Nieuws
Nintendo Switch

Update: Nintendo gaat defecte Joy-Cons gratis repareren

Pook zou snel 'driften'

Geschreven door Ralph van Dodewaard op
Update 24 juli: Nintendo Amerika heeft een interne memo gestuurd naar de eigen klantenservice, met de instructie om 'driftende' Joy-Con-controllers gratis te repareren. Ook Joy-Cons die niet meer binnen de garantie vallen, worden zonder kosten voor de klant gerepareerd.

"Klanten worden niet meer verzocht om een bewijs van aankoop te leveren voor het laten repareren van een Joy-Con-controller. Ook is het niet meer nodig om de garantiestatus te bevestigen", leest de memo die de klantenservice heeft ontvangen. Bovendien krijgen de klanten die eerder hebben betaald voor een Joy-Con-reparatie hun geld terug.

Hierbij moet worden vermeld dat het hier gaat om reparaties in de Verenigde Staten. Of Nintendo Nederland dezelfde maatregelen gaat treffen, is nog niet bekend.

Update 23 juli: Nintendo heeft een officiële reactie gegeven op de rechtszaak die is aangespannen tegen het bedrijf om de defecte Joy-Cons. Nintendo adviseert Switch-eigenaren die het probleem ondervinden om de klantenservice te raadplegen.

Een woordvoerder van Nintendo zegt tegen nieuwswebsite Kotaku dat het bedrijf trots is op het maken van producten van goede kwaliteit en het constant verbeteren hiervan. "We zijn op de hoogte van recente berichten dat sommige Joy-Con-controllers niet naar behoren reageren. We willen dat onze klanten plezier kunnen hebben met de Nintendo Switch en als dit niet lukt, moedigen we ze aan om onze klantenservice te raadplegen", aldus de woordvoerder.

De hoofdpagina van de klantenservice op de Amerikaanse website van Nintendo is inmiddels geüpdatet met een directe link voor klanten die problemen ondervinden met hun Joy-Cons. Hier kan een ticket worden ingediend om de controller te laten repareren. Of ook Nintendo Nederland extra maatregelen gaat nemen, is niet bekend.

Joy-Cons

Origineel bericht: Nintendo is officieel aangeklaagd door advocatenkantoor Chimicles Schwartz Kriner & Donaldson-Smith. Veel spelers ondervinden namelijk problemen met de Joy-Con-controllers.

Sinds de lancering van de Nintendo Switch in 2017, ondervinden veel spelers problemen met hun Joy Con-controllers. De pook van de Joy Con zou snel 'driften', wat betekent dat de controller input registreert zonder dat de speler iets doet. Het advocatenkantoor Chimicles Schwartz Kriner & Donaldson-Smith heeft om deze reden nu officieel een class action-rechtszaak aangespannen tegen Nintendo.

De class action-rechtszaak tegen Nintendo houdt in dat het advocatenbureau een grote groep mensen representeert die slachtoffer zijn geworden van het probleem met de Joy-Cons. Amerikaanse spelers die hetzelfde probleem ondervinden, kunnen op een speciale pagina op de website van het advocatenbureau een formulier invullen.

In de aanklacht wordt Nintendo ervan beschuldigd dat de pook van de Joy-Con defect is en dat hier niks aan wordt gedaan, ondanks dat het bedrijf van het probleem af weet door middel van de vele klachten van klanten. Ook wordt de pook niet gratis gerepareerd. Nintendo overtreedt volgens het advocatenbureau dan ook de wetten voor consumentenbescherming, valse reclame en garantie. Nintendo heeft zelf nog niet gereageerd op de aanklacht.

Dit artikel delen:

Lees meer

Update: De winnaar van de Nacon Revolution Pro Controller 2 voor de PS4 en twee kaartjes voor CampZone! Ram-geheugen wordt spotgoedkoop en LG-monitor in de review
16

Reacties op: Update: Nintendo gaat defecte Joy-Cons gratis repareren

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • casualkiller

    • 22 juli 2019 16:10
    En terecht, al verwacht ik er niet veel van, hopelijk wordt Nintendo nu eens wakker geschud. What if dit probleem (joycon drift) in de switch lite zit straks, dan hebben ze echt een probleem.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CroniC

    • 22 juli 2019 17:35
    @casualkiller
    @casualkiller
    Inderdaad nog nie eens zo snel aan gedacht, maar die kunnen niet van t scherm afgehaald worden. Dat zou een misser zijn als ze dit niet direct al veranderen in t joycon ontwerp.
    Maar Nintendo is niet alleen. Mijn dualshock 4 heeft t zelfde probleem na amper 1.5 jaar.
    L3 registreert super slecht waardoor ik maar blijf druk om mn chatacter te laten renne of m in moet houden. En dan nog drift op de rechter pook. Controller voor shooters al niet meer geschikt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Goodmushin

