Dat laat het bedrijf dinsdagochtend Nederlandse tijd weten. Nintendo gaat een wereldwijde samenwerking aan met Dena, een Japans bedrijf dat zich specialiseert in sociale en mobiele games. De twee bedrijven gaan specifiek voor mobiele apparaten ontwikkelen en maken daarbij gebruik van Nintendo's intellectuele eigendommen, zoals waarschijnlijk de Super Mario-serie.

Het betreft alleen volledig nieuwe games, geen overzettingen van spellen die eerder specifiek voor de Wii U of 3DS zijn ontwikkeld. Iedere Nintendo-reeks zou in principe een smartphonegame kunnen krijgen.

Grotere doelgroep

Nintendo zegt te verwachten dat deze nieuwe markt meer consumenten in aanraking kan brengen met zijn spelreeksen. Het bedrijf hield lange tijd de boot af wanneer het door investeerders werd gevraagd om ook games voor smartphones te gaan ontwikkelen. 

Hierbij werd de combinatie van hardware en software als voornaamste reden genoemd. Met andere platformen om Nintendo-games op te spelen, zouden toegewijde spelcomputers niet meer nodig zijn. Tijdens de persconferentie van dinsdagochtend noemde Nintendo het echter "zonde" om de smartphonemarkt te negeren.

"Nintendo heeft besloten om zijn games op mobiele apparaten te lanceren, maar niet omdat we onze passie voor toegewijde game-apparaten zijn verloren", zei directeur Satoru Iwata van Nintendo dinsdag tijdens een persconferentie. Hij zei niet te verwachten dat de mobiele Nintendo-games zullen zorgen voor een krimp in de verkoop van eigen Nintendo-hardware en games voor apparaten als de Wii U en 3DS.

Abonnementsdienst

Wanneer de eerste games precies gelanceerd worden, is nog niet duidelijk. Nintendo zegt nog geen financiële impact van de samenwerking te verwachten in dit fiscale jaar, dat loopt tot april 2016. In de herfst van 2015 wordt al wel een nieuwe ledendienst door Nintendo en Dena gelanceerd, beschikbaar op zowel smartphones, Nintendo-spelcomputers als pc's.

Het is onduidelijk wat deze dienst precies gaat inhouden, maar het geldt als de opvolger van Club Nintendo, de huidige ledendienst waarmee Nintendo-klanten punten kunnen verzamelen door producten van het bedrijf te kopen. Die zijn vervolgens in te ruilen voor bijvoorbeeld merchandise. Nintendo liet begin dit jaar weten eind juni de stekker uit Club Nintendo te trekken.