Nieuws

Nintendo NX maakt mogelijk gebruik van cartridges

Opslagruimte van 32GB

Geschreven door Redactie Gamer.nl op

Nintendo's nieuwe NX-console maakt mogelijk gebruik van cartridges in plaats van schijfjes. Dat blijkt uit financiële data van Nintendo's partner Macronix, die verwacht vanaf maart 2017 meer cartridges te produceren.

Financiële nieuwssite Money-Link brengt het nieuws. Macronix produceert ook de 3DS-cartridges. Onlangs testte het bedrijf een nieuwe 32nm ROM-chip, terwijl de 3DS nog 75nm ROM-chips gebruikt. Mogelijk zijn de 32 nm-chips bedoeld voor de NX.

In de financiële cijfers van Macronix wordt verscheidene keren 'Nintendo's nieuwe platform' genoemd. Dit nieuwe platform verschijnt in maart 2017, wat verder aannemelijk maakt dat het om de NX gaat. Het zou echter ook kunnen dat Macronix werkt aan interne hardware voor de NX.

Nintendo heeft een rijke geschiedenis wat betreft cartridges: de handhelds van het bedrijf gebruikten deze methode om spellen af te spelen. Ook klassieke consoles als de NES, de SNES en de Nintendo 64 maakten gebruik van cartridges. Recentere consoles zoals de GameCube, de Wii en de Wii U maakten gebruik van schijfjes.

Bron: Screen Critics

Dit artikel delen:

Lees meer

Systeemeisen en lanceringstrailer Doom uitgebracht Ratchet and Clank
25

Reacties op: Nintendo NX maakt mogelijk gebruik van cartridges

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • toeterbaas198219

    • 5 mei 2016 16:29
    Ze mogen hem in hun kont steken van mij.
    Met cartridge en al !!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • XtraLinkUK

    • 5 mei 2016 16:47
    @toeterbaas198219 Wel eerst blazen voordat je n'm upload! Wellicht kun je de cardridge daarna nog fysiek downloaden ook! It is cheat…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • LordLuc

    • 5 mei 2016 21:23
    @toeterbaas198219 Kiestering?? Lijkt me toch redelijk pijnlijk.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Grohe

    • 6 mei 2016 07:53
    @toeterbaas198219,

    Veel reet wensen afgelopen dagen op gamer.nl. De ene zegt "kus me reet" (moet zijn "mijn" ipv "me" uiteraard) en van de ander mogen ze Nintendo en al in hun kont stoppen xD

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Cocabeer

    • 5 mei 2016 16:31
    Ik ben totaal niet op de hoogte van de huidige ontwikkelingen van cartridges, maar het lijkt mij desondanks stug dat er meer of überhaupt net zoveel op past als een blu-ray. Soms bekruipt me het gevoel dat Nintendo enkel dingen anders doet om anders te zijn. Ga gewoon een vette console maken die zn mannetje staat tussen de huidige consoles en breng Ninty games uit terwijl je op goede voet leeft met 3rd party ontwikkelaars. Hoe moeilijk kan het zijn?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Megaman20XX

    • 5 mei 2016 17:15
    @Cocabeer Onzin, een Blu-ray heeft 16,8-33,4 GB opslagruimte, dit is vergelijkbaar of zelfs groter. Een cartridge heeft geen laadtijden en kan je zelf niet branden. Voor zover dus alleen maar voordelen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Darkness2K7

    • 5 mei 2016 19:06
    @Megaman20XX en.wikipedia.org /wiki/ Blu-ray
    128GB is er dus ook al voor BR-discs..

    persoonlijk vind ik cartridges achterhaald….
    zet het dan gewoon op grote interne storage,welke wel bijv met een SD off SSD te vervangen is…

    ps gamer : een link naar wikipedia als spam???

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • casualkiller

    • 5 mei 2016 19:47
    @Megaman20XX
    geen laadtijden op cartridges? dat idee is sinds de GBA al dood, want de games op cartridge moeten nog steeds naar het ram geladen worden via een (beperkte?) BUS.

    laadtijden zijn wel sneller als hdd of disc, maar ze zijn er nog steeds.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • XtraLinkUK

    • 5 mei 2016 16:45
    Nu nog een ode aan de oude generatie (Nes/Snes en N64) qua design. Ik vindt het heerlijk. Een nostalgisch design met passende game-hardware. Bring it on.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paralize

    • 5 mei 2016 18:10
    Ben stiekem wel erg benieuwd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jejoa

    • 5 mei 2016 18:10
    Leuk cartridges! Ik ben benieuwd naar de NX, al zeg ik eerlijk, ik geniet ook nog van de Wii-u, ik vind de virtual console echt een uitkomst, al komen die ook maar in mondjesmaat uit

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vriess

    • 5 mei 2016 19:04
    Snellere laadtijden, geen herrie, lager energieverbruik, goedkoper te produceren console. Goed idee!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Yente

    • 6 mei 2016 02:27
    @Vriess
    Console koop je 1x duurdere cartridge spellen keer op keer, slechte zet mocht dit waar zijn, ik geloof het eigenlijk niet.
    Ik heb alle consoles gehad van nintendo op de wii u na. Maar Nintendo is gered als ze hun games uitgeven op de ps4/xbone.
    Op de hardware maakte ze toch al amper winst, lekker die games naar sony en microsoft uitbrengen, veel groter publiek, en meer richten op de 3DS/handheld markt want daar zijn ze toppers in!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • D4rKy28

    • 5 mei 2016 20:12
    Soort van SSD,s voor de NX nice :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Vriess

    • 5 mei 2016 20:44
    @D4rKy28
    SSD's? Waar maak je dat uit op? ROM chips zijn geen NAND flash chips. Denk aan kaartjes zoals de 3DS spellen, maar dan met een veel grotere capaciteit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Floks

    • 5 mei 2016 20:52
    slimme zet van Nintendo, lastig om te copyen en over het algemeen brengen ze goede games uit, kortom er is zeker markt voor, hopelijk gooien ze het ook een beetje meer op grafisch gebied wat hogere ogen, want hun gameplay is over het algemeen al goed.

    Ik kijk er naar uit en zie hun cartridges wel meer dan 32 gb hebben, zo duur is flash geheugen ook niet meer. al om al slim om een eigen interface te gebruiken door middel van cartridges

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Paralize

    • 6 mei 2016 18:35
    @Floks Nintendo heeft natuurlijk bazen ip's. Een goede console zal ze boosten!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Peerkebest

    • 5 mei 2016 21:24
    Er gaan geruchten dat de NX een combinatie van console en handheld is. Wellicht zijn de cardridges alleen voor de handheld. Kan zijn dat die dan ook backwards compatible is met de wii u en 3ds

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • hulstpower

    • 6 mei 2016 06:29
    ps vita gebruikt ook een memory card achtig iets en vind het helemaal niet erg. schijf of old school als de game ervaring maar het zelfde is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • djensen

    • 6 mei 2016 07:44
    Ik vermaak me nog steeds prima met de WiiU, maar dit heeft zeker mijn interesse in NX gewekt. Op sommige fronten moet Nintendo wat meer bijbenen, maar dit vind ik dan weer lekker koppig van ze (als het ook daadwerkelijk zo is). Ben benieuwd!