De open spelwereld is het grootste verschil met de oude games, volgens Darrell Gallagher van ontwikkelaar Crystal Dynamics. In de oude games was "er een illusie van vrijheid", vertelt Gallagher. "Dit keer is het absoluut echt. Je kunt letterlijk elke kant op die je ziet, en je eigen weg banen naar de finish, in plaats van daar naartoe geleid te worden."

De spelwereld bevat basiskampen waarin Lara Croft items kan combineren om eigengemaakte wapens te creëren. Ook kan de avonturierster in de kampen haar vaardigheden verbeteren via een upgradesysteem. Vanuit deze kampen kan ze ook snel reizen tussen verschillende locaties. Om te overleven moet Lara op het eiland bovendien eten en drinken verzamelen.

Bruut

In de nieuwe Tomb Raider wordt, wanneer Lara iets verkeerds doet, in detail getoond hoe ze komt te overlijden. Een paar voorbeelden hoe Lara aan haar einde kan komen zijn in Game Informer beschreven. Zo is er een animatie waarin een rotsblok haar benen vastpint, waarna haar gezicht vermorzeld wordt door een andere steen. Een andere animatie toont een gestoorde man die Lara op brute wijze doodsteekt, en vervolgens haar ogen sluit met zijn hand.

Tomb Raider moet een reboot worden van de gameserie met Lara Croft in de hoofdrol. De game, die gisteren werd aangekondigd, gaat terug naar de roots van de 21-jarige Lara.