"Als eerste (met een console) komen in de volgende generatie, is helemaal niet belangrijk", aldus Iwata. "We geloven dat dit het moment is om met de Wii U te komen omdat het belangrijk is voor de wereld." Over de prijs van de nieuwe console laat Nintendo nog niets los, maar Iwata ziet het wel als "één van de belangrijkste elementen van de console wanneer deze lanceert".
"De industrie is veranderd. Wii U gaat in een totaal andere omgeving lanceren als de Wii. Ook de situatie met mobiele en sociale games is anders dan een aantal jaar geleden." Iwata reageerde verder op recente opmerkingen van analisten dat de Wii U geen kans maakt op succes.
"Toen we de Wii gingen lanceren, zeiden veel mensen: 'Nintendo moet stoppen met het maken van hardware'. Nintendo zou geen kans maken tegenover Microsoft en Sony. Maar het punt is juist dat Nintendo niet (direct) moet concurreren met deze bedrijven met dezelfde filosofie en entertainmentopties. Het gaat ons niet om of onze console krachtiger is dan de aankomende consoles van Microsoft en Sony. Het gaat ons erom dat onze console genoeg verschilt."
Reacties op: Nintendo: 'Niet belangrijk om als eerste aan next-gen te beginnen'
mtyzostb
Zolang zij gewoon nog goeie Mario en Zelda games blijven ontwikkelen, blijf ik Nintendo consoles kopen.
tieske12
Diablo17
Mortal Kombat
Te vroeg lanceren is dus niet altijd slim.
Overmind
Noble7
Cryptical
Heinster
Dat Nintendo het puur moest hebben van first party is enkel gevaarlijk. Goed, ze gaan nu naar een systeem dat wel third party producenten makkelijk maakt om dingen te porten en hier en daar een extraatje te geven, maar het is wel aan het einde van de levenscyclus van de X360 en PS3. Dus ze zullen relatief snel achter de feiten aan lopen.
Daarnaast is de WiiU absoluut minder vernieuwend voor de markt dan de Wii toen… Ook heeft Microsoft en Sony nu de kans dat als Nintendo toch een interessante markt lijkt aan te boren met de nieuwe generatie nog snel wat dingen toe te voegen. Dus dan hebben we een een Xbox8U of PS4U, dus een generatie betere graphics, meer rekenkracht(betere ai) met dezelfde mogelijkheden…
Veel mensen zijn het vertrouwen in Nintendo verloren na zo weinig super titels te hebben gehad op de Wii… De mensen die nu nog op de Wii spelen kan nog geen 10% zijn van al die eigenaren. Tenslotte heeft Nintendo een leuk concept neergezet, maar voor de meeste hardcore gamer ook bewezen dat het niet vaak iets interessants bied voor hen,
De mensen die minder hardcore zijn en voor het eerst een console kochten in de vorm van de Wii zullen ook niet snel overstappen naar de WiiU… Want die mooiere graphics zullen niet snel een meerwaarde voor ze hebben anders hadden ze al een X360 of PS3…
Er zal zo'n enorme prijs verassing aan vast moeten zitten en zulke enorm sterke titels op moeten komen om nog een plaats te krijgen in de huidige markt.
Nieuw nadeel met de nieuwere generaties is dat ook al blijft Nintendo stug door alles alleen doen qua toptitels, er zoveel meer wer in een titel voor de WiiU gestoken meot worden dan een Wii, DS of 3DS… Die kunnen ook enorm veel van elkaar of vorige generatie spellen lenen… Heel veel karakters en onderdelen kunnen ze dus hergebruiken, maar is niet ff makkelijker meer detail gegeven. Dus de productie zal relatief lager liggen in aantal titels als ze hun manier van werken niet veranderen.
Fudgewhizzle
Tektwo
Overmind
"Hardcore" gamers kopen niet alleen een wii. Die kopen een wii naast alle game consoles en pc die ze al hebben omdat ze die vette titels willen spelen die er op uit zijn. Nintendo's eigen games blijven grotendeels must-haves.
