Nieuws

Nieuwe Naughty Dog-game nog niet onthuld om crunch tegen te gaan

Het moet een betere balans tussen werk en privéleven creëren voor werknemers

Geschreven door Michel Musters op
Naughty Dog heeft expres nog geen nieuwe game onthuld om problemen in de balans tussen werk en het privéleven van diens werknemers te vermijden.

Dat meldt studiohoofd Neil Druckmann in een interview met ComicBook.com. Hij wordt daarin gevraagd over waarom - buiten een multiplayerspel gebaseerd op The Last of Us - de studio nog geen andere nieuwe game heeft onthuld.

"We hebben Uncharted 4 en The Last of Us: Part 2 ver voor release aangekondigd, maar dat zorgde voor wat problemen in de balans tussen werk en privéleven", aldus Druckmann. "Doordat we de aankondiging wat uitstellen, kunnen we flexibeler zijn met de planning en benaderen we de productie bewuster. We werken aan het multiplayerproject (rondom The Last of Us) en een ander project waar ik nog niets over zeg, maar we zijn er erg enthousiast over."

Hoewel Druckmann niet letterlijk het woord 'crunch' - dat staat voor de intens drukke periode voor de release van een game waarbij werknemers overuren draaien - gebruikt, hint hij hier dus wel naar. Door een game niet ver van te voren aan te kondigen, zitten fans ook niet te wachten op het project, is er geen releasedatum bekend en kan dergelijke crunch dus zoveel mogelijk vermeden worden.

Dit artikel delen:

Lees meer

Gerucht: vervolg op Nickelodeon All-Star Brawl mogelijk in de maak Beelden van onaangekondigde scifi-rpg van Sony XDev uitgelekt
20

Reacties op: Nieuwe Naughty Dog-game nog niet onthuld om crunch tegen te gaan

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    Snoop213

    • 8 januari 2023 12:34
    Maar dat kan sowieso toch vermeden worden door een game wel aan te kondigen. Maar gewoon aan te geven dat het uitkomt wanneer het klaar is. Zonder jezelf druk op te leggen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tinus Tussengas-1

    • 8 januari 2023 12:55
    @Snoop213 maar het publiek gaat dan vaak toch wel klagen op een gegeven moment. Men vraagt om een releasedatum en dan moet je die druk wel kunnen weerstaan. Of men gaat achteraf klagen dat de game te vroeg aangekondigd is (Cyberpunk). Daar kwamen zelfs doodsbedreigingen binnen na het zoveelste uitstel. Ik kan Naughty Dog hier dus volledig in begrijpen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 8 januari 2023 13:09
    @Tinus Tussengas-1 Gewoon niets van aantrekken. En gewoon je afsluiten van de de buitenwereld. Maar ik denk dat de game in 2024 uitkomt dus binnenkort wel zal worden aangekondigd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tad

    • 8 januari 2023 14:09
    @Snoop213 De investeerders kunnen er wat van aantrekken en tegen hun zeg je niet zomaar nee

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Tinus Tussengas-1

    • 8 januari 2023 18:55
    @Snoop213 dat is niet hoe het werkt. Als je een game aankondigt, verwacht men ook updates over de vorderingen, promotiemateriaal en uiteindelijk een releasedatum. Doe je dit niet, dan krijg je een negatieve tendens rondom je game. Dat wil je niet.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 8 januari 2023 21:23
    @Tinus Tussengas-1 Rockstar doet het ook al jaren zo met nieuwe games. En daar hoor niemand over. Sws als je mensen gaat lastig vallen omdat een studio niet doet wat jij graag ziet is natuurlijk krankjorum. Ik heb nog nooit een RARE bedreigt of lastig gevallen omdat ik geen Banjo kazooie van ze krijg. Maar wat ik zeg ik denk dat de nieuwe Naughty Dog aankondiging niet lang meer op zich laat wachten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jar25

    • 10 januari 2023 10:39
    @Snoop213 Je reageert vooral vanuit jou, dat jij het gek vindt…. maar het gebeurd dus helaas wel, dat medewerkers bedreigd worden bijvoorbeeld. En je kunt zeggen wat je wilt, maar hoe denk je dat alles bekostigd wordt? Juist door aandeelhouders e.d. Daar hangen ook contracten aan vast etc etc. Dit is echt wel een doordachte en goede keuze.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 8 januari 2023 13:18
    @Snoop213

    Publiek gaat zeuren. En steeds meer dwingende vragen stellen. Steeds onrustiger gedrag vertonen.
    En dat zorgt onbewust dus wel degelijk voor druk.

