Nieuws
NIntendo Switch, Switch

'Nintendo lanceert dit jaar nieuw Switch-model met 4K-output'

Het scherm zelf zou 720p weergeven en iets groter zijn

Geschreven door Michel Musters op
Nintendo zou dit jaar een nieuw model van de Nintendo Switch lanceren dat een 4K-resolutie ondersteunt op televisies.

Bloomberg claimt in een reportage dat te hebben vernomen van mensen die "bekend zijn met de plannen". De productie voor de console zou mogelijk al in juni beginnen. Er zouden in eerste instantie een miljoen exemplaren per maand kunnen worden gemaakt. Een releasedatum is niet bekend.

Naast een 4K-output voor wanneer de console in de dock geplaatst wordt om op televisie te spelen, zou het apparaat zelf ook een groter Samsung oled-scherm krijgen van 7 inch. De huidige Switch heeft een scherm van 6,2 inch. Het nieuwe scherm zou net als de huidige Switch-modellen games in 720p weergeven. 

Het zou gaan om een zogenaamd stijf oled-scherm, dat iets goedkoper is om te produceren dan schermen op moderne smartphones. Dit scherm moet een beter contrast kunnen tonen dan het scherm op de huidige versies van de Switch, alsmede een langere batterijduur bieden.

Volgens Bloomberg is het nieuwe Switch-model onderdeel van Nintendo's plan om de verkoop van de Switch zo hoog mogelijk te houden tijdens de aankomende feestdagen. Journalist Imran Khan claimt op Twitter dat hij heeft vernomen dat er meerdere ontwikkelaars met een development kit gebaseerd op het nieuwe model zijn.

Het bedrijf zelf heeft nog niets bevestigd. Er gaan al geruime tijd geruchten over een nieuw model. Het is onwaarschijnlijk dat het model deze maand aangekondigd wordt - vermoedelijk wil Nintendo de huidige verkoop van de Switch tijdens de release van Monster Hunter Rise niet in de weg staan. Daarbij komt er op lancering een speciale editie van de Switch uit gebaseerd op de aankomende game.

Nintendo Switch

Dit artikel delen:

Lees meer

Xbox One-versie Away: The Survival Series bevestigd I Expect You To Die 2 komt naar PlayStation VR
22

Reacties op: 'Nintendo lanceert dit jaar nieuw Switch-model met 4K-output'

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    hulstpower

    • 4 maart 2021 10:07
    Ik heb zo vermoeden dat de switch het zelfde blijft maar dat nintendo misschien een sterker dock alleen gaat uitbrengen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tinus Tussengas-1

    • 4 maart 2021 10:18
    @hulstpower wat bedoel je precies met een sterkere dock? De processor zit in de handheld en niet in de dock.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 4 maart 2021 10:26
    @Tinus Tussengas-1 Ja de processor zit nu in de handheld.
    Maar als ze een nieuwe chip verwerken in een nieuw dock waardoor je dus 4k kan gamen met je huidige switch.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gamegod

    • 4 maart 2021 11:13
    @hulstpower
    Ik ga er niet vanuit dat het zo gaat werken.

    Nog afgezien van het feit dat alle Switch users die hem handheld gebruiken dan mogelijk nieuwere games voor de upgraded Switch niet kunnen spelen (als die komen uiteraard) is de USB-C data rate.
    USB-C kan ongeveer 10 Gbps aan data versturen terwijl HDMI 1 ongeveer dezelfde snelheid heeft.
    HDMI 1 kan ongeveer 4k @ 24 FPS versturen. (HDMI 2 is ongeveer 18 Gbps)
    Daar komt dan nog bij dat naast data de USB-C ook nog spanning voor de Switch moet leveren.
    De snelheid is daar gewoon te langzaam voor.

    Kleine kantekening is dat de USB-C van de Switch niet helemaal voldoet aan de standaard eisen van USB-C (daarom zijn er een x aantal Switches kapot gegaan door niet officiële docks) maar denk niet dat het een 2x zo hoge data transfer heeft.

    Toen de Switch net uitkwam, waren er veel ideeën over een dock die de prestaties van de Switch zouden boosten en heb me toen erover ingelezen maar door bovenstaande redenen leek het onwaarschijnlijk dat het zou kan werken.
    Moet wel zeggen dat ik het nu uit mijn geheugen doe.

    Zal na werktijd eens ff zoeken of ik ook wat bronnen hierover kan vinden waar het wat beter uitgelegd

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 4 maart 2021 11:48
    @Gamegod Ik geloof je van harte hoor.
    Maar als er een nieuwe switch komt wat veel sites nu zeggen en die 4k kan en dus veel sterker is het dus eignelijk een switch 2. En worden beetje de oude switches vallen dan buiten de boot.
    Dus dacht misschien komt er wel gewoon een dock die meer power geeft, maar als dat niet kan geloof ik je helemaal.
    Het was gewoon meer een gedachte die ik heb.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gamegod

    • 4 maart 2021 16:18
    @hulstpower
    Of het is het verschil tussen een base Xbox One en de Xbox One X
    1.75 Ghz x 8 cores VS 2,3 Ghz x 8 cores
    8 Gb ram vs 12 Gb ram
    etc etc

    Upgrades in console life cycles is (net als gameupdates) iets wat blijkbaar van deze tijd is.
    Sony en Xbox doen het al een tijdje en zelfs Nintendo heeft het al een beetje gedaan met de Switch Lite (de processor in die versie en alle normale Switches die toen uitgekomen zijn, zijn kleiner geworden waardoor ze efficiënter zijn).
    Als jij nu een Switch koopt, is ie al sneller en heeft hij een betere batterijduur (zit wel dezelfde in) als mijn launch versie.

