Nieuws
PlayStation 5

Nieuwe PS5-update met M.2-ssd-ondersteuning komt morgen uit

Systeemupdate was al beschikbaar voor bètatesters

Geschreven door Michel Musters op
Morgen verschijnt er wereldwijd een nieuwe systeemupdate voor PlayStation 5.

De firmware update is al een tijdje beschikbaar voor bètatesters, maar komt morgen voor iedereen uit. Met de patch kunnen gamers hun opslagruimte uitbreiden met M.2-ssd's. 

Gebruikers kunnen de opslag uitbreiden door de kap van de console te verwijderen en de ssd-houder voor de interne gleuf te verwijderen met een schroevendraaier. Ook moeten ssd's voldoen aan een aantal eisen. Zo is een snelheid van 5,5 GB/s benodigd en mag de component niet breder zijn dan 22 mm. De volledige lijst met vereisten is te vinden op de website van PlayStation. Eenmaal geïnstalleerd is het mogelijk games te downloaden op of te verplaatsen naar de schijf.

Verder kunnen spelers hun controlecentrum na het downloaden van de update naar smaak aanpassen. Ook is 3D audio via luidsprekers te horen, waarbij gebruikers met de microfoon van de DualSense de akoestiek van de kamer kunnen meten. Ook worden verschillende versies van games, zoals de PlayStation 4- en PlayStation 5-versies, los weergegeven op het Home-scherm en duidelijker aangegeven met een icoon. Verder moet de bibliotheek overzichtelijker worden door geïnstalleerde games eerst weer te geven.

Een volledige lijst met aanpassingen is hier te lezen.

Dit artikel delen:

Lees meer

Alfred Hitchcock - Vertigo verschijnt op 16 december op pc Dying Light 2: Stay Human uitgesteld naar februari 2022
16

Reacties op: Nieuwe PS5-update met M.2-ssd-ondersteuning komt morgen uit

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    san5324

    • 14 september 2021 16:46
    Ben benieuwd hoe 3d sound klinkt op m'n q90r soundbar. Ik kan niet wachten op de Sony ht-a9.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Smallie

    • 14 september 2021 17:10
    @san5324
    Het neigt wat naar opscheppen wat je doet, maar in principe zou er wel oke geluid uit zo’n balk moeten komen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 15 september 2021 09:52
    @Smallie

    Denk het ook ja :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 14 september 2021 18:28
    @san5324 Whahahahaha soundbars. Die HT-A9 gaan echt je wereld veranderen. Probeer na(ast) die set eens te kijken naar wat serieuzere audiosystemen. Als je dit soort geld erin wilt steken, is een bezoekje aan HiFi Klubben of een vergelijkbare winkel echt een aanrader. Er zijn voor dezelfde prijs nog steeds 2.0 en 2.1 systemen beschikbaar die alle surround en atmos het water uitblazen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 15 september 2021 09:51
    @Witty1889

    Ik ben er vrij zeker van dat 2.1 mijn 7.1.4 er echt niet uit zullen blazen… Soundbar van nu is echt niet meer wat het was.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 15 september 2021 13:31
    @san5324 Dat ligt er helemaal aan welke 2.1 (ik ben overigens veel groter voorstander en fan van .0 sets, dus zonder sub!) je tegenover die 7.1.4 zet. In het geval van geluid is groter letterlijk altijd beter, dus een 2.0/2.1 met grotere drivers en meer vermogen gaan gewoon objectief beter klinken dan welke 7.x.x van een kleiner formaat dan ook.

    Ik ben overigens een muziekmens en geen cinemamens wat geluid betreft. Ik heb liever een mooie weergave van het stereobeeld zoals de producer en mixer deze hebben afgeleverd dan een aanval op mijn gehoor van alle kanten. Ik heb bovendien nog nooit een mooie 5.1 of 7.1 muziekmix gehoord.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 15 september 2021 15:03
    @Witty1889

    Ik snap je punt, maar ik denk echt dat je m'n soundbar en rears enigzins onderschat.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Victor Sullivan

    • 14 september 2021 20:07
    @san5324 3D audio rolt morgen helaas enkel nog uit voor de stereo speakers van je tv. Soundbar volgt hopelijk later.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    san5324

    • 15 september 2021 10:27
    @Victor Sullivan

    Kwam ik later achter ja.. Dan gebruik ik even tijdelijk de speakers van m'n tv. Ik heb een a90j dus dat geluid is echt al goed genoeg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 14 september 2021 17:19
    Ben benieuwd als je atmos/dtsx setje hebt of het dan gebruikt maakt van de extra speakers of niet?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 14 september 2021 18:34
    @hulstpower Heb jij er een? Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Laat het me weten!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 14 september 2021 20:05
    @Witty1889 ja ik had al jaren de LG sj9 dit jaar geuodate naar de sn11rg met rear speakers er bij. Dit miste ik bij de 1e versie van ze, stuur even een reminder van de week om het je te laten weten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    hulstpower

    • 15 september 2021 19:41
    @Witty1889 kan dus alleen via tv de 3d audio, als je een soundbar of wat dan ook selecteer kan je er niks mee

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 14 september 2021 18:31
    Ik ben heel erg blij met m'n PS5 maar die 3D audio klinkt echt als 100% poep via de controller. Wat heeft dat ding een slechte versterker zeg. Met een beetje degelijke koptelefoon hoor je vooral artefacten, als je al het geluk hebt dat je een 3,5mm jack kabel kan gebruiken. Helaas wordt de 3d audio als ik het goed begrijp via software gesimuleerd en is dit gewoon wat het algoritme er van maakt. Ik vraag me af of een directe verbinding van de Sp/DIF van de PS5 hier soelaas gaat bieden, al is het maar zodat ik gewoon m'n eigen versterker kan gebruiken voor m'n koptelefoon. Ik ga het merken morgen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkSlide.nl

    • 15 september 2021 15:43
    @Witty1889 is inderdaad een softwarematige simulatie die dan gecomprimeerd via bluetooth naar je controller gestuurd wordt. Daarna zet de DAC(digital analog converter) chip het om naar analoge stereo audio en zoals je al zegt door de matige versterker in de controller naar je koptelefoon gestuurd, klinkt inderdaad niet geweldig nee.

    Overigens heeft de PS5 helaas geen SP/DIF meer zoals de PS2, 3 en 4 dat wel hadden in de vorm van een optische toslink audio uitvoer. Je moet nu dus via HDMI het geluid uitvoeren om goede kwaliteit te behouden. Dat kan naar een versterker met HDMI of naar je TV en dan de optische uitgang van je TV gebruiken naar je versterker als je geen HDMI op je versterker hebt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Witty1889

    • 15 september 2021 22:17
    @DarkSlide.nl Ik gebruik inderdaad de optische uitgang van de TV naar m'n versterker. Ben op zoek naar een nieuwer model die ook video output kan doorlinken via HDMI om die extra stap over te slaan. Eerst nog even sparen.