Het oude bekende verhaaltje rond geweld in de media speelt weer in Amerika dankzij uitspraken van een cosumenten groep. Deze beweerde afgelopen donderdag namelijk dat het toenemende geweld op vrouwen veroorzaakt wordt door computerspellen. Men doelde hierbij vooral op kinderen die op vroege leeftijd al geindoctrineerd worden door het spelen van gewelddadige games. Vooral de verkopers krijgen er van langs: deze moeten er voor zorgen dat kinderen niet zomaar elk spel kunnen kopen.

Gelukkig zijn er ook belangenorganisaties voor de gameindustrie die hierop reageren. De Video Game Trade Association noemde het rapport van de organisatie 'niet reeel'. Het rapport draaide grotendeels om GTA: Vice City waarin hoeren kapot geslagen worden. Dit is een zeldzaamheid in de industrie (maar wel een succesvolle zeldzaamheid ). Daarnaast brengt men het argument naar voren dat de gemiddelde leeftijd van de gamers 28 jaar is. Dit is alleen vastgesteld aan de hand van de gemiddelde koper van een game en daarom zou men hier tegenin kunnen brengen dat ouderen meer geld hebben om vaker games te kopen.

De derde partij is de overheid zelf uiteraard. Senator Joseph Lieberman, een bekende strijder tegen geweld in de media, heeft ook gereageerd op het artikel. Hij legt deels de schuld neer bij de industrie die weinig tot niets doet om het geweld dat kinderen voorgeschoteld te krijgen te verminderen, maar legt daarnaast ook de schuld bij de ouders en verkopers.A spokeswoman for Take-Two Interactive - which owns the manufacturer of Grand Theft Auto - said in a statement that "the company makes every effort to market its games responsibly (and) target advertising and marketing only to adult consumers over the age of 17."

The report said only 70 percent of retailers have polices preventing children from buying or renting games rated M.Uiteraard zit er wel een kern van waarheid in de verhalen van elk van deze partijen, wil je dus een goed oordeel kunnen vormen dan doe je er verstandig aan om de links in dit artikel eens te bekijken.