Nieuws
Joy-Cons

Nintendo-directeur verontschuldigt zich voor defecte Switch-controllers

Rechtszaak rondom Joy-Con drift loopt nog steeds

Geschreven door Michel Musters op
Nintendo's directeur Shuntaro Furukawa heeft zich recentelijk verontschuldigd voor defecte Joy-Cons - de officiële controllers van de Nintendo Switch.

Dat deed de topman in een gesprek met Japanse investeerders. "Wat betreft de Joy-Con, verontschuldigen we ons voor problemen die onze consumenten hebben gehad", zo werd vertaald door Kotaku. Vanwege een rechtszaak die in de Verenigde Staten omtrent dit onderwerp loopt, kon Furukawa geen verdere details geven.

Kort na release kwam een voorkomend probleem met de Joy-Con aan het licht. Door het zogenaamde 'driften' lijkt het alsof de analoge stick op de controller een bepaalde richting op wordt geduwd, terwijl dat niet het geval is. Dit zorgt er voor dat personages of wagens in een game automatisch een bepaalde richting op lopen of rijden. Het is niet bekend hoeveel mensen precies last hebben van het Joy-Con-probleem, al wordt het op internet vaak gemeld.

In de Verenigde Staten worden defecte Joy-Con-controllers gratis gerepareerd door Nintendo nadat de collectieve rechtszaak werd aangespannen. In Nederland worden mensen met het probleem doorverwezen naar de klantenservice van Nintendo.

Dit artikel delen:

Lees meer

Crash Bandicoot 4 bevat toch geen microtransacties Dreams krijgt op 22 juli PlayStation VR-ondersteuning
19

Reacties op: Nintendo-directeur verontschuldigt zich voor defecte Switch-controllers

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    hulstpower

    • 1 juli 2020 09:23
    Iemand al ervaring met dit probleem en contact gehad met nintendo.
    Die van me zoontje ze linker joy con is defect.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    gamerlezer

    • 1 juli 2020 09:31
    @hulstpower hier een maandje geleden al een setje via de servicepagina naar de nederlandse reparatie afdeling gestuurd. Netjes kosteloos opgehaald en weer gefixed bezorgd. Chapeau aan de NL service afdeling!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Jumpman

    • 1 juli 2020 09:37
    @hulstpower niet uit persoonlijke ervaring met mijn eigen switch maar toen ik nog in een videogame speciaalzaak werkte was de procedure eenvoudig. Je gaat naar https://www.nintendo.nl/Service-en-info/Contact/Reparaties/Reparaties-1106617.html waar je de reparatie aan kan melden. Ik meen te herinneren dat Nintendo de garantie voor de joycons met een jaar verlengd had maar weet niet of dat alleen op bovengenoemd probleem zou zijn.

    Overigens als dat nog niet gedaan is raad ik aan de joycons te updaten als deze al een poos niet zijn bijgewerkt. Vooral het verliezen van verbinding met de switch wordt hierdoor in veel gevallen verholpen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 1 juli 2020 10:26
    @Jumpman die van me zoon blijft naar boven lopen/ richten zeg maar. Dus de stick is defect.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 5 juli 2020 07:37
    @hulstpower Mijn zoon*

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    sandervs

    • 1 juli 2020 10:28
    @hulstpower ik heb de controllers van de Switches van mijn kids opgestuurd, werkt goed. Deze week ook nog even de controllers van mijn eigen Switch opsturen. We hadden allemaal het probleem, gekocht in 2017 en 2018.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Krytuun

    • 1 juli 2020 10:38
    @hulstpower Ik werk zelf in een winkel en moet ze geregeld opsturen naar Nintendo. Binnen de garantie kan je gemakkelijk het via de winkel opsturen waar je het hebt gekocht.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 1 juli 2020 11:20
    @Krytuun das probleem heb via maat van me gekocht die klant heeft bij Nintendo dus inkoopprijs. Anders koop ik een losse joy con. Als niet lukt via klantenservice het is niet einde van de wereld. Wel bedankt voor je feedback.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 5 juli 2020 07:37
    @hulstpower Mijn/zijn*

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 5 juli 2020 19:57
    @Witty1889 hey taal expert ga lekker iemand anders lastig vallen. Heb dyslexie dus ja er zitten bij mij wel. Een spel fouten in of grammatica fouten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 6 juli 2020 12:33
    *Taalexpert, *grammaticafouten, *'wel eens'. In het Nederlands schrijven we samenstellingen gewoon aan elkaar, tenzij er sprake is van een afkorting ('tv-kast'). Let ook op je interpunctie. Het enige excuus dat dyslexie je geeft is een excuus om extra te oefenen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 6 juli 2020 14:18
    @Witty1889 Je weet dat mensen die andere mensen ergens op aanspreken zoals grammaticafouten of spel fouten, zijn vaak zielige mensen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 1 juli 2020 09:48
    Wel jammer dat er eerst een rechtszaak moet komen voor er een excuus en service komt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    niqomipa

    • 1 juli 2020 12:40
    @fonsrutte
    Precies. Laten we niet net doen alsof Nintendo een grote held in dit verhaal is want ze hebben echt schofterig gehandeld. Dit komt enkel en alleen omdat ze die rechtszaak hebben verloren. Daarvoor kon je meters diep in de stront zakken als een probleem met je joycons had.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Matsie

    • 1 juli 2020 10:03
    Hoe zit het eigenlijk met de garantie op de Joy-Cons. Is dat twee jaar? Het zou Nintendo sieren, aangezien ze hier de productiefout erkennen, de garantie op drift te verlengen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    sandervs

    • 1 juli 2020 10:30
    @Matsie ze zijn heel coulant, Switch van mijn zoontje was uit 2017 en hebben ze gewoon gratis gerepareerd dit jaar

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Mr. Guy

    • 1 juli 2020 10:27
    Ik heb ze zonder garantiebewijs opgestuurd, kreeg een factuur. Daarna heb ik de customer service gebeld en zij hebben de factuur laten vervallen uit coulance ivm. drift.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Pug205GTi

    • 1 juli 2020 10:56
    Ik heb het ook gehad bij 1 joy-con, ik heb wat alcohol aan de onderkant van de stick gedaan (even het flapje omhoog duwen met een pincet), goed heen en weer bewegen en even laten drogen weer. Vaak komt het omdat er vuil in zit, met alcohol maak je het weer schoon en werkt bij mij alweer wat maandjes nu.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Agent 4125

    • 1 juli 2020 12:52
    Ik ben er buiten de garantie mee teruggegaan naar GameMania. Zij hebben m opgestuurd, na ongeveer twee weken had ik 'm weer terug, zonder factuur of kosten. Best slecht dat die dingen zo kwetsbaar zijn.