft in elk geval spelervaringen zoals we die nog niet eerder gezien hebben. Het is dan ook niet onwaarschijnlijk dat de Revolution qua performance vergelijkbaar zal zijn met de Xbox 2.

De Revolution zal backwards-compatible zijn met GameCube games. Goed nieuws dus voor iedereen die van plan is zijn NGC te verkopen zodra de nieuwe generatie aanbreekt, maar nog geen afstand wil doen van zijn spellen. Natuurlijk is het ook interessant voor mensen die ooit nog eens enkele topgames van de kleine kubus willen uitproberen. De nieuwe console zal ook meteen vanaf aanschaf volledig Wi-Fi compatible zijn wat de weg opent naar online gaming. Een gebied waar Nintendo zich vanaf nu sterk op wil gaan richten.Nintendo zal in belangrijke mate op third-party developers vertrouwen om games voor de Revolution te ontwikkelen. Na de matige third-party support voor zowel de N64 als GameCube, lijkt men er nu sterk op gebrand te zijn om dit niet nogmaals te laten gebeuren. Nintendo gaat zijn ontwikkelingsbereik vergroten. Een aantal van de belangrijkste titels zullen voortkomen uit vergrote interne studios, terwijl een ander aantal voort zullen komen uit relaties die Nintendo in het verleden gelegd heeft met derden als SEGA, Namco, Capcom, Konami, Square-Enix en EA.

Net als de GameCube, zal ook Revolution gemakkelijk voor te ontwikkelen zijn. Ondanks dat de game ervaring op de Revolution wezenlijk anders gaat zijn, zal de manier van gameontwikkeling voor de console herkenbaar blijven. Als we alle drie de grote spelers in de consolemarkt dus mogen geloven, zal het ontwikkelen van games voor de drie consoles relatief gemakkelijk verlopen, zodat men zich meer op het creatieve aspect kan richten.