id Tech 5 werd in 2007 aangekondigd en vormt de basis van het spel RAGE dat bij id Software in ontwikkeling is. "[De engine] gaat alleen gebruikt worden binnen [ons moederbedrijf] ZeniMax, dus we gaan het niet licenseren aan externe partijen", aldus Hollenshead. "Het is een concurrentievoordeel en daarom willen we id Tech 5 exclusief houden voor spellen die zij publiceren. Het hoeft niet meteen uitsluitend voor id Software te zijn, maar als je een spel maakt met id Tech 5 dan moet het dus uitgegeven worden door Bethesda, en ik denk dat dat best een redelijke eis is."

Op de vraag of Hollenshead het jammer vindt dat id Software met de vorige versies van id Tech niet zo'n succes op het gebied van 'middleware' heeft kunnen behalen als Epic Games met zijn Unreal Engine 3, zei hij: "Ik denk dat Epic een strategische keuze heeft gemaakt om zich te richten op middleware en wij hebben ons nooit voorgedaan als bedrijf dat zich daarop richt."

"Wij maakten de technologie voor onze games, en de filosofie was dat de technologie verspild zou zijn als het maar voor één spel gebruikt zou worden, dus wilden we de mogelijkheid hebben de engine aan een klein aantal ontwikkelaars te licenseren. Epic heeft het zakelijk gezien goed gedaan, maar ik zou niets willen veranderen aan hoe wij het aangepakt hebben."