Nieuws
Nintendo 64

Replica van N64-controller bevat een paar extra knoppen

Waaronder een ZR-knop

Geschreven door Michel Musters op
Er zitten een paar extra knoppen op de aankomende Nintendo 64-controller in vergelijking met de oorspronkelijke controller.

Nintendo onthulde de replica van de controller tijdens diens Direct-uitzending. Later dit jaar kunnen er namelijk Nintendo 64-games (en Mega Drive-games) via een extra Nintendo Switch Online-abonnement op de Switch gespeeld worden.

Een promofoto van de nieuwe controller toont de bovenkant ervan. Daaruit blijkt dat er nieuwe knoppen aanwezig zijn die niet op de oorspronkelijke versie zaten. Het gaat om een ZR-knop, Home- en Share-knoppen aan de bovenkant van de controller. De controller heeft ook een USB C-port om hem op te laden, alsmede een Sync-knop.

De controller kan - net als een replica van de Mega Drive-controller, door Nintendo Switch Online-leden besteld worden. De controllers kosten 49,99 euro per stuk.

N64-games die op lancering van het Switch Online-kanaal beschikbaar komen, zijn onder andere The Legend of Zelda: Ocarina of Time, Star Fox 64, Super Mario 64, WinBack, Yoshi's Story en Mario Kart 64. Games die daar geschikt voor zijn, kunnen met vier personen worden gespeeld. In totaal zijn er op lancering negen N64-games beschikbaar. Ook verschijnen er Mega Drive-games op de Nintendo Switch, waaronder Ecco the Dolphin, Sonic the Hedgehog 2, Ristar en Streets of Rage 2. Het gaat in totaal om veertien games. 

Later komen er ook andere N64- en Mega Drive-spellen naar het online platform, waaronder Banjo-Kazooie.  Zowel de N64- als Mega Drive-games zijn onderdeel van een nieuw abonnement, waar huidige Nintendo Switch Online-leden naar kunnen upgraden. Meer details over dit abonnement, waaronder de prijs en precieze releasedatum, volgen snel.

Nintendo 64

Dit artikel delen:

Lees meer

PlayStation Plus-games van oktober mogelijk gelekt Optie om game-updates 'terug te rollen' verdwijnt mogelijk van Steam
13

Reacties op: Replica van N64-controller bevat een paar extra knoppen

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • avatar

    StormFox

    • 27 september 2021 09:14
    Nu weten we ook gelijk waarom er geen mini n64 komt, want met zulke dure controllers
    zal dat geen succes worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 27 september 2021 09:32
    @StormFox Ik denk dat deze controllers duurder zijn, omdat ze deze helemaal opnieuw moesten ontwerpen om de extra knoppen in te verwerken, en omdat ie oplaadbaar moet zijn vanwege de draadloze verbinding.
    Als ze een N64 Mini zouden uitbrengen, dan zit ie gewoon aan een kabel en gebruiken ze precies dezelfde controller als ze al hadden 25 jaar geleden. Dus dan zitten er nog amper kosten aan.

    Daarnaast is volgens mij de reden dat deze mini niet komt het feit dat dit eerste
    console is die de 4 player optie standaard had in hun systeem en ook vele games dit ondersteunde. Men zou dus het liefst 4 controllers er bij willen, en dat is best veel gevraagd. Ook zijn de meeste favo N64 games niet alleen van Nintendo maar ook van Rare. Dus dat zou ook eerste opgelost moeten worden.
    Want, zeg nou zelf: je kan geen N64 Mini uitbrengen zonder Goldeneye!!! :)
    Trouwens!! Er komt wel Banyoo naar de N64 online service, dus Rare en Nintendo zijn blijkbaar al om de tafel gaan zitten om dit uit te brengen. Dus…wie weet wat de toekomst brengt.

    Ik zou het wel heel vet vinden als er alsnog een N64 Mini zou komen, omdat het wel cool is om al die kleine consoles zo naast elkaar te hebben. :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    StormFox

    • 27 september 2021 09:43
    @Exalian-1 Dat heb je wel een goed punt wat betreft de hogere productiekosten voor bluetooth.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Fpsbig

    • 27 september 2021 10:33
    Ik ben heel benieuwd naar de analoge stick. Er zijn wel redelijke namaak N64 analoge sticks maar die reden het niet bij her origineel. Het origineel sleet wel heel snel dus ben benieuwd of er nu ook goede sticks komen zodat ik een aantal van mijn N64 controllers kan repareren.

