De licentieovereenkomst heeft met name betrekking op een conversatie-editor en software voor tweedimensionale pre-rendered omgevingen. "We maken aanpassingen die het best bij Torment passen, en sommige systemen zullen natuurlijk volledig nieuw zijn, omdat het ontwerp van Torment op zichzelf staat", aldus Saunders. De project lead verwacht dankzij de gehuurde technologie tijd en geld te besparen bij de ontwikkeling van de spirituele opvolger van rpg Planescape: Torment.

De technologie die inXile heeft gelicenseerd, wordt door Obsidian Entertainment gebruikt bij de ontwikkeling van Pillars of Eternity en Wasteland 2. De twee studio's onderhouden nauwe banden, omdat de oprichters van InXile en Obsidian elkaar kennen uit hun tijd bij Black Isle Studios, bekend van Planescape: Torment en Fallout. 

Torment: Tides of Numenara wist met een campagne op Kickstarter 4,1 miljoen dollar op te halen en betrekt mensen die hebben gedoneerd bij de ontwikkeling van de game. In december 2013 liet inXile Kickstarter-backers stemmen tussen real-time of turn-based gevechten. Turn-based won met een nipte voorsprong.