    • 22 juli 2019 21:32
    Ja is zwaar irritant en belachelijk dat Nintendo hier niks aan wil doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Fpsbig

    • 23 juli 2019 00:47
    Laatst ook last van geen drift maar de linker analoog die naar beneden niet goed registreerde. Nintendi geeft maar 1 jaar garantie maar de winkel waar ik m gekocht had 2 dus via nedgame is die toe gerepareerd. Zo te voelen hele knuppeltje vervangen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • burhan42

    • 23 juli 2019 04:55
    Bij mij is zelfs een pookje kapot. Het registreert mijn inputs gewoon niet goed. Moest een nieuwe linker joycon kopen. Ik dacht dat ik de ongelukkige was maar als dit bij te veel andere mensen gebeurt en ze doen er niets aan. Dan begrijp ik wel waarom ze worden aangeklaagd

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Voci

    • 23 juli 2019 08:14
    De verkoper is verplicht 2 jaar garantie te geven. De fabrikant verplicht 1 jaar.

    Ook mijn linker joycon registreert overigens foutief ‘naar beneden’…

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • DarkraverX

    • 23 juli 2019 13:22
    @Voci

    In Nederland hebben we de conformiteit garantie, dit houd in dat je zelfs na 2 jaar garantie hebt op je product.

    Conformiteit is wat ook wel wettelijke garantie genoemd wordt. Consumenten mogen een redelijke verwachting hebben van de kwaliteit van een product. … Elk product heeft een bepaalde levensduur of in elk geval mag een consument een bepaalde levensduur van een product verwachten.

    uiteraard is tot 2 jaar dus volledig vergoed en na 2 jaar heb je dus nog steeds garantie dus wilt zeggen stel je product is kapot na 2.5 jaar en je zou mogen verwachten dat het minstens 5 jaar mee gaat dan heb je nog steeds recht op garantie.

    Helaas erkennen de meeste bedrijven die wetgeving niet, daarom is het raadzaam om een rechtsbijstand verzekering erbij te hebben want geen 1 bedrijf staat boven de Nederlandse wetgeving.

    Voorbeeld een Bosch wasmachine of een In de Shit eeeh Indesit.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jumpman

    • 23 juli 2019 14:43
    @DarkraverX misschien wel even handig om erbij te vermelden, 2 jaar volledige garantie zoals je aangeeft maar na 2,5 jaar defect met een levensverwachting van 5 jaar betekend dat je de helft van de kostten als garantie krijgt, voor de andere helft heb je alsnog een rekening, inclusief verzend en onderzoekskostten.. Het is namelijk niet tot 5 jaar volledige garantie. Maar het klopt wel dat hier te weinig gebruik van gemaakt wordt, vaak ook doordat dit bij de consument niet bekent is.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • TommyVercetti

    • 23 juli 2019 14:52
    @DarkraverX

    Mijn Indeshit is still going strong 😆

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Heiny Reimes

    • 23 juli 2019 16:04
    Ik ken serieus niemand die geen problemen hebben met de controle in mindere or meerdere maten na 6 maanden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • EdwinS

    • 24 juli 2019 09:35
    @Heiny Reimes Nou dan zal ik mij even voorstellen ;) Heb mijn switch van af day one. Zeker 1000+ uur erop zitten en ik heb GEEN problemen met een van de controllers :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Heiny Reimes

    • 24 juli 2019 10:01
    @EdwinS Fijn dat er mensen zijn die er geen problemen mee hebben :). In mijn kring zonder uitzondering allemaal wel deze issues :S

    Maar contactspray verhelpt 95+% van de problemen (zoals WD40
    'contactspray'). Dus ff sprayen (terwijl die uitstaat) onder het rubbertje van de controller, veel rondsturen, tijdje laten drogen en voila.

    Maar ik hoop dat ze een andere techniek of materialen gebruiken voor de Switch Lite, want die controlers zijn niet te vervangen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Wesshole

    • 23 juli 2019 23:04
    Toevallig! Ik heb vandaag twee nieuwe pookjes besteld om zelf te gaan knutselen. Twee maal het linker pookje dat defect is vind ik bizar!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • denver

    • 24 juli 2019 06:37
    Vraagje aan de redactie: wat betekenen die rode kringeltjes steeds onder het woord ‘rechtzaak’ in dit artikel?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • EdwinS

    • 24 juli 2019 09:34
    @denver Denk dat je een spellingchecker aan hebt staan in je browser.. Het juiste woord is namelijk rechtszaak, volgens google.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Ralphvandodewaard

    • 24 juli 2019 13:43
    @EdwinS Heb het nu aangepast, thanks!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.