    En ben benieuwd de beste herinneringen voor mij op de N64 zijn vooral de rareware games dus hopelijk komen die erop.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • RoyVG

    • 27 september 2021 10:46
    Ik heb weinig nostalgie voor deze controller. De sticks sleten veel te snel en waren al flink los na een paar weken Mario Party (1, met die ronddraai minigames). Ik houd het wel op mijn Pro controller. Het enige wat ik zou missen zijn de C-knoppen. Op de Gamecube had ik met de Zelda Collectors Edition versies van OoT en Majora toch problemen met de liedjes spelen omdat de stick soms een verkeerde richting oppikte. Maar dat kon ook aan mij gelegen hebben :P. Ik ben vooral benieuwd of sommige games minder last gaan hebben van performance issues.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Sabor

    • 27 september 2021 12:59
    @RoyVG
    Mijn controllers hebben Mario Party wel overleefd. Mijn handpalm niet! Blaren er op van het ronddraaien.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 27 september 2021 15:06
    Ik vind het een beetje schandalig eigenlijk dat er extra betaald moet gaan worden voor games die dus over het algemeen 20 jaar of ouder zijn, en vooral in het geval van de sega games ook al in ik weet niet hoeveel andere collections door de jaren heen beschikbaar zijn geweest.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 27 september 2021 16:03
    @Messtranor Het is ook maar een optie. Je hoeft er niet voor te betalen als je het niet wilt. ;)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 27 september 2021 16:10
    @Exalian-1 Dat is dus echt een kul argument. Het gaat erom dat men oude zooi aan bied en daar geld voor vraagt, terwijl het games zijn die hun geld al lang en breed hebben opgebracht. Niet of het verplicht is het te nemen of niet.

    Nintendo blijft maar recyclen.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 27 september 2021 16:33
    @Messtranor Het zijn classics die niet iedereen al gespeeld hebben. Er zijn zat mensen die dit nooit gespeeld hebben. En zij hebben nu een manier om deze te kunnen spelen. En, het is niet zomaar recyclen, omdat ze ook online hebben ingebouwd.

    Ergens begrijp ik je ook wel, maar begrijp ook wel dat dit iets is waar men extra voor kan vragen. Het is namelijk niet dat die de andere consoles (NES en SNES online) vervangt.
    En wat zal het extra worden? 5 of max 10 euro. Dan zit je op 25 of 30 eurie voor een jaar lang online en al die games (met online multiplayer) beschikbaar, niet zo erg.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 27 september 2021 16:41
    @Exalian-1 Nou dat online "ingebouwd" valt wel mee hoor. Dit is een functie die bijna iedere standaard emulator ook al heeft. Het had Nintendo gesierd als dit gewoon een extra service was bovenop hun online abonnement, vooral omdat dit al HEEL bare bones is.

    Maar men schijnt in het oosten toch anders over online te denken dan we hier doen. Ook Sony heeft op dit gebied zijn zaakjes lang niet zo goed voor elkaar als Microsoft. Ik ben een Sony man, maar de waarheid mag gezegd worden. Microsoft heeft dit beter voor elkaar.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • avatar

    Exalian-1

    • 27 september 2021 17:52
    @Messtranor Met je eens dat MS zijn online zaakjes het best op orde heeft. En toch nooit een Xbox gehad. Alleen Nintendo en Playstation.

    En ja, tuurlijk had het beter geweest als ze dit allemaal gratis zouden zijn, maar er zijn genoeg mensen die dit nog niet gespeeld hebben.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord met onze voorwaarden voor reacties.
  • Messtranor

    • 27 september 2021 18:09
    @Exalian-1 waar dat is een antwoord op de vraag "is er een markt voor?"
    Vast wel. Maar dat is niet t punt wat ik probeer te maken.
    Maar je zegt t zelf ook al. Het had Nintendo gewoon gesierd als dit bij t huidige abonnement in had gezeten.
    Maar dat is op teveel hopen.