Zelenhgorm: The Great Ship, wie kent het niet? Dit nieuwe paradepaardje van de Zweedse developer Moloto is af. Over drie dagen kun je deze game online bestellen via Federation X. Oorspronkelijk zou Software Abroad het spel uitgeven, maar Moloto heeft hier uiteindelijk van afgezien. Mensen die al een pre-order geplaatst hebben bij Software Abroad krijgen hun exemplaar nog wel opgestuurd via dit bedrijf, maar Moloto is ondertussen op zoek naar een andere uitgever. Deze moet er voor zorgen dat Zelenhgorm in de VS, Europa en Australie in de schappen terecht komt. Eurogamer heeft naast dit bericht ook al enige tijd een Hands-on preview online staan. Hierin beschrijft de auteur van het artikel de game als 'de meest vreemde game die ik ooit gespeeld heb'. De vreemde graphics, die levensechte acteurs combineert met gerenderde achtergronden en de mysterieuze stemmen die constant cryptisch omschreven hints geven over jou en de wereld om je heen zijn niet de enige vreemde factoren. Ook het verhaal lijkt namelijk nergens over te gaan.

Jij, als ene Arrikk Vaheirr (een stotteraar?), bent niet geliefd bij de buren omdat jij linkshandig bent en grote wenkbrauwen hebt. Je woont in een klein middeleeuws Japans dorpje wat ooit deel uitmaakte van een groot en beschaafd rijk. Wat uiteindelijk de bedoeling is wordt zelfs uit onderstaande quote nog niet duidelijk:It's at this point that your brain may decide to leap out of your skull and ooze away screaming in an attempt to save you from any further trauma. We suggest that you ignore this minor inconvience and carry on playing.

Things only get more surreal as you delve into the game itself. Arrikk wakes up from his disturbing dreams to find a giant ship parked outside the back of his house. Needless to say his neighbours take this as further evidence of his left-handed witchcraft, and some of them will be decidely hostile towards you, crossing their hands in front of them to ward you off like an evil spirit. We've even spent a couple of nights locked in the stocks. Luckily some of your friends and relatives are more forthcoming, and gradually you will piece together your own background and start to gather the items you need to uncover the mystery of the ship. Juist door de vaagheid blijf je als speler geboeid om alles uit te zoeken, en uiteindelijk zal het ook goed komen. Tenminse, dat beweert EuroGamer.