    En een andere reden van druk vermindering door niet aankondigen is er ook.
    Het kan namelijk zo zijn dat men een game aankondigt, laten we zeggen Uncharted 5, met nieuwe personages die vanaf het begin al negatief beoordeeld worden zonder ook maar enige details.
    Als je dan met passie een mooi product wilt maken en je ziet dat alle toekomstige kopers nu al zeggen dat je schandalig bezig bent en dat je beter een goed spel zou moeten maken en zelfs gaan bedreigen, dan wordt de druk ook hoog. En niet omdat je op tijd klaar moet zijn met je project, maar vooral omdat er veel druk komt op een goed spel.
    Terwijl een game pas aankondigen zodra die al bijna af is en je genoeg methoden hebt om publiek te overtuigen, misschien hij de reveal meteen een werkende demo online gooien, dan krijg je eerlijkere reacties en wordt de psychische druk ook lager omdat je het gevoel hebt iets goed te doen.
    En ja mensen klagen. Dat is nu eenmaal de manier om ons te laten horen dat we ergens niet mee eens zijn.

    Nu net jij moet dat weten, want je doet het zelf ook omtrent de Nintendo franchises. Maar stel nu dat jij bij Nintendo werkt en je werkt met hart en ziel aan iets, en je ziet enkel maar mensen klagen over dingen die jij vooral niet doet en dat niemand ook maar enige waardering laat merken over wat jij eigenlijk wel heel goed doet, dan hakt dat erin. Waardering en erkenning is heel belangrijk. Ook voor toekomstige games. Stel dat je werkte aan fire emblem, en je volgend project wordt donkey Kong. En je bent eigenlijk de beste in het veld, met passie voor beide franchises maar dankzij klagers raak je depressief met zelfmoord neigingen, dan moet een minder geschikt persoon die game gaan maken, regisseren, of wat dan ook. En wordt die game minder van kwaliteit enkel omdat we op voorhand goede mensen helemaal gek maken met Twitter en e-mail bedreigingen om een game die ze niet maken.
    Ik weet overigens dat jij dit zo niet doet hoor maar het gebeurd wel. En dat is in de basis al fout.

    Overigens mag je gewoon klagen erover hoor. Ik vind die passie van jou wel cool.
    Dit was enkel om aan te geven dat iets negatief benaderen veel vaker gebeurd dan positief, en vooral bij hele vroege aankondigen.

    En de enige manier om je personeel rustig zonder die psychische druk te laten werken is om ze rustig de tijd te geven, en de beste manier is om je game nog niet naar buiten te brengen. Dan geef je automatisch aan je personeel aan dat het pas bekend wordt wanneer het hele team er klaar voor is en niet wanneer meneer ceo vind dat het mooi op zijn cv staat en leuk voor de aandeelhouders vergaderingen.
    Want die dingen gaan vaak niet over het gewonnen personeel. Dus dat de topmensen van Naughty Dog zeggen dat ze wachten tot de tijd goed is is meteen een signaal naar personeel dat de CEO niet bepaalt maar dat het hele team bepaald, dus om rustig en goed een mooie reveal te kunnen leveren.
    Zonder druk van werk, maar ook zo net druk van al die zo genaamde fans van franchises die op voorhand eigenlijk al afkeuren.
    Kijk maar naar de uncharted film. Ik zeg niet dat die goed of slecht is maar wat een gezeur la enkel bij de actief bekend making. Chris Pratt als Mario ook al een voorbeeld. Nu kunnen die mensen vast wel tegen druk vanwege altijd al voor de camera met honderden mensen om je heen toch moeten doen alsof die er niet zijn.
    Maar dit voelt een programmeur ook niet n die is hier niet tegen bestands

    Dus vooral moeten alle ontwikkelaars nu dit voorbeeld volgen en een game pas laten zien zodra er ook werkelijk contente dingen zijn en dat de mensen achter de game ook al trots kunnen zijn wat ze laten zien, en niet om de CEO er goed te laten uitzien met een veel te vroege reveal.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    DarkSlide.nl

    • 8 januari 2023 13:33
    @watashi wa maurice desu.
    TL;DR hoe minder de buitenwereld weet, hoe minder druk er is van buitenaf.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Huh

    • 8 januari 2023 13:40
    @watashi wa maurice desu. Goed verhaal. Lekker kort ook!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 8 januari 2023 15:29
    @Huh

    De meeste hier weten dat ik niet van korte reacties ben.
    In mijn hoofd is een korte reactie ook incompleet als je niet meer inside details verteld.

