Nieuwe franchises slachtoffer van recessie volgens Sega | Gamer.nl

Na eerdere trailers deze week is er een derde trailer van No Man's Sky uitgebracht.

Mike Hayes, directeur van Sega Europe, ziet het dit jaar somber in voor nieuwe game-franchises. Als een gevolg van de economische rece ie zullen volgens hem veel uitgevers en ontwikkelaars hun portofolio's onder de loep houden en niet al teveel risico's met nieuwe franchise willen nemen.

Al wil Hayes deze gevolgen niet geheel op conto van de rece ie schrijven, ze zijn ook te wijten aan de hoeveelheid toptitels die het afgelopen jaar zijn verschenen. "Rond deze tijd van het jaar was er echt een overschot aan goede games. En dat was ook te zien aan de verkoop van bepaalde toptitels. De verkoop van deze titels ging prima in de eerste week, maar stortte daarna volledig in. Met tegenvallende verkopen worden titels al snel goedkoper. Wat voor de consument natuurlijk goed nieuws is, maar voor de uitgever een stuk minder prettig is."

"Maar", vervolgt Hayes' "ik denk niet dat de tegenvallende verkoop alleen aan de prijs ligt. Ik denk dat het puur aan de tijd ligt die een gamer heeft. je hebt bijvoorbeeld Gears of War 2, FIFA, PES, Football Manager en Mirror's Edge en ik denk niet dat je voldoende tijd hebt om ze allemaal te spelen."

"Uiteindelijk zullen al deze oorzaken ervoor gaan zorgen dat uitgevers hun aanbod sterk zullen verminderen. Of ze daarbij zullen kiezen voor de innovatie van nieuwe titels of juist voor de zekerheid van een vervolg blijft uiteraard de grote vraag. Wij zullen in ieder geval onze kleinste titels overboord gooien, titels waar we normaal gesproken wat extra marktaandeel mee willen scoren, zodat we ons kunnen focu en op de wat grotere titels."

"Maar, gelukkig hebben we zelf wel wat nieuwe franchises in de planning staan, zoals bijvoorbeeld MadWorld, omdat we genoeg vertrouwen in onze line-up hebben. Maar ik denk dat andere uitgevers, EA is daar bijvoorbeeld heel open in geweest, een hoop (nieuwe) projecten gaan annuleren. Op de lange termijn zal het aantal games sterk terug lopen, waar de consument tenslotte de dupe van zal zijn."

MadWorld


Artikel als favoriet toevoegen
Deel dit artikel

Aanbevolen voor jou