Ik kan niet zeggen dat ik echt sta te popelen tot de wiiU release, maar waarschijnlijk zal ik hem aanschaffen op het moment dat een nieuwe zelda of mario (wel iets in de richting van galaxy) verschijnt.
En nintendo is natuurlijk een gigantische speler in de handheld markt. De ds is de meest verkochte console na de ps2. De toekomst zal uitwijzen of dit blijft op de huidige smartphone/tablet markt.
Overmind
Stel dat de 3ds was blijven aanmodderen zoals het de eerste 3/4 jaar (misschien overdrijf ik nu) heeft gedaan en de vita was met een moddervette line up gekomen en een mooi release schema in de maanden daarop.
Wie heb ik beledigd? Of heb ik die minnetjes verdiend :)
Peterboy
Prickley Pete
ja technisch gezien was de N64 krachtiger, 93MHz t.o.v. 33MHz processor
Echter het lage geheugen voor texturen zorgde ervoor dat N64 games er een beetje "fuzzy" uitzagen. Ik geloof dat het geheugen voor een texturen om en nabij 8Kb lag. De resolutie van de PS1 was weliswaar lager maar oogde door deze rede wel wat scherper.
Heinster
De n64 was in ieder geval niet handig vanwege de anti piraterij aanpak van Nintendo die hoge kosten met zich meebrachten (flash geheugen was enorm duur) en gebrek aan ruimte(daarom ging ff7 naar de ps1, terwijl deze in eerste instantie voor de n64 werd gemaakt). Maar ze waren wel spellen aan het maken voor de hardcore game/nintendo fans… Als je ziet hoe ze de grenzen wisten te verleggen met Mario, Mario Kart, Mario Party, Zelda, Banjo… Ze hadden relatief weinig goede spellen, maar alles wat goed was, was ook bijna meteen briljant. Ook hadden ze zich goed gericht op de multiplayer/partygame gebeuren.
GC had de schijn tegen betreffende Kiddy… Ook durfden ze de blufpoker van Sony niet goed te weerleggen… Want de GC wa grafisch duidelijk beter, maar ze toonden het niet al te vaak(check youtube voor re4 vergelijkingen)… Daarnaast hadden ze het probleem wat deels al met de n64 begon dat de games kiddy waren, tenslotte had Sony het gamen "cool" gemaakt. Maar ook hier kwamen ze "weer" met anti piraterij keuzes(mini dvd) die toch de third party wat dwars zaten… Dat is waarom veel spellen wel op de ps2 rn xbox1 kwamen, maar de GC oversloegen. Lastiger omzetten(de xbox was net als nu meer pc achtig, waar vaak toch veel voorwerk op gedaan wordt)
Dus 60 miljoen mensen die een snes hadden of de 33 miljoen eigenaren die een n64 hadden en de 22 miljoen van de GC lieten een verschuiving van zijn fanbase zien en waren niet de grote getalen mensen die een Wii kochten. En diegene die het wel deden, daarvan zijn de meeste teleurgesteld. De PS3 en X360 eigenaren hebben per console gemiddeld dan ook veel meer spellen in huis dan de mensen die een Wii hebben, "ook" de hardcore gamers die ondanks alle toch een Wii hadden gekocht.
Had de Wii potentieel? Zeker! had de Wii triple A titels? Zeker! Maar gezien over 6 jaar enorm weinig. Maken de Triple A titels volwaardig gebruik van de Wii mogelijkheden? Zelden…
"Overal" werd er melding van gemaakt dat mensen de Wii onder het stof vandaan haalde om een titel zoals Donkey Kong Country returns te spelen, soortgelijke opmerkingen werden later weer gemaakt met Skyward Sword.
Echte Hardcore Gamers Kijken niet naar een systeem, die kijken naar de spellen. Maar de ene Hardcore Gamer kan een PS3 en/of X360 en/of PC gamer zijn… Dus ja een Hardcore Gamer kan "ook" een Wii hebben, maar dat het de enigste of voornaamste systeem is kan ik me met het aanbod niet voorstellen.
