Nieuws
PlayStation 5

Nieuw Sony-patent hint naar elimineren laadtijden PlayStation 5

Technologie om gebieden op te splitsen

Geschreven door Ralph van Dodewaard op
Een Sony-patent hint naar het geheel ontbreken van laadtijden tijdens het spelen op de PlayStation 5. Een nieuwe technologie moet gebieden in de spelwereld opsplitsen in verschillende delen, die los van elkaar kunnen laden.

Er is een nieuw patent opgedoken van Sony bij het Amerikaanse bureau voor patenten en handelsmerken, dat hint naar de werking van de snelle laadtijden van de PlayStation 5. Sterker nog, het patent suggereert dat de nieuwe console van Sony helemaal geen laadtijden bevat tijdens het spelen, met behulp van een nieuwe technologie dat moet zorgen voor naadloze overgangen in games.

Het patent van Sony beschrijft een technologie dat gebieden opsplitst in verschillende delen, die los van elkaar kunnen laden. Hierdoor wordt de gameplay niet onderbroken door laadtijden. "Een gebied in de spelwereld wordt gekoppeld aan een grenslijn. Vervolgens wordt de positie van de speler in de wereld gevolgd en laadt het gebied, wanneer hij of zij de grens oversteekt", aldus de beschrijving van het patent.

Hoewel is te zien dat Sony al een lange tijd werkt aan het opgedoken patent, is het niet zeker of deze ook daadwerkelijk wordt gebruikt voor de PlayStation 5. Ook moet worden opgemerkt dat hoewel het patent suggereert dat laadtijden tijdens het spelen worden geëlimineerd, er niet wordt gesproken over laadtijden tijdens het opstarten van het spel.

In april onthulde Mark Cerny, het hoofd van het architectuurteam van Sony, dat de PlayStation 5 beschikt over een SSD, waarvan de bandbreedte sneller is dan elke andere SSD die beschikbaar is voor pc's. Zo liet hij zien hoe de laadtijd van de PS4-game Spider-Man is verlaagd van 15 tot 0,8 seconden. Bovendien lekte er een video, waarin deze snelle laadtijden werden gedemonstreerd door Sony.

Dit artikel delen:

Lees meer

Sonic-team: 2021 wordt een 'groot jaar' Harry Potter: Wizards Unite bijna drie miljoen keer geïnstalleerd
14

Reacties op: Nieuw Sony-patent hint naar elimineren laadtijden PlayStation 5

  • Om te reageren moet je ingelogd zijn. Nog geen account? Registreer je dan en praat mee!
  • denver

    • 25 juni 2019 11:39
    Ik dacht dat de nieuwe generatie sowieso nauwelijks geplaagd zou worden door laadtijden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • tyberium

    • 25 juni 2019 12:00
    Is dit nieuw dan?
    Red Dead Redemption 2 heeft toch ook geen laadtijden als je eenmaal in de game zit?

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • joppe99999

    • 25 juni 2019 12:31
    @tyberium dit is verre van nieuw. De techniek heet level streaming en zit al in unreal engine 4 voor zo lang als ik me herinner. Elke open world game gebruikt deze techniek, aangezien het video en geheugen van een console never nooit genoeg is om een hele spelwereld bij te houden. Daarnaast is het zonde van de rekenkracht, aangezien je toch niet ziet wat er 100 km van jou vandaan gebeurt.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • CroniC

    • 25 juni 2019 14:25
    @tyberium
    Klopt, maar in dit geval gaan ook de laadtijden can fasttravel drastisch naar beneden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Devenace

    • 25 juni 2019 13:13
    Oude game op splinternieuwe console is niet representatief.
    Neem dan een nieuwe game die tien keer zo zwaar en groot is en toon dan de laadtijd.
    Dan kom je denk ik gewoon weer terug op dezelfde laadtijd die de PS4 nu heeft met elke huidige game.
    Its called marketing strategy.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • -it-

    • 25 juni 2019 13:20
    Quake 3 had dit ook al.

    Goede marketing daar bij Sony, oude wijn in nieuwe zakken

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • denver

    • 25 juni 2019 14:29
    @-it- Ik krijg er dorst van :)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Heccer_NL

    • 25 juni 2019 14:56
    Maak de I.A maar super sterk inplaats van hard de helft van je Health af en zo on!
    Daar maak je me meer blij mee!

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • do365nic

    • 27 juni 2019 20:22
    @Heccer_NL Het is A.I. Artificiële intelligentie ;-)

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • melody

    • 25 juni 2019 19:30
    Ik vind laadtijden wel lekker. Heb je vaak ff tijd om een slokje te nemen enzo. Alleen vervelend als de levels heel kort zijn of als je met een speedrun bezig bent oid

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • Aquemini

    • 25 juni 2019 20:11
    0,8 is nog steeds een laadtijd

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • jaquesparblue

    • 26 juni 2019 08:20
    Morrowind had precies deze techniek al… spelwereld in de gamebryo engine en diens opvolger had de wereld al opgedeeld in cells die in en uitgeladen worden.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • SuperDre

    • 26 juni 2019 11:26
    Lijkt me sterk dat ze hier een patent op kunnen krijgen, is al genoeg prior art voor (of het is een hele specifieke hardware implementatie).

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.
  • mitchell159

    • 26 juni 2019 15:42
    Werd tijd dat er een keer SSD bij fabricage wordt toegepast ipv 5400rpm hard disk.

    Draai al jaren met geclonede SSD in men console, werkt stukke beter en laadtijden tot wel 70% verminderd.

    Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
    met onze voorwaarden voor reacties.

 

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.