Als voorbeeld noemt hij dat een gamer een bericht kan krijgen op zijn mobiele telefoon wanneer een vriend een highscore van hem heeft verbeterd. Ook zouden vrienden via dit systeem kunnen afspreken om samen een game te gaan spelen op een Nintendo-spelcomputer.

Nintendo is in het verleden altijd heel terughoudend geweest met mobiel en sociale netwerken, maar daar komt volgens Iwata verandering in. "We zijn onze denkwijze over netwerken drastisch aan het veranderen, deze leek in het verleden misschien zeer gesloten. We willen ons op deze manier aanpassen aan de veranderende tijden."

Games

Iwata zegt niet geïnteresseerd te zijn in het uitbrengen van Nintendo-games op sociale netwerken of smartphones. Op de lange termijn kan dit volgens hem schadelijk zijn voor het bedrijf. "Ons voordeel is dat we software samen met hardware kunnen aanbieden. Hierdoor kunnen we functies aan onze hardware toevoegen die de waarde van content verhogen", legt Iwata uit. 

"Daarom denken we niet dat we onze merken aan externe bedrijven gaan licenseren en deze zo uit laten putten, ook niet als het ons op korte termijn winst kan opleveren." Nintendo laat externe bedrijven zelden aan de slag gaan met zijn eigen merken en doet dat alleen voor games die op zijn eigen platformen uitkomen.