Ikzelf had graag Mario Galaxy 1,2 gespeeld, ook Kirby's Epic Yarn, Donkey Kong Country of een kart game die in de buurt kwam van Mario Kart(Sonic All Star Racing is het toch niet voor mij) miste ik wel. Maar voor mij was Zelda Twilight Princess(op de GC) het gewoon niet(te makkelijk, leeg)… Hierna hield het voor mij snel op en durf niet zo snel bij de WiiU in te stappen ook al zou er een nieuwe Zelda komen (de 3d remake voor Oot vond ik trouwens heerlijk)…
Zoals gezegd heb ik een 3DS en zover heb ik er veel plezier mee(ook om mijn oogdominantie proberen te overwinnen), de spellen hiervoor zijn relatief snel te maken vanwege de lagere ontwikkelkosten(minder details in de spellen) en de enorme hoeveelheid aan materiaal van de GC en Wii wat deels of geheel overgezet kan worden of kan worden hergebruikt. Deze generatie handhelds zullen ze nog zeker goed boeren, maar de mobiele markt groeit idd in rap tempo en ook de hardware waardoor oud third party materiaal ook uit de kast gehaald wordt.
Tektwo
Diablo17
Heinster
Ze hebben zo ontzettend veel materiaal liggen, maar proberen het enkel voor hun eigen hardware voor nu en sinds de N64 zijn er in verhouding bizar weinig goede third party titels geweest.
Nu heeft Nintendo met de Wii meer hardware succes gehad dan met welk systeem dan ook, maar dat trucje kun je maar eenmalig doen. Even ter verduidelijking, de Wii kostte maximaal 25$ in productie kosten al vanaf het begin. Met +/-90 miljoen consoles, is dat natuurlijk een vette cashcow geweest. Ook het balanceboard was een gigantisch succes qua hardware. Ik denk dat dit één van de twee redenen is dat Nintendo het niet snel gaat doen.
De andere reden is simpel, ze hebben nu al teveel geld uitgegeven aan de WiiU en zullen proberen daar nog zoveel mogelijk uit te halen.
Als je zo kijkt naar het verleden heeft Nintendo enkel met de NES en GB voorgelopen. De Snes kwam ruim 2 jaar later dan de Megadrive, de N64 1 jaar na de ps1, de GC 2 jaar na de PS2… De momenten dat ze voor probeerden te lopen kregen ze zelfs flink op hun #$%#… Zie de Virtual Boy.
Vooral dit laatste tekent het beeld van Nintendo, dat ze bijna nooit voorop hebben gelopen qua paardekracht en na al die haren kun je een manier van denken niet snel veranderen.
iRRegulaR
De consument is er klaar voor, de hardware is er klaar voor en er zijn voldoende DX11 engines om mee te werken. Wellicht is het een gebrek aan ervaring met krachtige hardware (en het ontwikkelen van titels daarop), de angst om op de bek te gaan (net als MS met de ring of death) of de concurrentie niet direct aan willen gaan met Sony en MS en wordt dat genuanceerd middels een bericht als dit.
Sony en MS hadden dan de concurrentie met Nintendo aan moeten gaan, maar die hadden dan al een straatlengte voorsprong doordat ze de eerste waren. Het lijkt me ook wel dat softwareontwikkelaars graag met de nieuwe console aan de slag waren gegaan om als eerste een mooie launch titel uit te mogen brengen.
Als wordt aangegeven dat de console niet krachtiger hoeft te zijn, maar dat er meer verschil is met Sony en MS klinkt het mij alsof ze willen zeggen dat ze zelf nog niet klaar zijn met het bedenken van deze verschillen en ligt het aan hun eigen inventiviteit dat ze de slag (nog) niet aandurven. Jammer…
NintendoJeroen
Wat dat betreft is het voor Nintendo juist belangrijk als eerste te beginnen aan de nieuwe generatie (al wordt er beweerd dat Nintendo tussen 2 generaties in zit met de Wii U). Door als eerste te beginnen, hebben ze 1/2 jaar de nieuwste hardware voor een aantrekkelijke prijs. De vraag is echter of de ontwikkelaars van Darksiders II en Aliens Colonial Marines niet opnieuw Nintendo verlaten wanneer de next generation echt begint.