    Upgrades op consoles zijn prima zo lang het maar niet ten kosten gaat van je user base.
    Kom je nu met een spel dat alleen op de Switch 2/plus/pro of hoe ze het gaan noemen draait dan heb je in plaats van een miljoenen publiek (rond de 80.000.000) en publiek van hoeveel de nieuwe versie verkoopt.

    Userbase is ook de reden waarom consoles pas in hun 3 of 4de jaar pas echt op stoom begint te komen qua verkopen.
    Er zijn dan zoveel verkocht dat het voor elke software maker interessant is om games voor de console te maken plus voor de gebruikers zijn er dan meer dan genoeg games om uit te kiezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Colt

    • 4 maart 2021 10:35
    @Tinus Tussengas-1 Dit is best een logische gedachte hoor. De Switch maakt gebruik van een USB-C-aansluiting en is dus in staat om een externe GPU te benutten. Het was ook mijn eerste gedachte toen de Switch werd aangekondigd. Ik vraag me op dit punt alleen af wat de gevolgen gaan zijn voor de ontwikkelaars en klanten. Die moeten hun games dan optimaliseren voor twee systemen. Nu gebeurt dat natuurlijk ook bij bijvoorbeeld de PS4 en PS4 Pro, maar in het verleden heeft het voor Nintendo nooit geweldig uitgepakt.

    Nu was de New 3DS (XL) wel een succes, maar consumenten waren niet zo happig op de exclusieve games :)

    Time will tell, I suppose

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 4 maart 2021 10:40
    @Colt percies en zo zijn switch lite gebruikers niet meteen buiten spel.
    Maar nintendo gebruikt nooit de nieuwste hardware dus denk dat het kwa performance wel mee gaat vallen hoeveel versschil in power. Misschien als ze de kant op gaan met mario zoals in bowsers fury hebben ze wel wat extra power nodig voor de 60 fps te halen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Senchi87

    • 4 maart 2021 11:15
    @hulstpower Er staat letterlijk dat er een nieuw scherm in komt, iets groter en oled. Dus niet hetzelfde. Of doelde je meer op inhoudt qua chip set?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 4 maart 2021 11:49
    @Senchi87 dat is natuurlijk ook maar een gerucht van het nieuwe scherm en alles.
    Wat ik zeg is ook maar een vermoeden wat ik heb en gevoel niet dat het zo is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    woutzorz

    • 4 maart 2021 11:12
    Potverdrie! Heb ik mezelf na maanden twijfelen net voorgenomen om eind deze maand een Switch te kopen, krijgen we dit! Nu begin ik toch weer te twijfelen of ik niet even moet wachten…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Senchi87

    • 4 maart 2021 11:17
    @woutzorz Ja wel, gewoon wachten. Ga je spijt van krijgen anders.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Gamegod

    • 4 maart 2021 11:17
    @woutzorz
    Troost je, de geruchten zijn er al sinds de launch van de Switch en zodra deze uitkomt zullen er weer geruchten komen voor weer een nieuwere versie.
    Je kan dan eeuwig blijven wachten.

    Maak gewoon een lijstje voor games die je erop zou willen spelen en gebruik die lijst om te bepalen of je hem wel/niet koopt

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    woutzorz

    • 4 maart 2021 12:19
    @Gamegod Mja zo denk ik er nu toch ook wel een beetje over. Ik hoor al sinds vorig jaar geruchten, maar tot nu toe nog nergens echt over de brug gekomen met die upgrades (behalve verbeterde batterijduur). Zo kan ik inderdaad wel blijven wachten…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 4 maart 2021 13:06
    @woutzorz Ja zoals gamegod zegt de geruchten gaan al zo lang.
    Maar vraag me af of de nieuwe switch echt veel sterker word.
    Las ook al ergens dat het dlss 2.0 kreeg van nvidea.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pascal08

    • 4 maart 2021 11:25
    Kortom niks meer op lancering kopen na al die X en Pro’s en upgrade versies een jaar later ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    MichelMusters

    • 4 maart 2021 11:30
    @Pascal08 Mja, ik heb tot nu toe vier jaar plezier gehad aan de Switch, dus die vlieger gaat in dit geval niet op imo.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Pascal08

    • 4 maart 2021 18:31
    @MichelMusters Maarrr daarna kwam de Switch met de langere batterij levensduur en dan nu de 4k versie.
    Ga je mee vliegeren Michel? ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ollongren

    • 4 maart 2021 12:34
    "Het is onwaarschijnlijk dat het model deze maand aangekondigd wordt - vermoedelijk wil Nintendo de huidige verkoop van de Switch tijdens de release van Monster Hunter Rise niet in de weg staan."

    Dit in tegenstelling tot Bloomberg en kabouter Schreier, die maar wat graag de verkoop in de weg staan 😂

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    wazp

    • 4 maart 2021 14:25
    Laat maar komen hoor! Ruil mijn switch graag in voor een krachtiger model. 4k geef ik niet zoveel om maar als dit betekent dat we in handheld 60fps halen.. waar kan ik pre-orderen?? 😁😁