Terwijl Doom 3 en Half-Life 2 dit jaar het uit zullen gaan vechten als best FPS 2004, zal S.T.A.L.K.E.R. Shadow over Chernobyl halverwege begin volgend jaar uitkomen, zo heeft THQ laatst laten weten. Een van de redenen is het nóg mooier maken van de graphics, maar belangrijker is het feit dat de game dan geen last zal krijgen van Doom 3 en hoogstwaarschijnlijk Half-Life 2.

Gamespot kwam vandaag met een interessant artikel waarin ze beschrijven hoe de multiplayer van S.T.A.L.K.E.R. zal zijn. In een hands-on preview waarin ze een 4 person deathmatch hielden, kreeg Gamespot al een zeer goede indruk van hoe het uiteindelijk zal worden. Helaas hebben ze geen verdere informatie kunnen verkrijgen over de singleplayer, daar deze ook boeiender zal zijn dan FPS-games normaliter hebben, aldus THQ. As noted earlier, we had the chance to play a four-person deathmatch game that was set in an abandoned and dilapidated city that reminded us of what we've seen of Half-Life 2's City 17. [...], the game still looked great, and the level we played was filled with run-down buildings, cratered streets, and the rusted infrastructure of an abandoned city. The sky was also beautifully rendered, and we noted that the setting sun actually casts long shadows.

The multiplayer game will incorporate the day-night cycle that's in the single-player game, so the sun will rise and set during a match. The designers are still discussing whether to make it an accelerated time cycle so that you'll see a day pass over the course of approximately 20 minutes. Either way, it will likely be a server setting, and you can also select to have a match take place in daylight or at night, forcing players to use night vision devices and flashlights.

Though the multiplayer game we played only had four players, the developers are aiming to support up to 32 players on the Internet, depending on the type of game. One of the neat features that we were told about but did not get to see was the ability to use the environment to your advantage to shoot "around" a corner. S.T.A.L.K.E.R. uses a realistic ballistics model, which means that you can ricochet bullets off of surfaces, depending on the surface's density and the ballistic arc of the bullet. This should certainly make for some interesting experimenting when the game ships.Opvallend is het dag-en-nacht-cyclus systeem dat S.T.A.L.K.E.R. ondersteunt. Deze zal ook in multiplayer werken, hoewel de ontwikkelaars nog discussiëren hoe lang deze zal worden, maar er wordt van uit gegegaan dat een dag zo'n 20 minuten zal duren. Deze dag/nacht cyclus is een server setting en je kunt er ook voor kiezen om de multiplayer game in de nacht af te laten spelen, zodat je spelers dwingt night vision devices en flashlights te gebruiken. Klinkt interessant nietwaar?

Verder is het systeem dat we zo goed kennen van het welbekende Counter-Strike ook geïmplementeerd in S.T.A.L.K.E.R. Door op de B-knop te drukken krijg je een menu, waarin je diverse wapens, armor en andere hebbedingetjes kunt aanschaffen. Verder is het mogelijk om scopes op je wapens te zetten. Heb je die niet, dan komt de iron-sight (bekend uit o.a. Call of Duty) nog altijd van pas.

Last but not least, S.T.A.L.K.E.R. bevat een realistic ballistics model, wat betekent dat kogels van muren af kunnen ketsen, afhankelijk van de kogels en het oppervlakte. Bij elkaar opgeteld zijn dit dus allemaal van die kenmerken die wel eens heel verrassend uit kunnen pakken voor de gameplay.

Zoals het er nu uitziet zal THQ starten met de tweede beta test in september en is er sprake van een public beta in november. Als alles goed verloopt kunnen we de game halverwege begin 2005 verwachten. Voor meer informatie én een klein videotje van S.T.A.L.K.E.R. multiplayer in actie ben je bij Gamespot op het goede adres.

Met dank aan Games- voor het melden van dit nieuws.