    Ik had ook wel kunnen zeggen:

    Als er mensen minder weten is er minder druk.

    Maar dan laat ik goede voorbeelden en in mijn gevoel argumenten achterwege en ook meer gedachtengoed wat ik dan wel wil melden als het een echt gesprek is maar niet zou melden in tekst. Daarom dat mijn reacties lang zijn.

    Sorry als het je teveel is, dat kan ik begrijpen hoor maar dan kan ik je maar 1 ding aanraden. Zodra je mijn naam ziet gewoon door scrollen( letterlijk) en de volgende lezen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    **Guitar_Hero**

    • 8 januari 2023 16:13
    @watashi wa maurice desu. Bij jouw naam scroll ik doorgaans ook door, het leest voor mij gewoon niet lekker weg door de lengte.

    Ook in een normaal gesprek zou dit voor mijn gevoel overigens meer een monoloog zijn, en ook dan zou mijn aandacht afzwakken.

    No offense hoor en uiteraard aan jou of je de moeite wil nemen om het te typen, en aan een ander om het te lezen of door te scrollen.

    Ontopic, ik denk dat ook dit soort berichten de aandacht kunnen trekken en het negatieve kan aanwakkeren maar andersom is niks zeggen ook weer niks. De balans zoeken is dus het enige dat ze kunnen doen voor mijn gevoel.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 9 januari 2023 00:38
    @**Guitar_Hero**

    Ik zal proberen mijn reacties vooral niet te veel zo te schrijven dat ik veel dingen herhaal.
    Dat merk ik namelijk wel als ik mijn reacties lees. Maar heb dan geen zin om ze oneindig te editen, hahaha
    En dat maakt het ook makkelijker lezen en maakt het automatisch korter. Ietsje.

    Maar ik ben zeker niet beledigd als je mij weg scrolt omdat het niet fijn leest.

    Dus no offense is taken.

    Ps: edit.

    In een echt gesprek zou ik dit zo natuurlijk niet doen. Dan zou ik korter zijn en dan de anderen ook veel kansen geven. Zoals ik het nu schrijf is het wel monoloog. HAhah maar in tekst kun je niet altijd hetzelfde doen als wat je in een gesprek zou doen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    **Guitar_Hero**

    • 10 januari 2023 07:05
    @watashi wa maurice desu. Voor mij hoef je het uiteraard niet te veranderen hoor, maar doe vooral wat voor jou werkt!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Snoop213

    • 8 januari 2023 21:25
    @watashi wa maurice desu. haha nee hoor lange reacties moet kunnen. Maar ik vindt dat mensen eens studios met rust moeten laten.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 9 januari 2023 00:33
    @Snoop213

    Ja daar ben ik het dan wel helemaal mee eens. Haha
    Bedreiging kom op zeg. En dat omdat iemand besluit iets anders te doen dan wat die ene persoon wil

    De wereld is gek geworden. Of aan het worden. Internet doet veel goed. Maar
    minstens net zoveel fout.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Jar25

    • 10 januari 2023 10:41
    @watashi wa maurice desu. geen excuus nodig hoor, je slaat gewoon spijkers op de koppen :) en je geeft daarmee goed inzicht

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    watashi wa maurice desu.

    • 11 januari 2023 09:35
    @Jar25

    Thnkx.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • fonsrutte

    • 8 januari 2023 15:23
    @Snoop213 precies, dat deed Blizzard ook altijd en dat werkte prima.
    Ook bij Diablo 4 deden ze dat, de release datum is pas onlangs bekendgemaakt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • jaquesparblue

    • 8 januari 2023 19:45
    @fonsrutte Bij ActivisionBlizzard kan de werkcultuur dan ook niet veel slechter worden.