"We gaan de patch niet patchen. Waarom niet? Omdat Microsoft tienduizenden dollars van ons vraagt om de game opnieuw te laten certificeren", schrijft Polytron op zijn eigen blog. "En omdat blijkt dat de savebestandverwijderbug alleen voorkomt bij minder dan een procent van de spelers." 

"Het is een stom cijferspelletje om te moeten spelen, maar voor een kleine onafhankelijke studio slaat het helemaal nergens op om zoveel geld te betalen voor een patch. Zeker als je het alternatief overweegt. Hadden we Fez uitgebracht op Steam in plaats van op XBLA, dan zou de game binnen twee weken na release gerepareerd zijn geweest zonder extra kosten voor ons."

Bug

Polytron had de patch die het nu opnieuw gaat lanceren oorspronkelijk in juni uitgebracht om verschillende bugs in Fez op te lossen. Die patch zorgde er bij verschillende mensen echter voor dat hun savegame kapot ging en werd daarom in eerste instantie offline gehaald.

Nu wordt de patch toch opnieuw uitgebracht. "De patch repareert bijna alles dat mis was met de game sinds de lancering. Framerate-problemen, de laadtijden, de skips, de death loops, alles! All die dingen zijn gerepareerd! En nu kan niemand er gebruik van maken, omdat de patch verwijderd is. Voor 99 procent van de mensen maakt (de patch) Fez een betere game."

Volgens Polytron komt de bug die het savebestand onbruikbaar maakt bij minder dan een procent van de spelers voor en dan alleen spelers die de game helemaal of bijna hebben uitgespeeld. "Aan de minder dan een procent die nu genaaid worden, bieden we onze oprechte excuses aan. We weten dat dit jullie het meest kwetst, omdat jullie degene zijn die de meeste tijd in de game hebben gestopt. En dit breekt onze harten. We hopen dat je niet terugdenkt aan je tijd in Fez als totale tijdverspilling."