Nieuws

Nintendo Japan repareert niet bij intimidatie van werknemers

Werknemers van de klantenservice dienen menselijk behandeld te worden

Geschreven door Michel Musters op
Wanneer werknemers van Nintendo Japan worden lastiggevallen of bedreigd, weigert het bedrijf voortaan reparaties uit te voeren van diens producten.

Dit nieuwe beleid werd gespot door Kyodo News, maar is al sinds oktober dit jaar in gang gezet. Wanneer een klant de werknemer in kwestie intimideert of beledigt, of bijvoorbeeld overdreven eisen stelt - zoals een gratis reparatie wanneer de garantie is verlopen - kan het bedrijf besluiten om geen vervangend product op te sturen of reparatie uit te voeren. 

Nintendo laat weten dat het verwacht dat hun klanten hier begrip voor zullen tonen. "Dit vanwege de reputatie die we hebben opgebouwd waarbij we trouw op ze reageren."

Online intimidatie is een steeds vaker voorkomend gegeven waar ook bedrijven mee te maken hebben. Volgens Hiromi Ikeuchi, professor sociale psychologie aan de Kansai Universiteit, is het dan ook een logische beslissing van Nintendo. "De laatste jaren wordt intimidatie waar diverse industrieën mee te kampen hebben zichtbaarder via social media. Ook de houding van consumenten verandert. Nintendo gaat met de tijd mee en heeft een besluit gemaakt waar de maatschappij klaar voor is."

Dit artikel delen:

Lees meer

Shoot House-map voor Call of Duty: Modern Warfare 2 getoond Derde Chapter van Fortnite eindigt al in december
8

Reacties op: Nintendo Japan repareert niet bij intimidatie van werknemers

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    warcryptic

    • 14 november 2022 12:09
    Ik vind dit een goede keuze.
    Mensen die grenzen overgaan mogen zelf te gevolgen onderzien.

    Het enige wat ik hierbij lastig vind is als het er precies tussen zit, of wanneer Nintendo besluit om niet te helpen door een verkeerde aannamen / keuze.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 14 november 2022 12:30
    @warcryptic is zeker een goed iets. Ik kan me ook voorstellen dat ieder gesprek dan wordt opgenomen om te beoordelen als een medewerker aangeeft dat de klant over de schreef heen is gegaan

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    -JK-

    • 14 november 2022 13:19
    Nintendo laat weten dat het verwacht dat hun klanten hier begrip voor zullen tonen.

    Ik verwacht dat wanneer een boze klant nare berichten stuurt, die het niet zomaar accepteerd dat tie niet geholpen gaat worden. Die hebben daar geen begrip voor, ze moeten er maar mee dealen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 14 november 2022 13:37
    zoals een gratis reparatie wanneer de garantie is verlopen
    Ik weet niet hoe dat in Japan is geregeld maar in Nederland heb je met dure apparatuur na de garantieperiode nog gewoon recht op gratis reparatie. Dat is dus, althans in Nederland, alles behalve een overdreven eis.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Srebseig

    • 14 november 2022 13:45
    @The_Stifmeister klopt en is in de praktijk niet altijd zomaar begrepen. Zo heb ik ooit een versterker van meer dan 1000 euro gekocht die na 4 jaar gebruik (je mag verwachten dat een versterker van die prijsklasse langer mee gaat) defect ging. Ook ik wees de verkoper (bekende audiozaak uit Enschede) op het feit dat ik toch echt mag verwachten dat ze een duit in het zakje deden ivm de kosten, maar helaas. Ik zou al een zaak er van moeten maken om hier iets mee te kunnen. Ik koop er in ieder geval nooit meer iets en ik vertel het verhaal graag aan anderen (dan met toenaam).

    Wanneer is een klant over een grens en wanneer niet? En wat doet een Nintendo met al die opgenomen berichten? Het is een lastige en listige situatie!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    The_Stifmeister

    • 14 november 2022 13:58
    @Srebseig
    Ik heb het gehad met mijn OLED tv. Ging na 4 en half jaar kapot. Winkelier wilde de TV niet kosteloos laten repareren. Uiteindelijk heb ik, met hulp van een jurist, een dagvaarding gemaakt en deze laten betekenen door een deurwaarder en hem voor het gerecht gedaagd. Toen heeft hij eieren voor zn geld gekozen (wetende dat hij de rechtszaak zou verliezen) en mij kosteloos een nieuwe TV gegeven. Staat een heel topic over op Tweakers, mocht iemand interesse hebben :D

    Schandalig dat deze praktijken in Nederland nog steeds aan de orde van de dag zijn.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 14 november 2022 13:48
    @The_Stifmeister

    In die situatie moet je dan wel kunnen aantonen dat het niet jou schuld was en wwwrkm je deze situatie niet kon zien aankomen. Als je zelf wat kapot maakt is het logisch dat het niet gratis is, maar ook als je het al maanden zag gebeuren voor je aan de bel trok voor het echt kapot ging ook niet.

    Maar inderdaad buiten die situatie is heb je recht op een goed werkend product maar ligt ook aan de prijs en leeftijd van het product.

    Een day one Ps4 krijg je nu echt niet meer gratis gerepareerd.
    Dat recht is maar een ongeschreven bepaalde tijd geldig. En maar goed ook anders kunnen vele NESsen nog wel een repetitie gratis krijgen. Lol

    Ik weet ook niet hoe dat in Japan is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Ramirez-1

    • 15 november 2022 13:36
    @watashi wa maurice desu.

    Vlak na de launch van de Wii heeft Nintendo zelfs nog gratis mijn Snes gerepareerd. Het is vaak ook hoe je iets brengt of vraagt.